Biter på staketpinnar, hur göra?

Sv: Biter på staketpinnar, hur göra?

Amandla skrev:
Det är väl ändå hästägaren som får göra iordning nytt staket om dennes häst har förstört det? Varför ska du betala för något som någon annans häst orsakar?

Ha, ha dagens skämt eller?
Nej skämt åsido. Jag har sagt att när hon kom förra året fick hon betala för det som hennes häst hade sönder. Ville ha betalt i våras när hon stack på sommarbete. Hon drog på det så jag hann inte få några pengar. Hon säger det är ju inte bara min häst som förstör. Men det är faktist det. Visst att dom efterbiter lite grand vissa av hästarna. Men en del stolpar som vi måste byta nu är gamla över 10 år tex. Så det kan ju inte vara andra hästar då. :mad:
Nu sa jag att jag ville ha betalt för vi har ju redan köpt stolpar. Då sa hon att hon inte ville betala två ggr. Alltså för denna vinter till nästa år då om hennes häst biter sönder dom i vinter. Men jag sa det måste du ju. Jag har inte råd med hästar som biter sönder stolppinnarna hur mycket som helst. Till saken är att jag är väldigt billig i hyra också.
Så vi får väl se hur vi gör. Men jag vill gärna ha upp nya pinnar ifall dom andra går sönder i vinter. Lite svårt att sätta nya när det är tjäle i marken.

Selenbrist säger du. hmm vet inte om hon ger selen faktist. Kan det vara det verkligen?
Avmaskning är jag noga med här i stallet. Så det kan det inte vara. Visserligen talade hon om för mig förra året att hon "glömde" avmaska hästen när den skulle på betet förra året. Men i år tror jag nog att hon gjorde det. Men hon tror inte att hästen kan ha mask säger hon ofta.
Sedan vet jag ju inte om hon talar sanning när hon säger att hästen är avmaskad när hon kommer tillbaka från betet nu.
Men det kan väl inte göra så att han biter på stolparna?

gejsa skrev:
Selenbrist säger du. hmm vet inte om hon ger selen faktist. Kan det vara det verkligen?
JA alla mina aspar i hagen ryker om jag glömmer det.

Avmaskning är jag noga med här i stallet. Så det kan det inte vara. Visserligen talade hon om för mig förra året att hon "glömde" avmaska hästen när den skulle på betet förra året. Men i år tror jag nog att hon gjorde det. Men hon tror inte att hästen kan ha mask säger hon ofta.
Sedan vet jag ju inte om hon talar sanning när hon säger att hästen är avmaskad när hon kommer tillbaka från betet nu.
Den kan ju vara avmaskad men ändå ha mask.
Resistens, annan mask.
Prova att avmaska alla hästar med Cydectin ett år.
Det räddade många stolpar och träd hos mig.

Men det kan väl inte göra så att han biter på stolparna?
Jo, det kan det.
Vissa hästar letar efter garvsyra för att göra sig av med sina parasiter.

Ja säg det eg. Har en hyresgäst som vill komma i stället. Men jag har en månads uppsägningstid från båda hållen. Hennes betestid är t o m sista aug. Så det är väl för att vara snäll antar jag.

Cydectin säger du. Ska dom ha det alla avmaskningar ett helt år då. Både mina unghästar och gamla? Vi ska ju avmaska efter betet. Men har sett små ägglarver på benen på bl a mitt gamla halvblod. Ska man inte avmaska en gång till då senare i höst. Typ okt- nov eller räcker det med att avmaska då så sent eller efter betet?

det funkar...stolparna blir lite mörkare bara och faktiskt inte så himla kladdiga, men ska du sätta nytt så måla dom när dom är uppsatta..har du en riktig stakettuggare kanske du får måla oftare( det är enkelt att måla då det är flytande) som jag sa vår o höst..

Ok då ska vi pröva det. Diesel och olja uppblandat. Måste det vara använd olja? Kan man inte köpa olja och blanda med?

det ska vara använd olja....det är nåt med krom eller koppar som förbränns när det varit upphettat i motorn.....jag brukar gå till vår bilverkstad och snika till mig ...

Ok! Då får vi försöka göra så vi också. För annars måste hon ju flytta och så får hon problem på nästa ställe och flytta igen..... Jag tycker synd om hästen då.

Byta ut stolparna till järnstolpar? Få tag på nån som kan svetsa, och leta upp nån som har gamla rör som ska slängas. Så har vi gjort, och tryckt ner i marken. Inga problem alls, och inte alltför dyrt heller om man kan fixa fram rör.

gejsa skrev:
Cydectin säger du. Ska dom ha det alla avmaskningar ett helt år då. Både mina unghästar och gamla? Vi ska ju avmaska efter betet. Men har sett små ägglarver på benen på bl a mitt gamla halvblod. Ska man inte avmaska en gång till då senare i höst. Typ okt- nov eller räcker det med att avmaska då så sent eller efter betet?

Du kan ju börja ett Cydectinår redan i höst.
Om jag minns rätt så tar Cydectin styngflugan redan i september.
Cydectin är det 12-veckors intervaller på, så man behöver inte avmaska så ofta då.

I är har jag Banminth-år och då så är det var 4de vecka som gäller.

Men ställ frågan på Hästvård, så kommer väl Maskalena med och ger råd också.
Det blir nog säkrare så.
Hon skulle kolla upp runt mitt avmasknings-schema.

Ja, det var ju också en tanke. Men å ena sidan har vi ju nyss varit och köpt 125 staketstolp nu. Sedan rör det sig om ca 60-70 stolp i så fall.

Va, ska dom vuxna hästarna ha var 3:dje månad året om. Om dom får Cydectin?

De vuxna behöver inte på vintern.
Men jag avmaskar unghästarna i slutet på april, juli och oktober och i början på februari när jag använder Cydectin.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 304
Senast: cassiopeja
·
Träning Hade planerat att rida i det vackra höstvädret idag, men när jag kommer till stallet så är min häst inne och de andra två var ute och... 2
Svar
26
· Visningar
2 577
Senast: tinituss
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 827
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår