Bukefalos 28 år!

Binda upp?

De så kallade säkerhetsknoparna GÅR INTE att få upp om hästen har fått panik och det är tryck i dem.

Det kan vara ett litet h:e att få upp dem även om det inte dinglar 5-600 kg häst i dem längre :crazy:

Vill minnas att det tog ca ½ timme och ett antal brutna naglar och många fula ord att knyta upp en sådan efter att min häst blivit skrämd, ryckt loss en (fuskbyggd...) bindbom tillverkad av telefonstolpe och släpat runt den lite. Jag stog mellan hästarna och blev ordentligt klämd men fick fatt i knuten och lyckades rycka loss kompisens häst. Jag tror inte det slutat utan skador (på hästarna, mina blåmärken räknas väl inte?) om båda suttit fast i bommen.
 
Naturligtvis skall ju hästen kunna sitta fast.
Men vid varje uppbindningsplats så skall det finnas en kniv.
Utifall att.

Alla våra, stora som små sitter fast utan kommentarer.

AM
 
Jag har svarta grova gummirep jag sätter fast hästarna i och ABSOLUT INTE balsnören i grimmorna.

Hästarna skall INTE kunna komma loss om de kastar sig.

Dessa gummirep är fantastiska. Vi har haft några hästar i stallet som haft ovanan att vilja komma loss tex vid skoning, efter ett möte med gummirepen och tight grimma så lär de sig en läxa för livet och slutar med denna olat - BASTA!
 
Har en 800 kg koloss som inte tycker om att vara uppbunden i ett rep men två rep går mycket bättre. Men det händer iallafall någon gång under året att hon drar sönder grimman när hon är uppbunden, var mycket värre när jag fick hem henne. När vetrinär eller hovslagare kommer kan jag inte ha henne uppbunden, då blir hon hopplös, jag håller henne själv varje gång för det funkar bäst. Men repgrimma och gummirep till uppstallning låter som en bra kombination, om det finns någon som håller för en ardenner. Grimman går oftast sönder där hålen för spännet sitter eller i någon söm, inget annat än spännet går sönder av metalldelarna i grimman.
Ann
 
Ja, jag anser att de ska kunna stå uppbundna i två linor. Jag lär alltid mina hästar detta och även de jag har haft hemma på träning. Att jag ska kunna binda upp dem vid borstning, sadling mm är en självklarhet och de allra flesta hästar kan lära sig att stå fast lugnt och utan att få panik.
Jag har sällan balsnöre imellan för att jag vet hästar som lärt sig komma loss bara genom att backa tills det tar emot och sedan göra ett kast med huvudet.
Det är så sällan som de kastar sig och oftast lugnar de ner sig när de kommer på att de sitter fast. Skulle de inte göra det så ger sig väl grimman.
Dessutom har jag säkerhetsknutar i båda linorna så de går alltid att få loss men jag vill inte ha loss dem om jag ser att de kastar sig bara för att det inte passar att sitta fast, då kan de faktiskt sitta fast där de är.
 
Jag tycker att hästar skall kunna stå uppbunda, inte sagt att de alltid ska göra det.

Det är en säkerhetssak att hästar ska kunna stå uppbundna, och jag tror också att hästar som är rätt hanterade inte har några problem med det.

I vårt stall har vi plastkedjor, vid kraftiga ryck går de av, men inte annars. Kan tala om att det är inte roligt att ha en häst hängande i två linor i full panik, det går inte att få bort hästen! Till slut drog den loss en bit av väggen. Så, jag föredrar nog balband eller sådanna kedjor som vi har.
 
Jo, det ska de kunna!!

Min var hur snäll som helst till en början, gick back tills det tog stop gick fram och var då nöjd...

Tills hon kom på att om man sliter så kommer man lös...
Och hon fick verkligen panik oxå, helt plötsligt...

Då köpte jag en ko-halsring vilket har gjort att hon bara sätter sig och föröker kväva sig själv men då är det bara att dra fram henne igen.
Nu har hon gett upp, och är helt nöjd med att stå med sin koring :cool:

Syrrans gamla häst hade lite liknande saker för sig, men så en dag stregrade han och slog skallen i en lampa och då gjorde han aldrig om det (han hade tur och blev inte skadad)

Mvh Johanna (som efter några år med travhästar, gått över till andra ridhästar och till sin föprvåning märkt att det inte är ovanligt med hästar som inte kan stå i kedjorna)
 
ska vi bilda klubb? :cool: har en arab som ägde sin förra ägare, en riktigt smart kille som testar en hela tiden.kastade sig hejdlöst i kedjorna tills de gick av, så dom i stallet sa åt mig att sätta just balsnören i grimman så vi kunde undvika skador(och spara på kedjor). rsulterade i att han kastade sig varje gång han blev uppbunden.kiropraktorn gick igeniom honom och hittade låsningar i nacken som hon knäckte bort och jag blev beordrad att massera efter varje ridpass.. vad göra? läste då i en western bok att man helt enkelt binder upp dom kort i boxen (ca 2 dm) och högt (1.60), på så vis kan dom inte slita sig så dom blir skadade, men en grimma och grimskaft av hållbar kvalitet är förstås ett måste.. han började förstås försöka slita sig, skrapa skrika och sparka.undvik att tillrättavisa hästen,låt den få arbeta emot sig själv. efter 20 min insåg den att det inte var någon ide´! en bra lektion i tålamod och att man inte alltid kan få sin vilja genom. fast smartsom han e så lyckades han knyta upp knuten med tänderna en gång :smirk:
 
ett annat tips som funkat för oss är att använda dig av NH övningar, ifall hon som min pålle inte bara är stirrig på gången.det har gjort otrolig skillnad och han håller sig koncentrerad på MIG och vad JAG gör för en gångs skull :) sen brukar jag släpa ut plast o paraplyer (u name it) och försiktigt "härda" grabben vid allt detta otyg, till slut blir han så lugn och avslappnad så man blir orolig o måste tempa stackaren. vad bra att hon är lugn att rida iaf!
 
Sv: Binda upp?

Jag söker kedjor av plats som går av om dom rycker till. Min häst satt fast i någon grövre typ av rep här om dagen och han var jätte trött och skulle luta sig i grimman bara det att han fick panik när han satt fast så spännt så han röck till och drog med sig ena plankan från tak till golv och hade den hängandes i grimman som släpa efter backen och slog mot benen. Tur att han är lätt att få ner på jorden igen så jag fick av honom grimman annars hade det slutat illa och på andra sidan satt han fortfarande fast i både grimma och vägg..

Jag läste några inlägg och en rekommendation är = Aldrig REP, utan det ska vara av material som du vet går sönder.

Finns det någon som vet vart man köper plast kedja :)
//E
 
Sv: Binda upp?

Oj vilken gammal tråd!
Men googla på plastkedja så får du en del träffar på ställen som säljer sådant. Annars antar jag att tex Granngården kan ta hem det om de inte har det inne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 518
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp