Bukefalos 28 år!

bit av tand fattas

E

ellioth

Hej hej! :)

Upptäckte förut att min amstafftik på 1.5 år verkar ha tappat typ toppen av en tand, ingen av "huggtänderna" utan en lite mindre... hon verkar inte lida av det och tuggar glatt på sitt ben, och äter utan problem. Bör detta ändå kollas upp, eller är det bara att låta det vara? Någon som vart med om samma sak?

MVH / E
 
Sv: bit av tand fattas

Det jag kommer att tänka på är att om du ställer ut så be att få ett veterinärintyg på att hunden har haft tanden. En av mina hundar bet av en bit tand som så småningom trillade ut helt.

Sen kan det tänkas att tanden kanske behöver slipas till om den är vass, så att den inte skaver på tunga eller kind t ex.
 
Sv: bit av tand fattas

Min äldre hane bet av en liten bit av en tand. Jag frågade veterinären när jag ändå var o vaccinerade om det var någon som behövde ågärdas men han sa att om inte hunden visar något obehag o äter normalt så var det inget att göra något åt... Hmm, Ior skulle nog aldrig sluta äta :crazy:
 
Sv: bit av tand fattas

Min hane (Också Amstaff) bet av halva hörntanden förut. Först halva uppifrån, så att säga, och sen klyvdes den på mitten ända ner i roten också. Det behövde såklart åtgärdas, så han fick genomgå en rotfyllning :)
Hans 3 andra hörntänder är rätt nedslitna, det handlar om kanske 3-4 mm som är borta. Det sade tandläkaren (Sveriges bästa på hund) inte gjorde något, så länge som pulpan inte är synlig och hunden reagerar vid tuggande på ben, när man känner på dom etc.

Så jag skulle tippa på att din hund inte behöver åtgärdas alls, men jag hade nog bett en tandläkare att titta på den utifall att. Tänder kan orsaka stor smärta trots allt. Och Amstaffar visar det sällan.. Min försökte glatt att tugga både på ben, pinnar och annat.. Och man kunde se ner till hans rötter, och pulpan blödde rätt länge. (Det tog nästan 1 mån innan operationen, tandläkaren på Ultuna är mycket uppbokad.. Han gick dock på smärtstillande hela tiden.)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
668
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 704
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 534
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 134
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp