Bilservice

På nyare bil skulle jag alltid lämna in på märkesverkstad, i mina ögon är det en kvalitetsstämpel (även om jag ju förstår att verkstäderna kan vara olika välfungerande oberoende av märke). När bilen är +10 år spelar det väl inte så stor roll för andrahandsvärdet längre.
 
Man kan som sagt lämna in bilen vart man vill men en sak att ha i bakhuvudet är att man har större chans till goodwill från bilmärket om man servat hos märkes-auktoriserad verkstad ifall något händer med bilen och problemet antingen inte täcks av nybilsgatantin eller nybilsgarantin redan har gått ut pga tid eller miltal. Har själv suttit som handläggare hos ett större bilmärke och när det kom in ansökningar om goodwill på reparationer så var ofta serviceboken avgörande för om det blev beviljat eller avslaget. Hade man mer än två stämplade servicar hos icke-auktoriserad verkstad så var det i princip tack och hej direkt om det inte fanns andra faktorer som vägde tyngre i just det fallet. Bilägare som servat auktoriserat och varit "lojala" kunde i bästa fall få hela reparationen betald av märket inkl gratis lånebil under tiden. Det är inte ett avgörande argument för alla såklart, vissa vet inte ens om att man kan be verkstaden ansöka om goodwill, men det kan ändå vara bra att veta, helt plötsligt står man där med en trasig bil där reparationskostnaden känns övermäktig.

Nybilsgarantin påverkas som sagt i allmänhet inte. Det finns nog bilmärken som har specialavtal på vissa speciella bilar med speciella egenskaper och funktioner där de kräver att dessa kontrolleras av deras egna verkstäder, men det gäller i allmänhet inte på sk "svenssonbilar". Däremot som någon annan varit inne på tidigare så kan andrahandsvärdet på bilen ibland påverkas negativt om man väljer "fel" verkstad. Behöver inte vara så, men det finns en risk, ffa om det är en nyare bil av lite dyrare märke.
 
Jag har frågat om stämpel i serviceboken och valt verkstad som kan ge det.
Vad är en märkesverkstad förresten? Verkstaden som finns där de även säljer märket?

En märkesverkstad för mig är en auktoriserad verkstad för speciella märken. Har för mig inget med försäljning att göra.
 
Jag köpte en pump att suga upp oljan med och gör servicen själv. Tar typ en kvart att byta olja och några filter, skulle ta mycket längre tid att lämna in på verkstad för något så simpelt.
 
Bilen jag har är en -16, så vill inte att en service på fel verkstad ska på verka priset på bilen vid en ev försäljning
Det beror ju lite på när du tänkt att sälja bilen. De första tre åren verkar vara en brytpunkt för om "rätt stämpel" inte minskar inbytesvärdet för bilen.
Jag gjorde första service på märkesverkstad (köpte bilen helt ny). När jag såg att de tagit 500 kr för "lackkontroll" som ingick i servicen (dvs gå ett varv runt bilen) så slutade jag åka till märkesverkstad för service. Runt 8000 för en service som man kan få för 3000 på annat ställe äter ju dessutom väldigt snabbt upp vinsten som man eventuellt skulle få vid inbyte av bilen senare.
Jag har verkligen inget förtroende alls för märkesverkstäder. Anlitar dem enbart om det är något som inte den lokala bilmeken kan fixa (vilket är sällan).
 
Jag köpte en pump att suga upp oljan med och gör servicen själv. Tar typ en kvart att byta olja och några filter, skulle ta mycket längre tid att lämna in på verkstad för något så simpelt.
Nu görs det ju lite mer än bara ett oljebyte...

Men visst hade jag haft en äldre bil som efter mitt ägnade skulle skrotas eller säljas mycket billigt skulle inte jag heller bemöda mig med att lämna in den.
 
Det beror ju lite på när du tänkt att sälja bilen. De första tre åren verkar vara en brytpunkt för om "rätt stämpel" inte minskar inbytesvärdet för bilen.
Jag gjorde första service på märkesverkstad (köpte bilen helt ny). När jag såg att de tagit 500 kr för "lackkontroll" som ingick i servicen (dvs gå ett varv runt bilen) så slutade jag åka till märkesverkstad för service. Runt 8000 för en service som man kan få för 3000 på annat ställe äter ju dessutom väldigt snabbt upp vinsten som man eventuellt skulle få vid inbyte av bilen senare.
Jag har verkligen inget förtroende alls för märkesverkstäder. Anlitar dem enbart om det är något som inte den lokala bilmeken kan fixa (vilket är sällan).
8000? Det var mer än vad jag har hört förut. Vilket märke var det?
 
På nyare bil skulle jag alltid lämna in på märkesverkstad, i mina ögon är det en kvalitetsstämpel (även om jag ju förstår att verkstäderna kan vara olika välfungerande oberoende av märke). När bilen är +10 år spelar det väl inte så stor roll för andrahandsvärdet längre.

Jag brukar mest köpa bil i den prisklass som gör att andrahandsvärdet inte existerar 10+ år och 20000 mil efter att jag tagit emot den från fabriken. Likväl är regelbunden väl utförd service mycket viktig för att bolen ska hålla som det helt nödvändiga transportmedel den utgör.

Jag vill välja en verkstad jag litar på, som tar ett rimligt pris för sitt arbete, sysslar med 100% laglig verksamhet, har väl fungerande system för reservdelsköpande och som tar betalt av alla kunder och inte ger vissa fördelar för att de tjatar.

Priset ska vara rimligt åt båda håll, det ska vara hållbart för både ägare och anställda och kunder utan att någon ska behöva jobba extremt mycket. Jag vill gärna kunna komma tillbaka även nästa gång.
 
Ja jag köper oljan på biltema och filter.

Det låter lite som att ta med sig en köttbit och en påse grönsaker till restaurangen och be kocken laga nåt av det till reducerat pris. Alla restauranger och bilverkstäder accepterar nog det inte. (Fast det är såklart upp till dem att säga ifrån.)
 
Ford. Mannen har en Skoda. Samma där. Så ring runt du. det är nog bättre än att välja märkesverkstad bara för att. Det är inte bara några hundralappar i skillnad alltså.
Det beror ju lite på när du tänkt att sälja bilen. De första tre åren verkar vara en brytpunkt för om "rätt stämpel" inte minskar inbytesvärdet för bilen.
Jag gjorde första service på märkesverkstad (köpte bilen helt ny). När jag såg att de tagit 500 kr för "lackkontroll" som ingick i servicen (dvs gå ett varv runt bilen) så slutade jag åka till märkesverkstad för service. Runt 8000 för en service som man kan få för 3000 på annat ställe äter ju dessutom väldigt snabbt upp vinsten som man eventuellt skulle få vid inbyte av bilen senare.
Jag har verkligen inget förtroende alls för märkesverkstäder. Anlitar dem enbart om det är något som inte den lokala bilmeken kan fixa (vilket är sällan).
Det vore lätt att vara människa om man kunde generalisera på ditt sätt.

Det finns urusla märkesverkstäder och det finns excellenta. Det finns usla skruva-bilar-i-mitt-garage och det finns fantastiska dito. För att ta två ytterligheter i skalan.

Jag servar på en bra verkstad som jag har stort förtroende för. Anars hade jag inte fortsatt som kund där. Nu råkar den vara märkesverkstad för min bil men jag hade nog åkt dit även med annan bil.
 
Nu görs det ju lite mer än bara ett oljebyte...

Men visst hade jag haft en äldre bil som efter mitt ägnade skulle skrotas eller säljas mycket billigt skulle inte jag heller bemöda mig med att lämna in den.
Inte mycket mer på min bilmodell i varje fall, jag köpte faktiskt verkstadshandboken så jag har en viss koll på vad som skall göras vid service.
 
Dessutom är 3000 mil som tillverkaren angivit väldigt långt mellan oljebytena, jag byter betydligt oftare och den gamla oljan ser ändå långt ifrån fräsch ut.
 
Det vore lätt att vara människa om man kunde generalisera på ditt sätt.

Det finns urusla märkesverkstäder och det finns excellenta. Det finns usla skruva-bilar-i-mitt-garage och det finns fantastiska dito. För att ta två ytterligheter i skalan.

Jag servar på en bra verkstad som jag har stort förtroende för. Anars hade jag inte fortsatt som kund där. Nu råkar den vara märkesverkstad för min bil men jag hade nog åkt dit även med annan bil.
Jag har svårt att köpa motiveringen att ta dubbelt så mycket betalt för en service på en märkesverkstad jämfört med en skicklig bilmek som inte är bunden till något märke för att kunden ska få rätt stämpel i boken.

Har man en bra verkstad som råkar vara en märkesverkstad så är väl det prima, men att välja en märkesverkstad enbart för stämpelns skull? TS själv tittade ju inte i boken när hen köpte bilen. Det visar väl lite om vilket värde själva stämpeln har, eller?

Den bilmeken jag har (eftersom du nu tog upp din bilmek som ett gott exempel) är inte bunden till något märke, utför service utefter rekommendationerna för respektive bilmärke, men till ungefär halva kostnaden mot märkesverkstäderna vi har kollat upp. Mycket intressant med tanke på att han också använder originaldelar vid sin service (luftfilter etc).
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 286
Senast: Mineur
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 657
Senast: Shaggy
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 802
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 688
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp