Bjäbb, bjäbb, bjäbb - Hund (grann-) JÄVEL!!!

Sv: Bjäbb, bjäbb, bjäbb - Hund (grann-) JÄVEL!!!

Bor man i flerfamiljshus får man leva med att grannarna inte alltid är helt tysta.

Jag vet att där jag bor klassas en ihållande skällande hund en sanitär olägenhet och inget hälsovårdsmyndigheten heller tycker alls man ska behöva leva med som granne som tur är.

Bor man i flerfamiljshus får man leva med att grannarna inte alltid är helt tysta.

Bor man i flerfamiljhus så finns det en övre gräns på hur mycket som man får låta.
Om man överskrider den så kan man bli av med sin bostad.

Om de hade varit helt vettiga i huvudet hade de ju enkelt kunnat förstå att timtals med bjäbb stör de som bor runtomkring.

Nu är det ju som så att även om min sambo har sina sidor så går jag nog lite väl långt om jag säger att han inte är "helt vettig i huvudet". :angel:

Men han kan trots det totalt ignorera vår hunds skällande i trädgården. Och då menar jag totalt! Ibland ber jag honom säga till vovven och får -Va skäller han?, som svar! :crazy:

Sen är jag känslig på andra hållet. Har vovven skällt 4 skall så blir jag nervös att han stört grannarna. :grin:

/Timsetim

Jag bodde en gång i en bostadsrättsförening som fick åläggande vid vite av hälsovårdsnämnden att få tyst på en skällande hund på en balkong i en av föreningens lägenheter.
Så det var bara för lägenhetsägaren att omedelbart få tyst på hunden eller att flytta på ett eller annat sätt.
Om hunden inte blivit tyst omedelbart så hade lägenheten gått tillbaka till föreningen utan någon ersättning till hundägaren.

Hunden var borta nästa dag.
Vart den tog vägen har jag ingen aning om.

kl

Hunden på bilden är en finsk spets, jättesöt och gullig, men till åtminstone 90% så har den en skalltröskel som är mer lik en grop än en tröskel. Det är en jakthund och inget annat!
Det är sådana som Gnist föder upp, hon kan säkert svara mer om just den rasen.
Denna broschyr kanske kan vara något, notera sid 10 och 23, http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_15.pdf
Den kompletta författningssamlingen ligger nere på sjv:s sida så det får du söka själv senare.

Har en sådan själv och inne är hon den som är tystast, knappt ett pip från henne. Ute så skäller hon på det som är av intresse, ekorrar, igelkottar och rådjur sätter igång henne ordentligt, vi har inte stött på tjäder eller orre på skogsrundorna.

Sätter jag ut henne och de små på uteplatsen så skäller hon inte så mycket heller, men det är en aktiv ras som behöver jobba med skallen, de är avlade för jakt och får de inte aktivering så aktiverar de sig själva! Och närmast för de blir då skall, de är ju trots allt sedan flera generationer avlade på just den egenskapen, bla.

Min kom till mig som vuxen (7år), bra grundfostran :bow: och långa skogspromenader i långlina varvat med lite lydnads och agilityträning verkar hålla henne på gott humör.

Nu är det ju som så att även om min sambo har sina sidor så går jag nog lite väl långt om jag säger att han inte är "helt vettig i huvudet". :angel:

Men han kan trots det totalt ignorera vår hunds skällande i trädgården. Och då menar jag totalt! Ibland ber jag honom säga till vovven och får -Va skäller han?, som svar! :crazy:

Sen är jag känslig på andra hållet. Har vovven skällt 4 skall så blir jag nervös att han stört grannarna. :grin:

/Timsetim

Då hade jag hellre önskat haft dig som hundägande granne! ;)

Jag förstår att en del kan bli immuna mot sin hunds läten, men jag tycker det är skillnad mellan att man själv inte längre hör det och att förstå att hundens mun rör sig konstant och därför utstöter ljud som kan störa andra.

Har en sådan själv och inne är hon den som är tystast, knappt ett pip från henne. Ute så skäller hon på det som är av intresse, ekorrar, igelkottar och rådjur sätter igång henne ordentligt, vi har inte stött på tjäder eller orre på skogsrundorna.

Sätter jag ut henne och de små på uteplatsen så skäller hon inte så mycket heller, men det är en aktiv ras som behöver jobba med skallen, de är avlade för jakt och får de inte aktivering så aktiverar de sig själva! Och närmast för de blir då skall, de är ju trots allt sedan flera generationer avlade på just den egenskapen, bla.

Min kom till mig som vuxen (7år), bra grundfostran :bow: och långa skogspromenader i långlina varvat med lite lydnads och agilityträning verkar hålla henne på gott humör.

Dom aktiverar den inte ett skit. Om de ens går ut på promenad en gång om dagen så är det fantastiskt. Den står bara i sin lina när den är ute och det är flera flera timmar om dagen (hittills).

Är det förresten någon som provat det här: http://www.antiskall.se/?gclid=CLjgneTGjJoCFQVaFQodIGc4FA och vet om det är något som fungerar?

Bor man i flerfamiljhus så finns det en övre gräns på hur mycket som man får låta.
Om man överskrider den så kan man bli av med sin bostad.
Den övre gränsen är inte så låg som "100% tystnad".

Sant, men just hundskall har jag förstått- i alla fall där vi bor- räknas till en av de störningar som man lättast kan få åtgärdat s.a.s

Har ju jätteproblem med en granne som låter hela tiden och jämt, men det händer inget när jag klagar. De har ju en hund, som *peppar peppar* ALLTID är tyst och när jag var och klagade på musiken för typ 100 gången (vi har ingen störningsjour och polisen bryr sig inte) så sa de att utan våra vittnesmål kan de inte göra något. Vi vill inte vittna då de är missbrukare och tämligen instabila. Däremot frågade värden om HUNDEN lät mycket? Nej sa vi, aldrig. Okej, det var ju synd sa de för i så fall hade det varit lättare att åtgärda.

Men om det är representativt för hyresvärdar i övrigt vet jag inte.
Och jag tycker personligen att jag som boende i ett flerfamiljshus numera har en plikt att se till att vi stör andra så lite som möjligt eftersom jag uppskattar att andra gör samma sak. Därför har vi valt bort att ex spela musik, det kan jag lyssna på i min mp3a eller i bilen, dottern har mp3 om hon lyssnar osv.

Den övre gränsen är inte så låg som "100% tystnad".

Det finns gränsvärden på oljudet som man mäter i Decibel.
Så beroende på hur välisolerat huset är så kan det vara noll tolerans för just hundskall.
Det låter ju ganska så högt.

Gränsvärdena är lägre nattetid.

Om en granne lider av buller från andra grannar så kan man långtidsmäta bullret för att avgöra om det är tillåtet eller ej.

*KL*

Hundar behöver inte vara pintysta, men iaf på den tiden jag bodde i lägenhet så var det helt okej om hunden 'några tillfällen per dag' skällde ut brevbäraren/någon som kom. Dvs 'tre dyra utskällningar' per dag ansågs man få leva med. På samma sätt som man som granne får stå ut med att barnen i barnfamiljen i dörren intill skriker ibland.

Däremot är en konstant/nästan konstant skällande hund aldrig okej, heller inte om de där 'skälltillfällena' är timmar långa.

Jag råkade hamna i en lägenhet med en hundhatare ovanpå, så fick studera de där reglerna på nära håll.

Men det får som inte vara ihållande eller för frekvent. Vilket sedemera ledde till att jag fick omplacera en annan hund, som enligt samma hundhatande granne 'ylade hela dagarna och nätterna'. Det var inte sant nånstans, ingen av de andra grannarna hade något att klaga på, de tyckte att den kunde gnälla och kanske yla till några gånger inom nån minut när jag gick, men sen var det tyst som i graven.

Hundhatargrannen däremot gjorde inte annat än anmälde mig till vicevärden, för det ena och det femte. Hunden ylade dygnet runt, den fick ingen mat (suck, det var en greyhound för fan, de ser ut sådär!), hunden fick aldrig komma ut osv. Jag hade en bra värd, så i början var det mest tröttsamt. (Ingen av anmälningarna hade fog, dagar hon påstått hunden ylat hela dagen kunde jag ha varit hemma t ex, eller både jag OCH hunden borta osv. Att hunden 'aldrig fick komma ut' var inte heller sant, men jag jobbade skift så jag rastade sällan på 'standardtider', och rastade överlag sällan i närområdet utan hunden följde med till stall etc.)

Sen började kärringen stoppa korv genom brevinkastet för det var 'synd om den stackars hunden som inte fick mat'. Jag var vegetarian, så snacka om jackpot för hunden, det kommer korv genom brevinkastet. Sen BÖRJADE han låta, tyvärr. Ingen av de andra grannarna klagade, men jag hörde själv att när jag gick började han 'ropa på korv' (gläfsa/yla).

Jag är HELT säker på att det där gått att lösa ganska enkelt med att tejpa igen brevinkastet och träna om hunden. Men jag vågade inte ta risken att han skulle störa någon annan granne under tiden. Och tvingades tyvärr omplacera. Just för ETT klagomål från ngn av de andra grannarna hade räckt för jag skulle få stora problem.

På landet får man stå ut med lite mer, men INTE en hund som skäller/ylar/bjäbbar hela dagen. Jag begriper inte hur man som ägare kan strunta i det. Jag håller ju på att vänja mina med hundgård, och i början lät de ganska illa, och de kan försöka nu med. Det handlar då om bjäbb, gläfs, yl och skall i kanske max tio - femton minuter åt gången. Jag 'skäms' för att de stackars grannarna måste stå ut. Trots att alla är hundvänner, jag talade om innan att det kunde bli lite oljud och om det var okej, och det bara är dagtid (dvs inte tidig morgon/sen kväll/natt) som jag hundgårdstränar. Och hundarna numera är nästan helt tysta. Så att ha en bjäbbhund ute hela tiden och inte ens ha vett att skämmas och åtgärda det, knasigt..

Tyvärr måste jag säga som andra - den kommer INTE att sluta bara för den blir äldre, tvärtom kommer den att vara omöjlig lära av med skällandet när den blir äldre =/

Jag skulle ringa djurskyddet, för hundens skull likväl som min egen mentala hälsas skull. Utan tvekan. Alt börja med att gå över till grannen och påtala att det är förbjudet att ha hund bunden på det där viset. Det är samma regler för en 6 mån som för en vuxen (yngre än det får inte stå bunden), dvs de får stå bundna max 2 h/dag.

Så tyvärr är min erfarenhet att människor som har skällande hundar oftast är totalt immuna själva mot ljudet, och att de sk*ter fullständigt i omgivningen. Annars skulle ju hunden inte skälla från början, utan då hade ju ägaren upfostrat den/gett den nåt att göra/sett till att förändra hundens liv så den slipper skälla ...

QUOTE]

Det där tycker jag är en generalisering som saknar täckning. Jag har själv en skällande hund (av samma ras som Kimz0r), och jag skiter definitivt inte i att han skäller. Han har tränats från det att han var valp, vi har tränat och tävlat lydnad, vi har tränat spår och rapport, vi har tränat vallning (det är en nötvallare), ändå skäller han i trädgården emellanåt. Definitivt inte konstant, men han talar om när någon går förbi, eller när grannbarnen far runt som jehun med bollar och cyklar. Han är således uppfostrad, och har absolut något att göra, men skallet ligger så nära till hands, det är en ras som arbetar som gårdshund och som SKA säga till när något närmar sig.

Han är inte svår att få tyst på, men han hinner skälla till. Och visst tycker jag det är irriterande, men precis som jag står ut med grannbarnens stojande, så får de stå ut med några skall från vår trädgård.

Som granne skulle jag faktiskt högakningfullt skita i att hundägaren gör vad den kan.
Jag skulle vilja ha tyst.
Om det inte skulle vara möjligt så skulle det bli störningsanmälan.

Även om hundägaren bad om ursäkt, det låter ju lika illa i alla fall.

Nåja, jag tycker ju det låter illa om barn som bråkar och kivas, vilket alla barn gör emellanåt, och då vill jag ha tyst. Men jag accepterar att jag trots allt har grannar, de har barn och barnen måste också få låta, synas och höras. Då får de acceptera (och det gör de) att min hund skäller emellanåt (inte konstant) i trädgården.

Jag vill inte bo helt isolerad ute i ödemarken, jag vill ha folk och hundar omkring mig. Då får man acceptera att det hörs. Är det inte hundar som skäller är det gräsklippare, kompostkvarnar, barn, husrenoveringar - det är ljud från livet som pågår, och tänk, det tycker jag att man får stå ut med. Om man nu inte vill bo i ödemarken då.

Är det förresten någon som provat det här: http://www.antiskall.se/?gclid=CLjgneTGjJoCFQVaFQodIGc4FA och vet om det är något som fungerar?

Jag vet inte huruvida produkten fungerar eller ej, men jag måste säga att jag inte tycker att du ska köpa en massa dyra prylar för att din granne inte kan hålla hund på ett tillfredsställande sätt. För både hund och grannar.

Funderar du däremot på att ge det som tips till grannen så tycker jag det är bra att du försöker hjälpa. Men det ständiga skällandet kan tyda på att något måste åtgärdas i hundens miljö, alltså aktiveras mm. (Vilket verkar vara ett av grunderna i problemet, inte bara att de valt en extremt skällig ras). Då hjälper det inte hunden ett dugg att den bara hundras från att skälla.

Jag är lite rädd för vad de gör om de nu tar in hunden och har den inne. Någonstans stod det väl att de hade den ute för att det var jobbigt att ha honom inne? Då kanske de sätter honom i bur eller dylikt på heltid för att han inte ska springa runt och stöka i huset. (Vissa kanske tycker att jag målar fan på väggen, men det är inte första gången jag "råkar ut för" folk som vill ha en snabb och lätt lösning för sig själva när det gäller problem med hundar. Iofs mycket pga okunskap.)

Jag håller med flera andra. Ring djurskyddet.

Är inte så bra på hundraser men jag tror det är en sån här

En finsk spets alltså :love:

Det är en ras som är framavlad för att ha en mkt låg skalltröskel, men med normal konskvent uppfostran, så skäller de inte mer hemma än någon annan hund.

Det har då fungerat på alla mina rödingar de senaste 17 åren ;)

Jag skulle faktiskt bli fullständigt vansinnig om grannens hund satt och skällde non stop timma ut och timma in, dag efter dag. Vansinnig pga skallet och rasande för att dom inte tog hand om sin hund. Och jag vill helst bo på landet! :-)
Till TS: Är du enda grannen? Finns det fler hus runtomkring med människor som kanske också tycker det hela är jobbigt? Det låter som en hund som inte används till jakt heller och kanske ägarna tänker om och omplacerar stackaren ifall det blir för "besvärligt" att ha den kvar. Ie om grannarna börjar klaga idogt på skall och dålig hundhållning.

Jag skulle faktiskt bli fullständigt vansinnig om grannens hund satt och skällde non stop timma ut och timma in, dag efter dag. Vansinnig pga skallet och rasande för att dom inte tog hand om sin hund. Och jag vill helst bo på landet! :-)

Det tror jag alla skulle bli, och jag förstår att TS är frustrerad. Det jag reagerade på var kommentaren att alla som har skällande hundar är immuna mot skällandet och skiter i omgivningen, för det tycker jag är ett påstående utan täckning. Jag har en hund som har nära till skall, men jag är inte immun och jag skiter inte i omgivningen - och min hund skäller därför inte nonstop. Men ett eller annat skall blir det.

Alla konstanta störmoment är ju oerhört irriterande. En skällande hund inte minst.

Jag skulle också kunna tänka mig att bo på landet - men inte isolerad från grannar och medmänniskor i ödebygden! ;)

Största problemet där var väl korven.

Vilken knäpp granne.
Den måste ha haft tråkigt i sitt liv.

Men hamnade den här tråden på hund?
Jag trodde att den handlade om grannar som låter för mycket.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 626
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 374
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 433
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 392
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25