Biltemas flugtäcke

Jen84

Trådstartare
Någon som har provat biltemas flugtäcke?

Fungerar det mot knott?

Hur är det i storlek och hur är det i hållbarhet?

Min häst håller på att bli uppäten av knotten och kliar sig.

Andra tips som kan göra hästen mindre attraktiv för knotten eller som kan göra att det kliar mindre mottages tacksamt!!

Sv: Biltemas flugtäcke

en kompis till mig köpte ett i storlek 135, till sin 135:a. Men det var alldeles för litet, mer som ett 125...

Har tyvärr inte möjligheten att åka förbi hööks, och övriga ridsportsbutiker i närheten har tyvärr stängt när jag slutat jobba för dagen.... Så därav tanken på biltemas. Fungerar deras så vore det ju kanon.

Är det knotten som är det stora problemet och att hästen kliar sig skulle jag satsa på eksemtäcke, går utmärkt att beställa från nätet :)

Största problemet är flygfän i allmänhet. Hon är attackerad av bromsar, flugor och knott... Gick bra i förra hagen som var mer öppen, den hage hon går i nu har lite skog, är mer vindstilla och innehåller mer tydligen flygfän. Hennes ögon har tackvare flugpannband gått från att vara rinniga till att vara som vanligt.

Tidigare har hon gått helt utan flugskydd och det har fungerat bra. Just nu fungerar det inte alls, och jag vill gärna att hon ska ha manen kvar. Så min tanke är att om hon blir mindre biten så borde hon bli mindre benägen att klia sig. Flugmedel fungerar så där, eller det hjälper, men fröken är inte så positivt inställd till det hela, och då missas gärna delar...

Hittar jag inget vettigt på gekås på söndag köper jag ett Biltemas nästa vecka.

Har testat Hööks exemtäcke tidigare och det slutade nästan i total katastrof då spännena vid benen satt så dumt att dom skavde och gav hästen svåra infekterade sår på bakknäna och armbågarna fram :cry: :mad:
Så jag köper aldrig mer täcken med den typen av spännen...

Köper ett biltema flugtäcke ikväll, får se om det verkar behövas när jag kommer ut till stallet. Funderar även på att bada hästen och se om det gör någon som helst skillnad. (Hon är aldrig badad hittills, så bara det kan ju bli intressant. Hon har inte heller haft täcke hittills så den delen blir nog också intressant.) Så recention om hur det passade eller inte passade kommer säkert framåt kvällen eller under morgondagen.... :)

Jag var i valet och kvalet till att köpa ett flugtäcke från Biltema. En bekant hade köpt till sina hästar och de verkade vettiga.

Min bekanta sa åt mej att köpa en storlek större än vad hästen har normalt, då de var små i storlekarna. Ok, jag köpte en storlek större.

Resultatet blev ett täcke som sitter perfekt, upptill. Magplattan är alldeles för stor, spelar ingen roll hur jag spänner, den sitte en halvmeter under magen på hästkraken.

Det blev till att åka till Hööks och köpa deras eksemtäcken, som jag vet funkar till pållen.

Jag köpte 2 på Biltema , och fick tipset att köpa en storlek större, båda passar perfekt till mina D-ponnies, ingen speciellt stor magplatta på mina.

Min är rätt smal över bogarna, tycker du jag ska köpa en storlek större eller inte ?

*kl

Jag har Haglunds från City Gross, en kompis har ett likadant som hon nu använt i 1,5 mån dagligen. Mkt mjukt och smidigt, håller bra och passar fint på hennes häst som är rätt grov. Sitter bra på min mer normalbyggda halvblodsdam men är lite stor i halsen då hon inte har så mkt grov hals som valacken.

Ett bra budgetalternativ tycker jag, 449 kr.

Biltemas var skitkonstigt i storleken. Den storleken som ponnyn brukar ha var för litet och storleken större passade i kroppen men magplattan/gjorden var typ 25-30 cm för lång och halsen var fortfarande för liten..:crazy:

Håller med om att Hööks är jättebra, min häst har haft sitt i 3 år nu och iår har hon lyckats döda dragkedjan till halsen och då är hon duktig på att döda täcken så jag trodde detta skulle hålla minst 1 vecka när hon fick det..:p

Mvh Domino_s

Mitt Biltematäcke höll inte ens en vecka! Små i storleken och magplattan alldeles för stor!

Kl
Vad jag sett av biltemas "hästsortiment" är det inget jag öht ens betalat 50 kr för . Helt galet både passform , kvalitet och material men Ffa undrar man om den som tagit fram sortimentet och modellerna för att sys upp ens har sett en häst .

Hittar jag inget vettigt på gekås på söndag köper jag ett Biltemas nästa vecka.

Har testat Hööks exemtäcke tidigare och det slutade nästan i total katastrof då spännena vid benen satt så dumt att dom skavde och gav hästen svåra infekterade sår på bakknäna och armbågarna fram :cry: :mad:
Så jag köper aldrig mer täcken med den typen av spännen...

Jag har ett sånt eksemtäcke där man knäpper fast kring knäna. Märkte med att hästen fick skav av själva resårbanden. Satte dit ett nosludd av fårskinn på varje och nu får han inget skav:)

Kanske OT men jag har Biltemas bruna grimma och den är helt suverän. Ser ut som vilken märkesgrimma som helst (jag blandade ihop den med min väninnas Catago :o) och hållbarheten duger gott åt mig som bara har den vid skötsel och när hon leds in och ut från hage.

Vilket täcke är det från Hööks som är bra, eksemtäcke? skulle behöva köpa ett till vår lilla ponny som blev helt sönderbiten av insekter idag.

Har kompisar som har det mesta av deras produkter och som är jättenöjda, men ingen av dom har flugtäcket...

Liknande trådar

Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
389
Senast: Hedwig
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
924
Senast: Bison
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Bildtråd