Bilservice

Det låter lite som att ta med sig en köttbit och en påse grönsaker till restaurangen och be kocken laga nåt av det till reducerat pris. Alla restauranger och bilverkstäder accepterar nog det inte. (Fast det är såklart upp till dem att säga ifrån.)

:laugh: Nja det håller jag inte med om!
Att serva en bil är ingen konst eller vetenskap direkt.
 
Ford. Mannen har en Skoda. Samma där. Så ring runt du. det är nog bättre än att välja märkesverkstad bara för att. Det är inte bara några hundralappar i skillnad alltså.
Ja det stämmer, jag höll på att få slag (Ford) men betalade ju såklart. Senast tog jag bara den mindre servicen och sa att nån extra koll för att de skulle gå runt och titta vill jag inte betala för. Så de skrev de in i protokollet. Nu måste jag byta bromsbelägg så det blir nog en annan verkstad med trevlig personal , och är auktoriserad.
 
Enormt vilka priser vissa har på sin service! Jag har serviceavtal på min, kostar mig mastiga 129 kr/månad. Räknar med att det går upp lite efter nästa service, men 8000 :- 😲
 
För vanlig rutinservice ser jag ingen anledning att anlita Den Stora Märkesverkstaden, om de inte har något lockande rabatterbjudande. Prisskillnaden för mina bilar mellan märkesverkstaden och de två stora märkesobundna verkstäderna i närheten är rejäl, och det handlar till stor del om timpriset. På somliga åtgärder, som t ex stor service med kamrem + vattenpump på fast pris, kan skillnaden vara +100%. För en del kunder spelar priset på servicearbeten ingen större roll - leasingbilar, stora företagskunder, offentliga verksamheter - men jag avstår gärna från att skyffla in mer av mina pengar än jag måste bara för att märkesverkstaden har större overheadkostnader.
 
Enormt vilka priser vissa har på sin service! Jag har serviceavtal på min, kostar mig mastiga 129 kr/månad. Räknar med att det går upp lite efter nästa service, men 8000 :- 😲

Jag hämtade ut bilen en gång, på märkesverkstad och då ville de ha 20390 kr för servicen. (Fast de hade ringt innan och beklagat sig över vilken pissig kvalitet det var på hjullager som var paj efter tre år från fabriksny och aviserat att det kan bli upp emot 15 tusen) . Mitt ansiktsuttryck gav mig 15% rabatt.

En annan service kostade 18000 i listpris på märkesverkstaden (blev 12000 på annan verkstad).

När man kommer undan med vanlig service på 3000 kr blir man glatt överraskad.
 
Jag hämtade ut bilen en gång, på märkesverkstad och då ville de ha 20390 kr för servicen. (Fast de hade ringt innan och beklagat sig över vilken pissig kvalitet det var på hjullager som var paj efter tre år från fabriksny och aviserat att det kan bli upp emot 15 tusen) . Mitt ansiktsuttryck gav mig 15% rabatt.

En annan service kostade 18000 i listpris på märkesverkstaden (blev 12000 på annan verkstad).

När man kommer undan med vanlig service på 3000 kr blir man glatt överraskad.

Jag fick förvisso byta skivor och belägg bak på min förra bil, det kostade 3000. Dock gjordes inte det på servicen.
Men vad glad jag är över min lilla bil när jag hör era priser!
 
Det vore lätt att vara människa om man kunde generalisera på ditt sätt.

Det finns urusla märkesverkstäder och det finns excellenta. Det finns usla skruva-bilar-i-mitt-garage och det finns fantastiska dito. För att ta två ytterligheter i skalan.

Jag servar på en bra verkstad som jag har stort förtroende för. Anars hade jag inte fortsatt som kund där. Nu råkar den vara märkesverkstad för min bil men jag hade nog åkt dit även med annan bil.

Nar jag hade min Ford 350 pick-up servade jag pa min "hemma" Ford service och de var fantastiska. Jag forsokte fa dem att serva Jaguaren ocksa men har har markesverkstader avtal med varandra och kan inte gora annat an oljebyte med andra marken an sina egna. 🤨

Jag hämtade ut bilen en gång, på märkesverkstad och då ville de ha 20390 kr för servicen. (Fast de hade ringt innan och beklagat sig över vilken pissig kvalitet det var på hjullager som var paj efter tre år från fabriksny och aviserat att det kan bli upp emot 15 tusen) . Mitt ansiktsuttryck gav mig 15% rabatt.

En annan service kostade 18000 i listpris på märkesverkstaden (blev 12000 på annan verkstad).

När man kommer undan med vanlig service på 3000 kr blir man glatt överraskad.

Jag minns den typen av overpriser fran markesverkstader nar jag bodde i Sverige ... Och en Ford verkstad i Canada :rage: som bland annat absolut havdade att dacken pa F-350 pick-upen var for daliga. Jag vagrade att kopa nya och korde 1000 Svenska mil hem till min Ford verkstad som forklarade att dacken rakte ett bra tag till ... jag korde en till vanda (med jatte stor "fifth wheel", husvagn som ar kopplad till -och lagger tyngd pa- flaket pick-upen) till pa 1000 mil innan de behovde bytas.

Numera repareras bilar hos "Dave" i sta'n. Alltid bra gjort och mycket billigare an de stora verkstaderna. Nar jag "shoppat runt" och kollat priser alltid battre pris och vanligt bemotande.
Oljebyten, koll av bromsar etc. ar dock nastan alltid billigare hos markesverkstaderna har i landet ... man far bara vara beredd att vissa forsoker tala om hur mycket mer man maste atgarda pa bilen :meh: men da kollar man med nagon som Dave och undviker namnda markesverkstad efter det. :p
 
Här är ytterligare en anledning till att själv ha lite koll. 7 av 8 verkstäder gjorde inte servicen som de skulle i Kalla Faktas reportage och ett par verkstäder ville dessutom lura kunden till att göra onödiga reparationer, bl.a. en som sa att bromsbeläggen fram behövde bytas trots att de var nästan nya.

 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 286
Senast: Mineur
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 657
Senast: Shaggy
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 802
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp