Bukefalos 28 år!

Binda fast hästen

Mli

Trådstartare
Jag har ett par gånger hämtat barnen från dagis med ponny och vagn. Personalen på förskolan har då hjälpt mig med att ta på barnen ytterkläder och skor och möta mig på parkeringen (får inte ta in hästen på skolgården). Det är inte alltid det är möjligt för personalen att hjälpa mig så, därför funderar jag på alternativa lösningar. Det är en liten byskola, 90 barn 1-6 inkl förskolan. Det är lugnt på parkeringen, de flesta som hämtar barnen är har ofta egna hästar. Vore det så hemskt att spänna av vagnen och binda ponnyn i grimma och grimskaft i ett träd på parkering? Kanske ta med ett hönät att fästa högt upp? Ponnyn är världens lugnaste, inget bekommer honom. Han är van att vara uppbunden och har aldrig brytt sig. Jag kommer att vara på andra sidan skolgården och måste därför lämna ponnyn utan uppsikt i ca 2-3 minuter.
En del av mig känner att det skulle mycket väl kunna funka med den här ponnyn. Men sen samtidigt så tar det emot att lämna ponnyn fastbunden så, det har man ju lärt sig sedan man var barn att inte binda fast en ponny i ett träd och sen lämna den.

Vad tycker ni?
 
Sv: Binda fast hästen

Jag är lite kluven. En del av mig tycker att om det inte tar mer än 2-3 minuter och ponnyn är så cool som du beskriver, så borde det inte vara ett problem..men samtidigt...det ÄR ett djur, och ett flyktdjur dessutom...Näe, jag hade inte vågat chansa, inte bunden utan uppsikt :(

Har du inte ngn som du kan ta med dig och som kan tänka sig att grooma under tiden du klär på barnen?
 
Sv: Binda fast hästen

Jag skulle nog ha bundit upp ponnyn, så länge vagnen är frånkopplad alltså. Jag är inte så skraj av mig när det gäller såna saker men då är ju mina ganska vana vid att jag "försvinner" ibland när jag bundit upp dem (ex. för att hämta en grep och städa efter dem, öppna transport etc). Våra grimmor och grimskaft idag är ju tillverkade för att gå sönder vid eventuell paniksituation.
 
Sv: Binda fast hästen

Jag förstår på ett sett "nojjan" med att inte binda fast hästar i träd, men vad är skillnaden mot att sätta fast dem så mot alla våra andra "sätta fast" ?

Många i mitt stall ställer ut sina hästar i gången och kan sen gå på toa, hämta torv eller springa upp på loftet, detta under flera minuter såklart.
Mankan komma in i stallet å hitta 1-2 hästar uppbundna i gången men inte en människa i näreten (eller ens höravstånd)...

Och tänk "förr i tiden" när folk tog häst och vagn till kyrkan, de stattes ju fast utanför där.

Ser inga som helst konstigheter med det hela..

Fråga om du kan sätta en "spiltring" i trädet och sätt dit ett löpande grimskaft (som om den stod i spilta) och häng ett hönät eller ställ en hökorg framför så kan den ju som sagt äta under tiden...
 
Sv: Binda fast hästen

Jag säger som de andra. Det är nog bara vår nojja som säger nej.

Jag är en av dem som har hästen uppbunden i tranporten på utsidan på träningar, i stallgången utan sällskap och i stocken ute. Ibland i flera minuter utan uppsikt.
Visst ska man vara proaktiv, dvs se problemen innan de uppstår, men ibland måste man bara få vara avslappnad och ha nytta av sin häst också.

Man kan ju vara proaktiv på andra sätt. Man kan ge hästen lite hö att äta på utan att för den delen ha för långt grimskaft, så den har att göra, mat lugnar alltid. Man kan binda på ett sådant sätt att man i värsta fall snabbt kan koppla loss den osv.

Hade jag haft tillfälle att göra som du hade jag garanterat gjort det.
 
Sv: Binda fast hästen

svarar alla

Skönt att inte bli halshuggen för att funderar på att binda upp ponnyn så :)
Det är fantastiskt skönt att hämta barnen på dagis med ponny och vagn. Barnen tycker att det är kul, de får en timmas extra frisk luft, och de får en chans att "landa" efter en dag på dagis. Blir helt klart kvalitetstid. Och ponnyn får motion. 3,5km dit och 6 km hem (för att undvika en hemsk uppförsbacke).
Jag binder ofta upp hästarna och lämnar utan tillsyn, tex när man gör iordningen en häst i stallet och går in och hämtar det barnet som ska rida. Men det känns ändå bättre då när det är på hemmaplan.
Ska nog testa att binda upp nästa vecka, kan ju ställa mig en stund bakom en knut för att se vad ponnyn hittar på när den tror att ingen ser :-)
 
Sv: Binda fast hästen

svarar alla

Skönt att inte bli halshuggen för att funderar på att binda upp ponnyn så :)
-)

Därför är jag bara på körforumet eftersom man i de andra trådarna blir fullständigt sågad vid knölarna oavsett vad man frågar.

Det har hänt här också, medet var länge sedan. Undrar om körmänniskor, precis som deras hästar, är mer toleranta??
 
Sv: Binda fast hästen

Med risk att bli strypt .Om jag binder min häst som är van att stå så, på ettställe där det inte får hända att (trafik barntex)tar jag på en kohalsring och sticker grimskaftet genom grimman och starkt grimskaft till något som håller.Då blir han garanterat kvar.
 
Sv: Binda fast hästen

Jag gör som nordtravare - där hästen inte får komma lös är det halsrem som gäller, grimskaft igenom grimman till halsremmen.

Varför inte binda fast - hästar har ju stått och står fortfarande i spilta hela nätter utan uppsikt, var är skillnaden? Förutom yttre påverkan förstås, men man binder ju inte en häst som är känslig för sånt och lämnar den.

Ibland ser man även hästar uppbundna med vagn, men det känner jag mig lite mera tveksam till.
 
Sv: Binda fast hästen

tillägg kokarbinhake dom håller och riktigt rep .Repet genom grimringen för att inte ringen skall kunna hamna uppe på nacken.
 
Sv: Binda fast hästen

Jättebra att någon tänker på att det kan vara värre om hästen kommer lös!

Jag hade inte haft några problem med att binda upp hästen utanför, om jag vet att ingen liten odåga ska fram och greja. Klappa går bra, men jag ska vara där. Värsta mardrömmen är ju om någon gör något medvetet för att skrämma hästen (har varit med om det utanför ett naturbruksgymnasium, inte roligt alls..). Med andra ord litar jag på hästen, men inte på folk ;)
 
Sv: Binda fast hästen

Ibland ser man även hästar uppbundna med vagn, men det känner jag mig lite mera tveksam till.

Här i trakten finns det en familj som knyter tömmarna i kuskbocken på parkeringen framför ingången till ICA Maxi när de åker och handlar. Men det är nog inte något som rekommenderas generellt, och jag misstänker skarpt att det inte är så många hästar som skulle stå och sova så obrytt i såna omgivningar även när det är mycket folk och bilar och regnet öser ned i horisontell riktning... :eek:
 
Sv: Binda fast hästen

Hej
Ska nu berätta om elaka mig.
jag red hästen en fullblodsarab till en sommar pub ställde honom utanför gick in och köpte en öl gick i sakta mak ut och drack min öl i lugn och ro, inga problem någonsin, detta har jag gjort flertal gånger under årens lopp.
Har även haft honom inne i Stockholm (vi skulle fira en student) och varit på Birger Jarlsgatan vid macken där och ställt honom utanför gått in och hämtat en hink med vatten till honom.
Dock ska tilläggas hästen satt aldrig fast utan är tränad på att stå still när jag säger till honom.

så träna hästen på att vara lugn så går det mesta.
Det är inte elakt bara vältränat
lycka till
 
Sv: Binda fast hästen

förresten när jag börjar fundera så är det ju inte så många år sedan som bryggarhästarna spatserade runt här i stan de vart heller inte fastknutna när gubbarna lastade av öltunnorna eller gick in på fiken och åt.
 
Sv: Binda fast hästen

Jag personligen ser det som en större risk att ha hästen lös och lydig än att ha den bunden.

När jag tänker mig en häst, hur lydig den än är, så är det ju ändå bara ett djur. Den kan bli rädd. Om det händer, mot all förmodan, så är hästen ändå inte lika mycket värd som de människor den kan skada på vägen när den skenar eller springer.
Bilar kan behöva bromsa och krockar kan förekomma med diverse skador. Eller påspringningar.

Om hästen är lydig behöver man ju inte stila med det utan binder upp den för säkerhets skull och för att andra ska känna sig trygga.

Men det är mina egna tankar.
 
Sv: Binda fast hästen

Många är ju rädda att hästen skall skada sig om den försöker rycka sig lös . men i trafik blir nog skadorna värre .samt skadorna på folk o fordon.
 
Sv: Binda fast hästen

Apropå att binda fast på olika ställen, jag har kommit på en smidig lösning.

Jag använder halsremmar, fast inte på hästen utan runt trädet, stolpen osv, det är ju en ring på halsremmen som är perfekt att binda upp hästen i. Har alltid ett par halsremmar med på vagnen, är det ett tjockt träd så tar man två som man spänner ihop. Vill man så kan man ju ta ett "spiltgrimskaft" genom ringen med klump i andra änden och på så vis får det löpande.

Har testat på allt från tjocka träd, trästolpar, lyktstolpar osv.

Jag är en sån där hemsk människa som ofta binder upp min häst, både i stallet och om vi är borta. För mig känns det viktigt att det ska gå att binda upp i ett träd utan att hästen far runt som en tok utan kan stå avslappnad. Sen lämnar jag honom förstås inte vind för våg, ofta är det kanske för man ska fika eller så som man måste binda upp (min förra häst hade vi nästan alltid fika med och då bands hon alltid upp där det var möjligt, så fick hon slippa vagnen en stund och oftast selen också).
 
Sv: Binda fast hästen

Det var ju en himla praktisk lösning!! Jag ska sy mig några sådana (har ordentliga symaskiner och väldigt hållbart material).

När vi är ute på långtur binder vi alltid upp hästen i ett träd och ger hö där. Han är mycket nöjd med det i ch somnar när höet är slut. Det gäller att vila tills man ska arbeta igen:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 482
Senast: Takire
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 826
Senast: lillamy73
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 342
Senast: ameo
·
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 833
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp