Problematisk

Trådstartare
Jag har försökt läsa på lite men fattar inte. Det är ljus som går ner under huden och påverkar cellförnyelse? Hur går det till?

Och vad har ni för erfarenhet av biolight? Om hästen har något problem, märks effekt efter bara en gång då eller krävs det flera behandlingar?

Berätta vad ni vet om biolight, era erfarenheter och vad ni anser om det :)
 
Hur det fungerar lämnar jag åt experterna.
Testat på mig själv (har spänningar under skulderbladet) blir helt klart bättre vid behandling även om problemet dyker upp igen.
På hästen: märkte ingen skillnad inflamation i ett bakknä men såhär i efterhand är det en rygg muskel som troligtvis spökar och orsakar knät.
På hunden: muskelsträckning i ett bakben, hjälpte och hunden verkligen njöt under behandlingarna hon som aldrig tycker det är mysigt att ligga i knät
 
Jag använde biolight rätt flitigt på min häst en period. Om hon blev så mycket bättre vet jag inte, men hon gillade behandlingarna. Fast hon gillar att man pysslar med henne överhuvudtaget.
Jag skulle inte köpa en apparat själv, men nu fick jag tillfälle att låna den under en tid och den gör ju ingen skada och välbefinnande är också mycket värt.
Jag testade den på mitt trasiga knä, men märkte ingen förändring alls mer än att det var lite varmt och skönt.
 
Har provat på mig själv och visst släppte muskelspänningar, men massage är effektivare! Tror största nyttan med biolight och liknande är vid behandling av skador.

Har även provat på hästen efter hård ansträngning och märkte ingen skillnand på honom vare sig under eller efter behandling
 
Jag har ställt mig samma fråga som du och gjorde en (helt ovetenskaplig) liten egen studie utifrån att det inte bör vara skadligt i alla fall ...
Jag behandlade en bakkota efter operation av ringbandet som komplement till övrig behandling. Där kan jag inte avgöra om biolighten gjorde skillnad eller ej. Hästen är fortfarande under igångsättning. Men jag passade även på att behandla ett ca ett år gammalt ärr med ett litet underben under på samma ben. Det hade varit oförändrat sedan skadan läkt. Inget som störde min häst. Men underbenet gick tillbaka helt och går inte att känna mer och ärret har nästan försvunnit! Så ngt hände i samband m biolight-behandlingen.
 
Jag har använt biolight i mitt arbete som undersköterska. Har behandlat bensår och trycksår, sår som med andra ord inte läker så fort och som kan vara rätt äckliga. Med biolight så har vi kortat ner läktiden ganska ordentligt. Jag har frågat patienten om det känns något och de har sagt att det känns inget. Några sår som jag har stött på har inte blivit bättre utan där det har behövts operation, andra har som sagt läkt ut. Jag tror att det är ett bra komplement till sår, men till muskler har jag ingen erfarenhet av.
 
@Ridinglady nyfiken på vad du menar med ”underben” ? Du måste mena överben?
Ett överben i termens rätta bemärkelse består av nybildat skelett . Det är inget som ljusterapi eller ngt annat öht kan göra så att det försvinner.
 
@Ridinglady nyfiken på vad du menar med ”underben” ? Du måste mena överben?
Ett överben i termens rätta bemärkelse består av nybildat skelett . Det är inget som ljusterapi eller ngt annat öht kan göra så att det försvinner.
Givetvis ska det vara 'överben'. Visst kan i alla fall det som i dagligt tal kallas överben gå tillbaka! Det har jag varit med om flera gånger på olika hästar.
 
Jag har en Photizo® Vetcare från Pharmalight, uteslutande till mig själv. Jag är inte helt säker på att jag tror på effekten, icke desto mindre får jag motvilligt erkänna att min onda axel blir bättre om jag behandlar den på kvällen. Jag har också sett väldigt fina resultat på sår.

Maskinen beskrivs så här:
---
... kan bland annat användas för behandling vid smärttillstånd, sår, svullnader, inflammationer och stela muskler. Kroppens egen läkningsprocess accelereras. Kärlen i blodsystemet och lymfsystemet vidgas vilket kan underlätta för kroppens förmåga att ta hand om slaggprodukter samt att blodcirkulationen till det behandlade området ökar.
---
http://www.pharmalight.eu/djurvard/undersida-djurvard/photizo-vet-home/
 
Givetvis ska det vara 'överben'. Visst kan i alla fall det som i dagligt tal kallas överben gå tillbaka! Det har jag varit med om flera gånger på olika hästar.

Haha ok - ja jag tänkte att det ju måste vara överben du menade :p

Alltså ett sk ”aktivt” överben kan ju gå tillbaka - men inte ett färdigt sådant . Ffa inte via ljusterapi :) det är ju som sagt skelett vi pratar om .
Däremot så via ökad cirkulation med olika terapier etc så kan du ju med framgång enl många dokumenterade fall få framgång ang ev ärrbildning , sårläkning, benhinnor etc .
 
Detta var ju inte så gammalt och hade kanske gått tillbaka av sig självt ...vem vet ...
Men jag tar nog till biolighten igen om jag upptäcker ett överben för den gör nog ingen skada i alla fall ...
 
Detta var ju inte så gammalt och hade kanske gått tillbaka av sig självt ...vem vet ...
Men jag tar nog till biolighten igen om jag upptäcker ett överben för den gör nog ingen skada i alla fall ...

Ja nej alltså min fråga och reflektion var ingen kritik alls . Jag kände bara att det trots allt är av vikt att skilja på ”underben” (överben) etc , och även då faktiskt vad ett överben verkligen är .

Det var inte avsett att märka ord etc - däremot tycker jag det är viktigt ändå när man skriver på sociala media att skilja på fakta och a och b :) hoppas du förstår hur jag tänker !
 
Ja nej alltså min fråga och reflektion var ingen kritik alls . Jag kände bara att det trots allt är av vikt att skilja på ”underben” (överben) etc , och även då faktiskt vad ett överben verkligen är .

Det var inte avsett att märka ord etc - däremot tycker jag det är viktigt ändå när man skriver på sociala media att skilja på fakta och a och b :) hoppas du förstår hur jag tänker !
Jag är helt med ...undrar dock om jag verkligen skrev underben själv eller om auto correct grep in O_o
 
Jag har använt biolight i mitt arbete som undersköterska. Har behandlat bensår och trycksår, sår som med andra ord inte läker så fort och som kan vara rätt äckliga. Med biolight så har vi kortat ner läktiden ganska ordentligt. Jag har frågat patienten om det känns något och de har sagt att det känns inget. Några sår som jag har stött på har inte blivit bättre utan där det har behövts operation, andra har som sagt läkt ut. Jag tror att det är ett bra komplement till sår, men till muskler har jag ingen erfarenhet av.
Det är ju ganska anmärkningsvärt eftersom vården ska använda sig av vetenskap och beprövade metoder, inte mumbojumbo. Jag hoppas att det inte var i din yrkesutövning när du var avlönad med skattepengar.

https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2009/10/09/en-ljus-ide---lys-pa-trycksaret/
 
Jag har sett studier som pekar på viss effekt på ytliga sår och slemhinnor, och det ser jag ingen anledning att misstro.
Däremot finns det såvitt jag känner till fortfarande inga vetenskapliga studier som visar behandlingseffekt på större djup, och framför allt inte på större djup under päls - vilket jag tycker är ganska givet. Det finns en hel del anekdotisk bevisning, apparaterna säljs ju, men bekräftande studier lyser(!) med sin frånvaro. Min uppfattning är att det är skönt och trevligt med värme, men att vidare behandlingseffekt på djupa vävnader och genom päls sorterar under placebo. (Vilket förvisso också är en verkningsmekanism.)
 
Väcker upp gammal tråd. Jag funderar på om jag ska investera i en Pharmalight Photizo. Ffa för att min ena häst sparkat sig på ett gammalt överben som åter är aktivt. Fler erfarenheter?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 646
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
Svar
19
· Visningar
813
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 760
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 615
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp