Biter i boxinredningen!!!

Karlina

Trådstartare
Jag håller på och bygger nytt stall hemma och då vill man ju inte att hästarna ska bita i det fina nymålade träet. Några har gett mig rådet att blanda några nävar sand i färgen som boxträet ska målas med, för då lär inte hästarna vilja bita i det. Är det någon som provat detta och vet om det funkar eller har något annat tips? Träet ska målas med vanlig lasyrfärg är meningen så det lär inte synas om det är lite sandkorn i den.

Sv: Biter i boxinredningen!!!

Vi har samma problem med bävrarna (kallbloden) dom älskar krubbitarmedel, får massvis med hö och är ute minst 12 timmar :smirk:

Jag undrar också om sand kanske skulle fungera...

I travstallet vid banan påstod en, att dom hade en typ av färg som hästar inte vill äta... Tja, min kille har aldrig gnagat på väggar förutom dom gånger han stod i en box med sådan färg :angel:

Han på Granngården sa att det enda som hjälper åt sådana hästar som Kallbloden är TAGGTRÅD!! Jag vet inte om han var allvarlig..... Personligen skulle jag aldrig sätta det i boxen....

i vårt stall har vi satt, ja vad ska man säga plåt på kanterna...har ritat en bild för att visa, såhär typ..

hoppas du förstår vad jga menar, det röda är plåten och det svarta är väggarna...det är vi ju också självklart målat i den färgen väggarna så man lägger inte märke på plåten... :banana: jätte smart tycker jag :rofl:

har hört att pepper vit eller svart vet jag inte men det ska tydligen stoppa bitandet

Kan du inte göra en plåtkant runt om..eller vad man nu ska kalla det?
Som skyddar boxkanten

Ja mina hästar är ute 12-14 h/dygn och har fri tillgång till hö, samt rids minst 5ggr i veckan ändå biter någon av dem i det nuvarande stallet. När man gör nytt så vill man ju inte ha väggarna sönderbitna. Jag har köpt Jabas boxar som är kompletta med galler och skjutdörrar men de biter rakt in i boxväggarna och i stolpar. Jag tror jag ska prova sand, lovar att meddela hur det gick.
Kanske är det så att de tycker det blir så fint i det nya stallet att de inte VILL bita, önsketänkande.....

Jag köpte något som hette gnag stopp (visserligen för rådjur) i blomsteraffären. Ska testa det nu när hästarna stallas upp eftersom det är nymålat.

superbusan skrev:
Jag köpte något som hette gnag stopp (visserligen för rådjur) i blomsteraffären. Ska testa det nu när hästarna stallas upp eftersom det är nymålat.

Jag har också provat det, tyvärr funkade det inte mot mina hästars gnagande.

Karlina skrev:
Ja mina hästar är ute 12-14 h/dygn och har fri tillgång till hö, samt rids minst 5ggr i veckan ändå biter någon av dem i det nuvarande stallet. När man gör nytt så vill man ju inte ha väggarna sönderbitna. Jag har köpt Jabas boxar som är kompletta med galler och skjutdörrar men de biter rakt in i boxväggarna och i stolpar. Jag tror jag ska prova sand, lovar att meddela hur det gick.
Kanske är det så att de tycker det blir så fint i det nya stallet att de inte VILL bita, önsketänkande.....

Jag var rädd att mina skulle gnaga men faktum är att dom låter bli än så länge;)...ute länge och fri tillgång till hö inne och ute. Prova att lägga in en granruska...eller en bitpinne. :cool:

tjära sägs ska funka .. men men sen om det är särskillt skonsamt vet jag inte .. men har hört att hästarna inte vill bita i det

fick höra att dom inte ska gilla tjära, vi testade det på ett sto som käkade på inredningen.... hon åt ändå efter nån dag :p

Det snyggaste, enklaste, varaktigaste är att göra som vi gjort köp järn som är '_' så här och lägg det på kanten på väggen. Inget gnagande där inte. :devil:

Nu kom jag på vad det heter vinkeljärn det behöver ju inte vara som ett U det räcker ju att det är på insidan ifall väggen är för tjock för det andra som jag skrev tidigare.

Liknande trådar

Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 644
Senast: manda
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 221
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår