Bukefalos 28 år!

Binda fast hästen

Sv: Binda fast hästen

Kul att du kan ta nytta av det :)

Har även använt kogrimmor till min sele för att få en dragring på bröstan att knäppa linan i när jag kör med speedcarten, fungerar ypperligt och väldigt billig lösning ;) Gäller att vara kreativ :p
 
Sv: Binda fast hästen

Klart du ska testa! Största risken jag ser med det hela är att andras barn kan gå nära och bli trampad och sparkade
Men jag skulle testa. Kul att kunna hämta sina barn med häst och vagn ju!
 
Sv: Binda fast hästen

Tack alla för svar!

Nu verkar problemet ha löst sig bra, har pratat med förskolechefen och de kommer att hjälpa mig med barnen ut till parkeringen när jag hämtar med ponnyn. Min son är autist och har en resursperson på förskolan, och de ser hur bra sonen fungerar när han får rida/köra regelbundet så de lägger in det som typ pedagogisk verksamhet :idea:

Men jag kommer nog ändå att testa att binda upp, det är ju skönt att kunna klara sig själv utan hjälp också.

petronilla: Jag har också tänkt på det där med risken med andra barn. Men om jag binder ponnyn på parkeringen har barnen föräldrarna med sig. Inga "lösa" barn kommer vistas runt ponnyn.
 
Sv: Binda fast hästen

Så gör jag när jag kör släp, särskilt när jag åker ensam vilket jag ofta gör :D vem vill ha en lös häst som försöker ta sig ur släpet vid paniksituation? Inte jag! Har dessutom hört att de inte tänker "uppåt" (över bommen) lika lätt med halsring och kort grimskaft.
 
Sv: Binda fast hästen

Ja då är det ju inte något problem och det är bra att kunna binda upp.

När jag bodde på Gotland så hade vi en kanal att korsa för att kunna köra vidare på rundan. (det är ju så tråkigt att vända)

Först köra fram till kanalen, ta av vagnen, ta över hästen, binda fast i trädet(Körde alltid med grimma under tränset.)
baxa över rockarden och sedan sela för och köra vidare.


När vi arbetade i skogen så hade jag långt repgrimskaft när vi pausade så fick han gå runt och äta lite som han ville.

Lycka till/Petronilla
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 482
Senast: Takire
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 826
Senast: lillamy73
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 342
Senast: ameo
·
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 833
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp