Ponni som bremser ved mye sjenkel, utbruten från "Uppdateringstråd"

Att hästar bromsas av klämmande skänklar är inget ovanligt (tycker jag).
Det är inget naturligt i att ”klämma på mitten = spring fortare” utan det är helt inlärt om de gör så. Så inte klämma, skänkla och släppa benen är väl det viktigaste.
MEN ibland kan stora reaktioner på klämmande skänklar också tyda på magsårsproblematik har jag fått lära mig på min valack. På honom är det väldigt tydligt nu när han är behandlad, normalt går han för skänkeln på ett bra sätt men börjar magen vara påverkad (typiskt i slutet av betesperioden) dyker problemet upp igen.
 
Att hästar bromsas av klämmande skänklar är inget ovanligt (tycker jag).
Det är inget naturligt i att ”klämma på mitten = spring fortare” utan det är helt inlärt om de gör så. Så inte klämma, skänkla och släppa benen är väl det viktigaste.
MEN ibland kan stora reaktioner på klämmande skänklar också tyda på magsårsproblematik har jag fått lära mig på min valack. På honom är det väldigt tydligt nu när han är behandlad, normalt går han för skänkeln på ett bra sätt men börjar magen vara påverkad (typiskt i slutet av betesperioden) dyker problemet upp igen.
Logiskt att det är obehagligt att bli klämd om magen om det gör ont i magen❤️
För mitt sto är det liknande men med brunsterna. ”Mensvärk” = rör inte magen!
 
Jeg skriver en egen post uten å svare direkte selv om det tar opp ting folk sier i innleggene sine.
Hvis ponnien "ikke forstår sjenkel" hvorfor fungerer det helt fint å gi henne sjenkel, og hun går fram for den?
Jeg føler at stoppingen kommer når det blir gitt "for mye" sjenkel, dvs man trykker gjentatte ganger for å få mer framdrift. Hun er inridd i skritt og trav av forrige eier, de er erfarne og har ridd inn mange hester for de driver med oppdrett. Det er de som har sagt jeg skal ri henne med sporer på banen for å kunne gi et litt sterkere signal når hun blir stoppete.

Hun er av typen som løser alt med å stoppe og parkere. I begynnelsen var det vanskelig å få henne vekk fra flokken fordi hun hadde separasjons angst. Jeg økte gradvis avtanden over tid, men når hun stopper og parkerer så får man ikke rikket henne med hverken leietau, taugrime eller bitt. Man må enten bruke en pisk for å forsterke beskjeden, eller (etter at jeg lærte henne target og klikker) med target. Jeg har brukt både target og pisken for å lære henne at vi ikke kan stå på samme sted resten av dagen. Nå er hun villig og går aktivt fram på tur når jeg leier henne. Hun var ble ikke ridd av meg mer enn 1 gsng hvor jeg satt på henne i 10 min fra 1. Juli til 10. September pga jeg ville bygge relasjonen vår fra bakken først, og fordi hun ble sparket og fikk en skade på strekk senen i kneet. Det er nå leget og veterinæren har gitt meg klarsignal for å øke aktiviteten sukksessivt. Vi begynte med 10 min skritt på veien langs paddockene til hestene og har økt gradvis i hennes tempo.

Når jeg begynte å ri henne på tur, så hadde hun igjen en periode hvor hun stoppet ( hun prøvde også å spise/snu ). Jeg har kun brukt en pisk da for å forsterke ben etter å ha suksessivt gitt henne først tid til å stå og se og valget om å gå fram for sjenkel. Hun har ikke blitt pisket for å drive. Nå går hun bra fram på tur der hun er sikker og vi øker områdene hun føler seg komfortabel. Vi rir mye alene, det er vanskelig å få selskap.
De eneste grunnene til at hun stopper nå er når vi rir bakker og hun synes det er tungt, eller hvis hun får øye på noe (som alle andre hester). Jeg har valgt å legge igjen pisken hjemme etter en tur hvor vi begge hadde en dårlig dag, sånn at jeg må tenke alternativt og ikke tro at den løser et problem.

Jeg skulle gjerne brukt target og klikker når jeg rir for å få henne til å gå mer fram i traven, men jeg skjønner ikke hvordan det skal gjennomføres fordi hun må stoppes for å gis belønning... så føler at det vil gi henne feil signal?

Hun traver glad frem på tur, de eneste gangene hun har bremset for sjenkel på tur er når jeg har brukt mer sjenkel fordi vi prøver.å lære henne galopp under rytter på tur. Jeg tror nå at jeg har knekt koden med å øke takten på tur, men jeg vil ikke si det sikkert for jeg har bare prøvd en gang.

På banen så har jeg ikke ridd noen lange økter, og jeg har kun fokusert på overganger og volter/vendinger/serpentiner. Hun har blitt bedre balansert av serpentinene. Man må pssse på å ikke legge overgangene på samme sted flere ganger for da vil hun automatisk stoppe der 3. gangen man kommer til det punktet.

Hun traver glad frem på banen, men bæsjer mye og vil da stoppe bom når hun bæsjer. Det er vanskelig å vite for meg om hun stopper fordi hun skal bæsje eller bare stopper. Og derfor fikk jeg ikke korrigert korrigert stoppingen fra første stund. Har nå prøvd å bare ri fram selv om hun skal bæsje (hun bæsjer opp til 5 ganger i løpet av 25 min, og det er det samme på tur).

Bremsingen for sjenkel kommer også her bare når hun får mye sjenkel eller mot slutten når det kjennes ut som hun blir sliten. Jeg prøver å holde øktene sånn at det ikke skal bli slitsomt, men må øke mengden trav gradvis så hun kan få bedre kondisjon. Når jeg rir hyppige overganger så lyder hun mindre og mindre hjelpere, men i begynnelsen av økten på ridebanen så må man trykke sukksesivt mer 3 ganger for å få svar på sjenkel. Det er derfor jeg har på sporen, for jeg ønsker heller å gi et pirk med sporen enn å måtte sparke til henne med sjenkel. Pisk fungerer dårlig da jeg trenger å kunne lede med tøylen for å vise vei til tider og hun går med lend dekken nå og den har ingen effekt på dekkenet.
Hun er ingen følsom eller reaktiv type, men hun er nysjerrig og modig.

Jeg har skrevet dette lange innlegget for å forsøke å gi et korrekt inntrykk av det slm skjer. Håper det gir mening.
 
Då behöver du överföra signalerna från marken in i ridningen. Hon vet ju tex inte att tryck från skänkeln betyder samma sak som tex en smackning. I början behöver man överlappa, dvs använda samma röstsignal och en försiktig skänkel, så hon lär sig att även skänkel betyder framåt.
Gärna ha någon på marken när du rider som ger den välbekanta signalen när du tex vill att hon ska skritta snabbare.
Hun går ikke fram for smackning fra bakken. Jeg har ikke problem med å få henne til å gå fram for sjenkel, noe hun gjør i skritt og trav, jeg har problem med at hun bremser når man gir mer sjenkel feks for å øke tempo i trav.
 
Att hästar bromsas av klämmande skänklar är inget ovanligt (tycker jag).
Det är inget naturligt i att ”klämma på mitten = spring fortare” utan det är helt inlärt om de gör så. Så inte klämma, skänkla och släppa benen är väl det viktigaste.
MEN ibland kan stora reaktioner på klämmande skänklar också tyda på magsårsproblematik har jag fått lära mig på min valack. På honom är det väldigt tydligt nu när han är behandlad, normalt går han för skänkeln på ett bra sätt men börjar magen vara påverkad (typiskt i slutet av betesperioden) dyker problemet upp igen.
Jeg rir ikke med klemmende sjenkel, jeg gir et trykk og slipper. Treneren vet jeg ikke om klemte med leggene hele tiden, det kan tenkes, men hun tappet henne med sporene i takt med lettridningen. Jeg hadde sagt til henne at hun er ridd inn ved å gis trykk og når hun gjør rett så slipper man trykket for å vise at det er rett. Dvs slipper med sjenkel.
Jeg synes det er rett filosofi, man skal ikke ha konstant trykk med sjenkel. Problemet med det er jo når man skal gå videre. Når man feks trenger at hun øker traven så hun kan komme inn i galopp. Jeg har sett utallige videoer på unghest ridning hvor de sier man bare skal øke traven til hesten "faller inn i galopp" noe som altså ikke fungerer med min ponni ettersom hun bremser når hun får mer sjenkel. Jeg forstår at hun ikke skjønner hva vi mener med det, for hun er vant med at jeg slipper kontakten mer når hun gjør rett. Og at hun derfor bremser når hun blir frustrert og ikke skjønner. Men så begynner hun å bremse for sjenkel selv om man ikke trykker for mye også innimellom. Jeg tror treneren tenkte at hun må akseptere at sjenkel er der og trykker og at den alltid betyr frem og derfor måtte "ri henne gjennom det" til hun slutter å bremse fordi sjenkel blir gitt mer enn hun er vant med.
 
Hun går ikke fram for smackning fra bakken. Jeg har ikke problem med å få henne til å gå fram for sjenkel, noe hun gjør i skritt og trav, jeg har problem med at hun bremser når man gir mer sjenkel feks for å øke tempo i trav.
Då kanske du ska börja där? Lär henne vad smackning betyder så att du kan använda dig av det när du sitter på. Det är ju ganska grundläggande som hästen behöver få lära sig.

Uppenbarligen förstår hon inte skänkelns inverkan fullt ut. Hon kanske förstår att skänkel betyder tex börja trava, men hon verkar inte ha förstått att det också kan betyda trava snabbare.

Läste även ditt andra inlägg och uppfttar att hon blir introvert? Sån är min också. Blir långsam eller stannar när det är läskigt. Man får ha tålamod och försöka försiktigt uppmana hästen att lämna bubblan.

Jag tror fortfarande att du ska jobba med att befästa röst, smackning osv från marken. Tex genom longering.

Med unghästar är det viktigt att man skapar ett upplägg som har chans att lyckas. Om du vet att hon inte kommer öka traven genom att du skänklar så är det lika bra att inte ens försöka. Lär henne istället att öka för röstkommando, och sedan kan du börja lägga på ben när hon väl ökar för rösten.
 
Jeg har sett utallige videoer på unghest ridning hvor de sier man bare skal øke traven til hesten "faller inn i galopp" noe som altså ikke fungerer med min ponni ettersom hun bremser når hun får mer sjenkel.
Fast man gör inte detta genom att bara lägga på mer skänkel med unghästarna. Dels så har väldigt många någon på marken första gångerna som kan driva på ett sätt som hästen känner igen. Är den tex van vid att longeras så gör man precis som hästen är van vid, bara att det sitter någon på ryggen samtidigt.
Man ser till att hästen förstår rösthjälper så att man kan få den framåt tillräckligt mycket för att den ska falla in i galopp. Ingen unghästutbildare sitter och bara bankar med skänkel för att få hästen att öka tempot.
 
Då kanske du ska börja där? Lär henne vad smackning betyder så att du kan använda dig av det när du sitter på. Det är ju ganska grundläggande som hästen behöver få lära sig.

Uppenbarligen förstår hon inte skänkelns inverkan fullt ut. Hon kanske förstår att skänkel betyder tex börja trava, men hon verkar inte ha förstått att det också kan betyda trava snabbare.

Läste även ditt andra inlägg och uppfttar att hon blir introvert? Sån är min också. Blir långsam eller stannar när det är läskigt. Man får ha tålamod och försöka försiktigt uppmana hästen att lämna bubblan.

Jag tror fortfarande att du ska jobba med att befästa röst, smackning osv från marken. Tex genom longering.

Med unghästar är det viktigt att man skapar ett upplägg som har chans att lyckas. Om du vet att hon inte kommer öka traven genom att du skänklar så är det lika bra att inte ens försöka. Lär henne istället att öka för röstkommando, och sedan kan du börja lägga på ben när hon väl ökar för rösten.
Hun skjønner tydligvis shhh, så skal prøve det på uteritt. Og ved lonsjering, for så å introdusere "galopp". Hadde vært fing å ha kontakt med noen som har litt samme type hest. Kan jeg sende deg en pm?

Jeg ser jo at unghest trenere ikke " banker løs" med sjenklen, men jeg ser veldig mange som rir unghest inn over tempo for at den skal gå inn i galopp av seg selv. I videoene har de ingen på marken, men jeg tror jeg sksl prøve det. Uansett, i dag skal vi ri ut i skritt og smelte gårsdagen. Så prøver jeg å ri henne på banen igjen på tirsdag.
 
Hun skjønner tydligvis shhh, så skal prøve det på uteritt. Og ved lonsjering, for så å introdusere "galopp". Hadde vært fing å ha kontakt med noen som har litt samme type hest. Kan jeg sende deg en pm?

Jeg ser jo at unghest trenere ikke " banker løs" med sjenklen, men jeg ser veldig mange som rir unghest inn over tempo for at den skal gå inn i galopp av seg selv. I videoene har de ingen på marken, men jeg tror jeg sksl prøve det. Uansett, i dag skal vi ri ut i skritt og smelte gårsdagen. Så prøver jeg å ri henne på banen igjen på tirsdag.
Ja du kan skicka pm, jag har dock lite svårt att hänga med i norskan fullt ut så kanske inte alltid kan svara så bra på allt😅

De du ser på film har gjort ett orde tligt grundarbete. Det ser lätt ut på film men allt visas såklart inte.
Lär henne röstkommandon och smackningar innan du går vidare i ridningen. Tänk att du ska kunna göra allt från marken enkelt innan du försöker uppsuttet. Kan du inte få henne att trava snabbare i longeringen så är det ingen ide att försöka uppsuttet. Kan hon inte ordet ”galopp” vid longeringen så kommer hon inte förstå när du rider heller osv.
Och ha någon med dig på marken när du rider som kan säga samma röstkommandon som hon är van vid + som kan driva med pisk från marken (i luften såklart) på samma sätt som du gör när du longerar eller löshoppar.
 
@MimmiNO kanske skapa en egen tråd?
Jag har glömt bort hur gammal hon är?

Jag lär mina unghästar tömkörning först och därmed röstkommandon jag överför till ryggen. Jag har nästan helt slutat skänkla men jag rider mest i skogen..
Gå på sådär som din tränare gjorde låter inte som rätt väg om du vill ha en glad arbetsvillig häst.
Är den redan kollad av veterinär (som du skriver) och absolut inte har ont då är det att hon inte förstår, inte tycker det är roligt.
 
@MimmiNO kanske skapa en egen tråd?
Jag har glömt bort hur gammal hon är?

Jag lär mina unghästar tömkörning först och därmed röstkommandon jag överför till ryggen. Jag har nästan helt slutat skänkla men jag rider mest i skogen..
Gå på sådär som din tränare gjorde låter inte som rätt väg om du vill ha en glad arbetsvillig häst.
Är den redan kollad av veterinär (som du skriver) och absolut inte har ont då är det att hon inte förstår, inte tycker det är roligt.
Takk for tilbakemelding. Har fått så mange på bare et lite spørsmål. Hun er 5 men ligger etter i utdanningen. Hun har jo blitt sjekket fordi hun har hatt en seneskade i et framben og ble froskmeldt 20. September. Og har vært sjekket av veterinær kiroptaktor etter det. Så alt skal være i orden.
 
Takk for tilbakemelding. Har fått så mange på bare et lite spørsmål. Hun er 5 men ligger etter i utdanningen. Hun har jo blitt sjekket fordi hun har hatt en seneskade i et framben og ble froskmeldt 20. September. Og har vært sjekket av veterinær kiroptaktor etter det. Så alt skal være i orden.

Ja egen tråd var för att fler kanske kunde råda 🙂 Hoppas det löser sig ♥️
 
Ang. Ditt svar i andra tråden om titeln så blir jag lite förvirrad. Du säger att hästen går fram för skänkeln och att problemet är att den backar av vid för mycket skänkel. Men jag får inte ihop det hela, då är väl problemet att du själv ger för mycket skänkel som du säger? Men då borde hästen fortsatt gå i önskat tempo med mindre skänkel, eller?
 
Ang. Ditt svar i andra tråden om titeln så blir jag lite förvirrad. Du säger att hästen går fram för skänkeln och att problemet är att den backar av vid för mycket skänkel. Men jag får inte ihop det hela, då är väl problemet att du själv ger för mycket skänkel som du säger? Men då borde hästen fortsatt gå i önskat tempo med mindre skänkel, eller?
För mig är det helt uppenbart att hästen inte går fram för skänkeln om den gör som ts beskriver. Bara för att hästen lyder skänkeln ibland betyder ju inte det att den är framme för skänkel ordentligt.
 
För mig är det helt uppenbart att hästen inte går fram för skänkeln om den gör som ts beskriver. Bara för att hästen lyder skänkeln ibland betyder ju inte det att den är framme för skänkel ordentligt.
Lite det jag menar. Om hästen går fram för skänkeln och man ger mer skänkel så borde den rimligtvis göra mer av samma sak dvs trycka på.
 
Jag har inte följt alla dina inlägg tidigare, så ber om ursäkt på förhand om jag missuppfattat eller upprepar något.
Min tolkning är att din häst är grön och är osäker över vad som förväntas av hennes samt dessutom bytt miljö och därför är känner sig otrygg kring rutiner mm. Jag tycker det är vanligt att unghästar som inte förstår vad vi vill, stannar eller lägger i bromsen (eller för den delen flyr) och du behöver backa bandet och hitta verktyg där hon förstår vad ni vill i en positiv miljö, dvs skapa förutsättningar där hon inte kan misslyckas. Angående att tex träna skänkelhjälpen från marken börjar jag tidigt vid inridning att lägga tryck (med handen) där skänkeln sedan kommer ligga och när hästen flyttar sig/kliver fram tar jag bort och berömmer. Om hästen inte förstår, lägger jag till smackning och/eller sträcker ut armen/grimskaftet framåt så att hästen följer med. I början när jag sitter på använder jag också hjälp från marken, som förstärker vad jag vill och ger hästen en chans att koppla ihop mina små hjälper med vad ledaren gör, tex start och stopp. Dvs när ledaren stannar så ger jag hjälp, och när ledaren går lägger jag på lite ben samt eventuellt en smackning ibland för att koppla ihop hjälperna. Så småningom svarar hästen på hjälperna innan ledaren går/stannar. Angående galoppfattning, så tränar jag alltid röstkommando från marken/vid longering (det kan ju vara vad som helst men jag säger "gaaaalopp") tills att hästen är så pass van och trygg att den fattar direkt av rösten utan extra drivning/smackning. När vi sedan ska galoppera uppsuttet brukar jag bara behöva använda rösten, för att allteftersom lägga till skänkelhjälpen och sedan ta bort rösthjälpen.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det brukar vara klokt att vara helt 100 på att framåtdrivande hjälper fungerar från marken. Och att använda signaler du kan ta med dig upp i sadeln. Tex lära in smackning eller tryck vid skänkel etc.
Sen får man tänka på vilken effekt hjälperna har i hästen så att säga utan utbildning. Att klämma på magen betyder inte framåt och kan på en oskolad häst ge mer stoppighet. Att lägga till spö på bogen startar ingen reflex i hästkroppen att gå fram. Så det är i min värld en rätt dum förstärkt hjälp eller korrigering att ge när framåtdrivande inte funkar. Om man istället petar på bakdelen tex så kan du få en reflex i hästen per natur som gör att den svarar framåt. Att man mer tänker fösande fram än smisk för att du är dum liksom..
Samma med sporrar. Fattar hästen inte, går i låsning eller liknande så kommer inte sporrar ge en reflex i hästkroppen att gå fram. Tvärtom kan den tom trigga reflex att sätta ner frambenet.
Man kan också fundera över varför den stoppar. Vissa hästar blir stoppiga av obalans. Många blir mindre stoppiga av att bli lösgjorda.
Nu var det här kanske en häst som är för ung för sånt jobb. Men det kan vara värt att fundera mer på varför och hur man kan hjälpa den vilja fram mer än bara puckla på den liksom..
Och kan det vara så att det går att få fram den för enkelsidiga hjälper, dvs tvära den så att det iaf inte blir totalstopp och ur tvärningen kunna rida framåt normalt sedan.
 
Kom på en till grej.. Är lite trött och snurrig så glömde skriva det förut.
När du ger en häst en hjälp så vill man ju att den ska gå igenom så klart. Men om den inte gör det så kommer du ofta få en retur. Och ju mer tryck/kraft/etc du applicerar i den hjälp som inte går igenom desto större retur får du.
Jagar du på en häst som inte vill gå fram så kan det om du försiktigt viskar "snälla vill du gå fram" kanske resultera i att den stannar och viftar på något öra eller spänner till lite. Den returen kanske du kan möta upp och iag lyckas få hästen att svara fram. Men om du bankar på en häst i sånt läge så är risken stor att returen blir större, tex att den fryser fast helt, att den reser sig eller liknande. Den returen kan vara väldigt svår att möta upp.
Om man istället försöker jobba genom att vara lite mer genomtänkt i vilka hjälper man använder, hur man kan lura hästen fram, om man kan jobba lösgörande för att få den att vilja fram när inte underhalsen förvandlas till en broms etc så slipper man möta så stora returer och gör det enklare för sig som ryttare(utöver det självklara att det är trevligare för hästen givetvis).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 148
Senast: mandalaki
·
Foder & Strö Har ett bekymmer med "tävlingsutfodring" som jeg har grublet på en stund.. Bakgrunnsinfo :Høyet vi har inneholder mye energi(7,9 pr...
Svar
4
· Visningar
742
Senast: ludda
·
S
Islandshäst Jeg har allerede èn kjempeflink forrytter (medryttare), en venninne av meg som rir Bjartur to ganger i uka. Nå har jeg fått tilbud om...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: sleepy
·
S
Islandshäst Jeg holder på å bli sprø av å lese om saler og bomvidder og vinkler og setestørrelser og ullstopping og syntetstopping og puter (bossor)...
2
Svar
34
· Visningar
7 568
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp