Biter sönder allt..

Sv: Biter sönder allt..

KL

Jag har genom åren faktiskt inte fått mycket alls söndertuggat!

Vad jag kan komma ihåg så tuggande labbe-gänget sönder spjälorna på en grind som satt i dörrhålet och den lilla vi har nu lyckades hitta mina nya sandaler en dag och gav dem ett "alternativt utseende".

Men det är ingen slump att jag inte "tappat" fler saker!
För mej handlar det om ren säkerhet att se till att valpen/unghunden inte får möjlighet att gnaga på/riskera få i sej saker!

Jag blir helt matt över de långa listor som radas upp här...
Hur fasen tänker ni som inte "hundsäkrar" bättre när valpen/hunden visar att den är intresserad av att tugga på annat än ben/leksaker?!

Rent krass så räcker det ju med att hunden tuggar på en (1) sak som är ordentligt olämplig för att hunden skall blir ordentligt sjuk/skadad eller dö!

Jag har varit med och opererat ut x-antal bitar skumgummi ur en hund som var döende då dessa bitar - som ju inte sysn på röntgen - packat igen både mage och tarm.
Jag har assisterat vid en op där hunden slutligen fick avlivas då den fått i sej bitar av en tv-fjärrkontroll som perforerat magsäck bukhinna och rispat div tarmar.
En bekants uppfödning dog då köparen slarvat med säkerheten och valpen lyckades komma åt och tugga på sladden till spisen.
Och dessa valpar/hundar är bara dem jag kommer på "på rak arm"!

Så att en valp/hund lyckas tugga sönder en massa saker säger - för mej - mer om ägaren än om valpens/hundens tuggbehov tyvärr!

/Swat

Sv: Biter sönder allt..

Hej Swat! Förstår precis din frustration..
I vårat fall har vi verkligen försökt att göra allt för att valpsäkra och gett alternativ till saker att tugga på i hemmet. Jag tror att det i de flesta av fallen när det händer någon "olycka", så har det antingen berott på att man trott att det är helt valpsäkrat, men misstagit sig(beror antagligen på ovant öga, eller att man tidigare haft världens enklaste valp som i vårat fall)eller har det skett på det konstigaste sett som vi i alla fall inte hade kunnat räkna ut(öppnade t.ex. en låda själv och hittade hans borste där, en annan gång hoppade han upp på en bänk och drog ner sminkväskan som var i skåpet ovanför bänken.)

I fallet med sängen t.ex. så handlade det om att det gått så otroligt bra med ensamträningen tidigare när jag lämnat honom och att sängen fanns i rummet hade jag inte haft en tanke på att den kunde vara intressant, fören efteråt tyvärr då....
Sen så går det ju så otroligt fort oftast när det händer något, men i de flesta fall hinner man ju också upptäcka det snabbt och förhindra att fel saker hamnar i magen.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för... 2 3
Svar
42
· Visningar
7 554
Senast: pumah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka