Bjäbb, bjäbb, bjäbb - Hund (grann-) JÄVEL!!!

Litenvit

Trådstartare
Våra närmaste grannar har skaffat sig en hundvalp som de nu har på lina ute på tomten nästan jämt.
Hunden bjäbbar och bjäbbar i TIMMAR och jag tror att jag snart kommer att explodera!

Jag har förstått att man inte får ha yngre hundar i lina hur länge som helst men den här står timtals i flera omgångar under dagen/kvällen.

Det största problemet är att jag inte riktigt vet vad jag kan göra åt det hela eller ens hur jag ska ta upp det med grannen.
De är egentligen ganska trevliga men något säger mig att de inte alls kommer att förstå mig om jag säger att deras hund stör så inihelvete. Jag vet inte ens om jag kommer att kunna säga det på ett trevligt sätt för jag har redan suttit och fantiserat om köttbullar rullade i råttgift för att få LUGN och TYST en gång för alla.

Jag hoppas bara att hunden tystnar någon gång när den blir äldre (gör dom det?) för en hel sommar med det här bjäbbandet hela dagarna och kvällarna kommer bara inte att hända utan att jag gör en "Falling down"...

Hur skulle ni göra? Vad kan jag säga och hur ska jag ta upp det för att chansen att de fattar och gör något åt det (tar in hunden eller gör som vanliga människor: går ut och går med den för att rasta den) ska öka?

Sv: Bjäbb, bjäbb, bjäbb - Hund (grann-) JÄVEL!!!

Det är väl bara att gå dit och säga på ett lugnt och trevligt vis att även om inte dom uppfattar det som störande, så är det väldigt jobbigt för omgivningen? Och kanske även påpeka att du misstänker att hunden är understimulerad.

Varför skall man alltid anta att folk inte förstår, och slå på alla stora växlar på en gång? :confused:

Jag tänker hellre igenom hur jag ska säga flera gånger än går dit och säger något klumpigt vilket lätt händer när man redan känner sig irriterad och förbannad. Om de hade varit helt vettiga i huvudet hade de ju enkelt kunnat förstå att timtals med bjäbb stör de som bor runtomkring. Därför tror jag inte att det är så eneklt som att "bara" gå över och tala lugnt och sakligt.

Saken är ju den att om det skiter sig med kommunikationen kan det bli etter värre. Grannarna blir jag ju liksom inte av med de kommer ju att forstätta bo bredvis mig oavsett vad jag tycker om dem och deras hund.

Jag har en hund som är jävligt skällig om han är på det humöret. Det är betydligt enklare och trevligare för alla att ringa på och med en trevlig ton berätta att man blir störd än att gå till värden/ställa till med djävulskap.

Min granne sitter hellre och svär åt mig och min hund än att prata med mig, vilket mest får mig att vilja locka min "jävla hund" till ännu mer skall.

Om de hade varit helt vettiga i huvudet hade de ju enkelt kunnat förstå att timtals med bjäbb stör de som bor runtomkring. Därför tror jag inte att det är så eneklt som att "bara" gå över och tala lugnt och sakligt.

Men suck!! Typisk Sverige-mentalitet.. "jag antar/jag tror/jag gissar". Bara för att du finner det irriterande, så innebär inte det att dom gör det. Jag avskyr barn som skriker i vagnen på bussen, men föräldrarna verkar inte göra det eftersom dom inte tar upp barnet. Alla är olika!

Det är ju bara att gå dit och säga att du finner det störande! Det är inte svårare än så.

Skriv ett brev! Då kan du sansa dig och formulera så att du kan säga det du vill, utan "falling down" ;) .

Det är väl inte svårare än att du går dit och i trevlig samtalston talar om att deras hund stör dig?

Men suck!! Typisk Sverige-mentalitet.. "jag antar/jag tror/jag gissar". Bara för att du finner det irriterande, så innebär inte det att dom gör det. Jag avskyr barn som skriker i vagnen på bussen, men föräldrarna verkar inte göra det eftersom dom inte tar upp barnet. Alla är olika!

Det är ju bara att gå dit och säga att du finner det störande! Det är inte svårare än så.

Sverigementalitet! Det får jag väl nästan se som en komplimang!
Det betyder att jag blivit väl anpassad till det svenska samhället med tanke på att jag inte är svensk eller ens europé.

Ja, det är ju just det här: att de inte fattar att en skällande hund är STÖRANDE som gör att jag inte riktigt vet hur jag ska säga.
Om de inte ens fattar det av sig själva, kan jag inte utgå från att de förstår att den stör oss.

Det är väl inte svårare än att du går dit och i trevlig samtalston talar om att deras hund stör dig?

Men jag finner det svårt, just därför frågar jag här hur man ska säga för att de ska förstå och inte ta det fel.

Jag har en hund som är jävligt skällig om han är på det humöret. Det är betydligt enklare och trevligare för alla att ringa på och med en trevlig ton berätta att man blir störd än att gå till värden/ställa till med djävulskap.

Min granne sitter hellre och svär åt mig och min hund än att prata med mig, vilket mest får mig att vilja locka min "jävla hund" till ännu mer skall.

Vad skulle du göra åt din hund om den skäller så att den stör?
Jag är bara rädd att de inte kommer att göra något alls. Vad KAN man göra åt hundar som skäller?

Men jag finner det svårt, just därför frågar jag här hur man ska säga för att de ska förstå och inte ta det fel.

Men vad mer kan du behöva säga?
Det är ju steg 1: Att informera om att deras hund stör dig.
Det känns ju onödigt att du spekulerar i vad som sker om de inte förstår, inte ändrar eller blir arga.
Du kan ju börja med att iallafall ge dem informationen och sen avvakta resultatet av den.

Gör så här: Gå över till grannen med en positiv attityd och fråga om dom behöver hjälp med hunden.

Är de hemma när hunden skäller?

För det mesta är de hemma, men ibland har de åkt iväg och handlat. De är så vitt jag vet inte borta jättelänge från hunden.

Men nu till saken:
Jag gick faktiskt precis över till grannen och pratade med honom eftersom hunden varit ute och bjäbbat i tre timmar nu.

Jag tycker det var jättejobbigt.
Saken är den att för att var diplomatisk säger jag saker jag egentligen inte tycker: Jag tycker nämligen de ska ha hunden inomhus och sedan gå ut och gå med den när den ska rastas. Men vi bor rätt lantligt och samtidigt anser jag att folk ska få ha djur och att de faktiskt har rätt att bestämma över hur de har djur så jag känner att jag inte kan diktera hur de ska ha hunden.

Men jag sa tydligt att den stör och att jag faktiskt inte riktigt vet vart jag ska ta vägen vissa dagar. Jag sa även att min son kan tänka sig gå ut och gå med den om de behöver hjälp med det.
Grannen svarade mest att han hoppas den lugnar sig när den blir vuxen (är 6 månader nu) och att det är en energisk hundtyp så han tycker inte den lugnar sig av promenader.
Jag sa även att jag tycker det är jobbigt att säga det här, men att jag ville vara rak hellre än att muttra över dem utan att de vet.

Usch, jag mår faktiskt dåligt av det hela för jag hoppas innerligt att de fattar. Hunden är tyst just nu i allfall.

Man får inte ha vuxna hundar i lina heller hur som helst, så de bryter mot lagen redan nu.

Min mamma blev kontaktad av djurskyddet när våran hund skällde som fan och grannarna blev galna :devil:

Grattis till 15 år med en bjäbbande hund i grannträdgården ... :cool:

Sådant där brukar vara helt hopplöst. Jag bor ju mitt inne i stan och en bit bort bor en liten hund som brukar vara ute i familjens trädgård, och han skäller så det hörs flera kvarter bort - gärna typ tidiga söndagsmorgnar eller om någon går förbi utanför med en annan hund (då blir han så upphetsad att han nästan skäller sig till hjärtinfarkt eftersom han hoppar upp och ner samtidigt som han skäller!).
Och så har det varit i 6-7 år vid det här laget ... :crazy:

Så tyvärr är min erfarenhet att människor som har skällande hundar oftast är totalt immuna själva mot ljudet, och att de sk*ter fullständigt i omgivningen. Annars skulle ju hunden inte skälla från början, utan då hade ju ägaren upfostrat den/gett den nåt att göra/sett till att förändra hundens liv så den slipper skälla ...

Tycker ändå det var JÄTTEBRA att du sa till - och hoppas självklart att det löser sig!!! :bump:

Grannen svarade mest att han hoppas den lugnar sig när den blir vuxen (är 6 månader nu) och att det är en energisk hundtyp så han tycker inte den lugnar sig av promenader.
Då är promenaderna för korta och för ointressanta ;) Lite tufft att de inte vill ha jycken inne för att den inte är tillräckligt lugn, men däremot ska grannarna ta omaket med en skällande och ostimulerad jycke?
Det kommer bara att bli värre med den hunden, när den är 1 år är skällandet ett befäst beteende.
Man får inte ha en hund bunden i en lina.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 626
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 374
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 433
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 392
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka