Bukefalos 28 år!

Bitchig katt

Lotus

Trådstartare
Jag har två honkatter, 12 och 15 år, samt en hund som är 8 år. Den äldsta katten är klok, mild och anpassningsbar, medan den yngre är en riktig bitch som bestämmer över allt och alla härhemma, inklusive hunden förstås.

Det jobbiga är att hon blivit värre sista tiden, och jag förstår inte vad det beror på. Hon ger sig på hunden helt utan anledning och han är snäll men ibland blir han ju irriterad och svarar tillbaka, vilket inte är så lyckat eftersom han är jättestor jämfört med henne. Än så länge har hon inte skadat honom men det kan vara en tidsfråga. Och om tre och en halv vecka får jag barn....

Den äldsta katten går ut i kattlucka och är aldrig några problem härhemma, och den yngre har hittills inte gått ut alls men för några veckor sedan försvann hon helt i två veckor, och nu är även hon kastrerad och jag hoppas hon kan bli mer "normal". Hon har tidigare även markerat revir genom att kissa periodvis på bla hundens saker, men jag har hur dumt det än låter inte fattat att det handlar om dominans och löp utan trott att hon bara varit knäpp.

Nu kommer jag att sätta barngrind till övervåningen då jag inte vill ha några djur i barnrummet, så hon kommer inte att nå åt bebisen, men frågan är ju hur förbannad hon kan bli, och hur jag får stopp på henne? Kan jag få henne mer nöjd på nåt vis så hon blir snällare mot hunden? Tar tacksamt emot tips.
 
Sv: Bitchig katt

Jag har en tam vildkatt och denna madam blir kallad bitchie då och då.

Vattenspruta är det enda som funkat för att få henne att förstå att det är absolut förbjudet att klösa och bita, vare sig andra djur eller människor.

Hon får fortfarande bitchattacker men hon håller sig inom gränserna, det räcker nu för tiden att skaka en vattenflaska och så vet hon att det är "varsågod och gå ut" som gäller. Så hon springer tll dörren, ytterst uppretad efter att ha fått tillsägelse och man kommer efter och öppnar.

Senare kommer hon in igen, snäll och glad. Det skulle aldrig att gå att ha ehnne som innekatt, då hade jag fått göra mig av med henne, ingen tvekan.

Dom här bitchattackerna kommer titt som tätt, men man har på fyra år lärt sig när man ska låta bli henne för att inte framkalla det i onödan. Och annars är hon supergo liten tjej som man älskar så mycket att hjärtat svämmar över :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bitchig katt

Ja, en del katter är sådär. Jag har haft en och hon krävde väldigt stort revir, terroriserade en grannes katter än fast dom bodde trehundra meter bort... Och då hon hela underkroppen full i olja en dag så fick jag ta henne till vet för nedsövning och skynda hem och bada... Att bada henne ändå hade varit helt omöjligt. Krävde att få knycka mat och morrade åt mig då jag sa ifrån... fast det blev bättre med tiden. Därimellan väldigt gosig... En vacker skogkatt med neongröna ögon och stark utstrålning.

Jag tror tyvärr inte att du kommer att kunna känna dig trygg med henne och bebisen. Kan väl kanske gå så länge den är riktigt liten, men då den börjar krypa runt och kanske till och med drar kattan i svansen och pillar den på nosen och i ögonen med sina små vassa naglar... Småttingar förstår ju inte bättre. Eftersom hon är såpass gammal kan du nog inte omplassera henne om ingen i familjen vill ha henne eller så... I värsta fall får du offra hennes liv för att skydda det nya lilla livet, bebisen... Tyvärr.
 
Sv: Bitchig katt

Jag förstår att det kanske blir så, att katten inte fungerar med en bebis.

Det jag tycker är lite konstigt är att hon efter åtta års sammanboende börjat attackera hunden, och det alltså har förvärrats. kan det vara hormonomställning efter steriliseringen? Eller att jag är gravid?

Har köpt en Feliway nu och grindar så jag kan hålla isär katt och hund om jag behöver, och bebis förstås. Fast jag skulle vilja förstå vad det är det handlar om, för det gör jag inte.
 
Sv: Bitchig katt

Jag tror att det är förändringen hos dig som hon reagerar på. Många djur reagerar på andras (människor eller djurs) graviditet/dräktighet på helt oväntade sätt. Du har kanske förändrat ditt sätt att vara också pga graviditeten?

Jag tror att du får ge henne tid helt enkelt. Är hon nyligen kastrerad och då också såpass gammal så lär det ta ett tag för hennes kropp att ställa om sig och då kan det bli lite tjafs emellanåt. Hon har ju hela sitt vuxna liv varit påverkad av sina hormoner och det kan faktiskt göra en katt knäpp. En kastrerad katt blir lugnare och mer harmonisk oavsett om det är en hona eller hane. Många tror att en innehonkatt inte behöver vara kastrerad och det gör att väldigt många honkatter mår väldigt dåligt tyvärr och då hittar på diverse saker för att få utlopp för sitt dåliga mående. Nu är ju din katt kastrerad och förhoppningsvis kommer hon bli en harmonisk trevlig katt hon också :)

Du måste ju ändå ha stenkoll när bebisen blir så stor att hen börjar röra sig så att hen aldrig får tag i katten. Det gäller ju för den andra katten och för hunden också för inget djur ska ju behöva stå ut med att bli dragen i eller pillad i nos, öron och ögon.
 
Sv: Bitchig katt

Om kattan tänker att "bebis är pest, bästa att hålla sig undan", så går det ju bra med grindar. Tyvärr så skulle jag tro att hon vill vara i hela sitt revir och både kattor och småttingar är väldigt snabba. Jag är uppriktigt pessimistisk. Många hundar förstår att spädis=valp och därför är dom tålmodiga... med hunden går det nog bra. Vad det gäller kattan är jag fortfarande pessimistisk.
 
Sv: Bitchig katt

Våran hon katt äldre när hon Kastrerades har blivit ett nervrak rent ut sagt. Hon attackerar Lill katten så de bara viner om de i mellanåt. Förut hade hon ingenting mot andra katter. Hon bytte totalt personlighet efter kastrering.
 
Sv: Bitchig katt

Uppdaterar:
Katten kastrerades 130521. Nu går hon runt och löp-råmar och "gurglar" hela tiden, sådär som när de lockar på ungarna. Jag är supergravid och hon vill vara på mig mer än vanligt, sover närmare och det känns som om hon börjat vakta mig mot hunden och andra, eller så är hon bara superegoistisk, jag vet inte. Hade gäster igår och hon brukar alltid vara med, men nu var hon helt extrem så vi var tvungna att försöka stänga bort henne för det var en tvååring med i sällskapet som jag var rädd att hon skulle ge sig på eftersom hon inte förstod att hon skulle låta katten vara.
Hon har alltid tvättat sig mer eller mindre tvångsmässigt på magen så hon har väldigt lite päls där, men nu är det värre än någonsin och nästan små sår på insidan av bakbenen :-(

Jag har köpt en Feliway men som sagt, beteendet är inte bättre. Idag gav jag henne ett p-piller i hopp om att hon kanske kan tagga ner lite i alla fall. Ska jag prova Zylkene? Både hennes egna hormoner och mina bör ju vara i kaos just nu, och om tio dagar kommer min bebis.

Jag vill ge min katt chansen i alla fall, för nu känns det inte som om att hon helt rår på sitt eget beteende. Trappgrind har funkat för att skilja katterna och hunden på natten i alla fall, alltid något.
 
Sv: Bitchig katt

Bra att du gav henne ett p-piller. Det kan lugna henne. Jag har två honor som blivit sent kastrerade som fortfarande "löpte" efter kastreringen. Det finns ett fåtal honkatter som fortsätter löpbeteendet efter kastreringen och den orsaken min veterinär sa är att precis som på kvinnor som har endomentrios så kan en del av livmoderslemhinnan sätta sig på andra ställen än inuti livmodern även på katter. Det då kan påverka katten även efter en kastrering. I början fick jag bryta mina katters löp med p-piller men det har blivit bättre med tiden. Nu är det längesedan jag behövde det senast.

Jag tror att du får försöka ge henne tid. Kanske lugnar hon sig när bebisen är född och allt återgår till ordinarie rutiner? När hon känner att dina hormoner återgår till det normala? Jag hade gett henne någon vecka till innan du provar zylkene så att du ser om p-pillret har någon verkan för annars vet du snart inte vad som hjälpte.

Du ska ha en stor eloge som ger din katt en riktigt ärlig chans. Det är så många som ser katter som något slit och släng och jag är glad att du inte är en utav dem :)

Lycka till både med bebisen och kissen :)
 
Sv: Bitchig katt

Tack snälla för ditt stöd. Ja den här katten är svår att älska och många undrar varför jag inte tagit bort henne för längesedan, men jag har svårt för det då hon inte verkat sjuk utan bara speciell. Såhär i efterhand borde jag nog kastrerat henne för många år sedan, men jag har faktiskt inte förstått att hon nog varit så hormonpåverkad som det verkar nu, eller att hennes hårlösa mage kanske berott på stress-tvätt. Jag trodde hon var överkänslig mot gluten i fodret, men det kanske inte är hela sanningen...

Nåväl, jag försöker ett tag till, och låter tiden göra sitt nu en stund.
 
Sv: Bitchig katt

Uppdatering:
Bebis har nu anlänt och katten förvånar mig genom att hittills inte alls reagera som jag trott! Hon är nyfiken, men har inte visat någon aggressivitet alls mot bebis utan verkar snarare beskyddande.

Hon sitter bredvid när jag ammar, men inte stirrandes utan helt lugnt nära bredvid men tittar åt ett annat håll. Häromnatten var bebis ledsen och pappa gick runt i lägenheten med en orolig katt runt fötterna. När bebis gråter jamar katten, men som sagt - jag har hittills inte sett något "fel" på hennes beteende.

Hunden har varit hos min mamma sedan vi kom hem från BB för fyra dagar sedan, men har fått lukta på bebiskläd och nosa i bilen, men är inte så intresserad. Imorgon kväll kommer hunden hem och jag är lite nervös över hur katten ska bete sig mot honom, men det lär väl visa sig. Jag är även lite nervös över om han kommer att stressas av barnskrik, men det är ju som jag förstår fel forum att spekulera i här.
 
Sv: Bitchig katt

Grattis till bebisen :) Hoppas att allt har gått bra.
Härligt att höra att katten verkar tillfreds nu och jag håller tummarna för att det går bra när hunden kommer hem också.
 
Sv: Bitchig katt

Uppdatering igen.
Allt har gått bra. Hund, katt och bebis går bra att ha. Elaka katten har adopterat bebisen som "sin" och har till och med kommit springandes och jamat med ostbitar till honom när jag ammat - väldigt sött!
Och hunden tolererar hon ungefär som innan - så länge hon får bestämma går det bra. Och han och den andra katten är jättesnälla med bebis, precis som jag trott.
:)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Kanske fel tråd, men det handlar om katter i alla fall, så jag provar här. Nån som kan tipsa om filtar/täcken/dynor/överdrag som man...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Piglet
·
Övr. Katt Ja hur lång tid tar det normalt för en katt att anpassa sig till ett nytt hem? Vi fick i söndags hem en kastrerad honkatt på ca 10...
Svar
9
· Visningar
8 992
Senast: Shark
·
B
Övr. Hund Min hund har varit hos mina föräldrar på semester i två veckor, men nästa helg kommer han hem igen. Under tiden som vovven varit borta...
Svar
8
· Visningar
6 197
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Våra katter vågar inte komma in längre. :( Vi var lite sura på dem för att de inte alltid var helt rumsrena och för att de gärna knyckte...
Svar
3
· Visningar
1 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp