Bjäbb, bjäbb, bjäbb - Hund (grann-) JÄVEL!!!

Sv: Bjäbb, bjäbb, bjäbb - Hund (grann-) JÄVEL!!!

Då är promenaderna för korta och för ointressanta ;) Lite tufft att de inte vill ha jycken inne för att den inte är tillräckligt lugn, men däremot ska grannarna ta omaket med en skällande och ostimulerad jycke?
Det kommer bara att bli värre med den hunden, när den är 1 år är skällandet ett befäst beteende.
Man får inte ha en hund bunden i en lina.

Det är just det jag befarar, att om de inte sätter pli på hunden nu (och det gör de INTE kan jag säga) så kommer den inte att bli bättre heller.

Jag blev faktiskt förvånad när de skaffade en ny hund. De hade en likadan när vi först flyttade hit, men den rymde jämt och var inne på vår tomt och morrade åt oss för jämnan. Sedan fick grannarna barn (fyra stycken nu) och då gjorde de sig av med hunden. Nu när de har sina fyra egna barn på mellan 1 och 8 år så går de och skaffar en valp som de inte hinner med och inte har några ambitioner att stimulera eller underhålla på något sätt.
De är som sagt var inte ute och går med den ofta alls och den står mest i linan och skäller och skäller...

Jag är verkligen inte nån petimeter och jag måste inte ha moltyst omkring mig. Det är OK när grannarna längre bort meckar MC och står och varvar den för det gör de inte timtals dagligen, men det här känns som tortyr.

De tog in hunden några timmar efter att jag varit där och pratat men nu är den ute igen och skäller.
Jag får väl se om det blir färre timmar och inte lika många gånger om dagen men fortsätter det som förut...ja...Djurskyddet var det någon som sa?

Har liksom ingen lust att göra mig ovän för som jag sa förut så lär man ju få leva med grannarna bredvid sig oavsett så det är ju bättre att kunna lösa det här på ett lugnt sätt men jag tvivlar utifrån det jag vet om deras (brist på) intresse för att göra något med hunden.

Du kan ju avvakta ett tag, sen anmäler du anonymt om de inte ser till så hunden är tyst.
Ni verkar ju vara flera grannar, så de kan ju inte säga att det är du.
Och för hundens skulle vore det ju bra om de blir anmälda, eftersom det de gör är olagligt.

Fegt eller inte, strunta i det. Du har sagt till. Och för hundens skull så vore det bra med en anmälan.

Vad skulle du göra åt din hund om den skäller så att den stör?
Jag är bara rädd att de inte kommer att göra något alls. Vad KAN man göra åt hundar som skäller?
Jag hade bett om ursäkt till grannarna för att min hund stör och förklarat varför han skäller, samt att vi gör vad vi kan för att råda bot på problemet då vi är väl medvetna om att det stör och hans skällande är inte så ruskigt roligt för oss heller.

Hundar som skäller kan man träna skall- och tystkommando på. Det kan ta tid och vara lite störande och vissa (om några) hundar går inte att få 100% tysta, men när myntet väl trillar ner så är det till stor hjälp.

Senast ändrad av en moderator:

Får man lov att fråga vad är det för ras (raser i hunden)?

Om din son tycker det är okey, så kan han kanske gå över och fråga om han får lov att gå ut och gå med hunden (jag tänkte eftersom du had frågat dem).
Samtidigt som det inte är upp till dig att få tyst på hunden.
Och helt ärligt, fortsätter hunden att skälla, så gå och prata med dem igen, så att de verkligen gör något åt det.

Du kan ju avvakta ett tag, sen anmäler du anonymt om de inte ser till så hunden är tyst.
Ni verkar ju vara flera grannar, så de kan ju inte säga att det är du.
.

Jo de med skällande hunden bor mitt emellan oss och ytterligare en granne. Grannarna på andra sidan har också hundar men dom hör man i princip aldrig. De är å andra sidan riktigt hundintresserade och "kan" hund vilket jag inte riktigt upplever att de aktuella störgrannarna gör.

Jag har kommenterat skällandet för dom och de tyckte också att det är synd om hunden och har erbjudit dem att de kan gå ut och gå med hundarna tillsammans för att den ska komma ifrån sin lina, men inte fått gehör. De sa mest att "jaja, inget att göra åt"... men det är å andra sidan vi som har hundlinan mot vårt hus så de störs kanske inte lika mycket av skällandet?

Ja, puh. Jag ska ge det en vecka och se om det blir någon ändring till det bättre men blotta tanken på att leva länge i det här bakgrundsoljudet gör mig halvknäpp. Och nu kommer ju sommarmånaderna då man vill kunna ha öppen dörr och vara ute mycket...

Herregud, dom slutar aldrig. Har haft en som fick vara inne för att inte störa grannarna. Vi gick naturligtvis ut och rastade mycket , tro inget annat:D

Grattis till 15 år med en bjäbbande hund i grannträdgården ... :cool:

Sådant där brukar vara helt hopplöst. Jag bor ju mitt inne i stan och en bit bort bor en liten hund som brukar vara ute i familjens trädgård, och han skäller så det hörs flera kvarter bort - gärna typ tidiga söndagsmorgnar eller om någon går förbi utanför med en annan hund (då blir han så upphetsad att han nästan skäller sig till hjärtinfarkt eftersom han hoppar upp och ner samtidigt som han skäller!).
Och så har det varit i 6-7 år vid det här laget ... :crazy:

Så tyvärr är min erfarenhet att människor som har skällande hundar oftast är totalt immuna själva mot ljudet, och att de sk*ter fullständigt i omgivningen. Annars skulle ju hunden inte skälla från början, utan då hade ju ägaren upfostrat den/gett den nåt att göra/sett till att förändra hundens liv så den slipper skälla ...
:

Uääähhh! Säg inte så ! :cry:

Min erfarenhet av just den rasen är begränsad, men spetsar brukar sägas ha nära till skall. Min spetsras har det definitivt...

Grattis? Din granne har köpt en spets.

Spetsar ska skälla, de är avlade att skälla, enda sättet att få dem att sluta skälla är att strypa dem.

De jagande spetsarna har ett par olika användningsområden. Dels jagar de älg genom att spåra upp och ställa bytesdjur. Då står de och skäller och distraherar älgarna så att jägarna kan komma åt att skjuta. Även björn jagas i viss utsträckning på liknande sätt. Men det finns även jaktspetsar som är skällande fågelhundar. Då markerar de i vilket träd det sitter tjäder eller orre. De skäller under trädet så att jägaren kan smyga inom skotthåll.
Älghundar är i Sverige framför allt jämthund och gråhund. Skällande fågelhundar är finsk spets och norrbottenspets.

På din bild ser det ut att vara en finsk spets, finsk spets är en skällande fågelhund. Synd om den som hamnat hos fel personer.

Ja inte är grannarna jägare inte.
Men jag känner att jag kan bli. :devil: egentligen: :cry:

Men kontakta djurskyddet då, för hundens skull...den kan inte må bra av att stå i lina. Finnspetsar är jakthundar. De har valt fel hundras. :crazy:

Det var två år av sådan tortyr som fick mig så avogt inställd till hundar.
Och det går inte över.
I mitt fall så var det en Tervueren men det som du visar bild på ser ut som en Isländsk Fårhund.
Och de låter alltid och hela tiden.
En stor käft på fyra ben.

Men varför ser du inte till att låta bli att störa dina grannar om du nu vet om problemet?

F.ö. så kan du bli av med både en hyresrätt och en bostadsrätt om du inte lyckas att hålla hunden tyst.

Men varför ser du inte till att låta bli att störa dina grannar om du nu vet om problemet?
Om du hade fortsatt läsa:

samt att vi gör vad vi kan för att råda bot på problemet då vi är väl medvetna om att det stör och hans skällande är inte så ruskigt roligt för oss heller.

Sedan är jag ju inte officiellt medveten om att det finns ett problem, då min granne inte ens pratat med mig utan har nöjt sig med att tala om för sitt sällskap att "den jävla hunden" kommer promenerande på gatan, vilket jag råkade höra. Han själv har å andra sidan en massa "jävla ungar" som springer omkring och för oljud av och till så det jämnar väl ut sig.

Han (hunden, inte grannen) vet att han inte får skälla, men det händer att han skiter i det. Det är som sagt en spets.

Då är promenaderna för korta och för ointressanta ;) Lite tufft att de inte vill ha jycken inne för att den inte är tillräckligt lugn, men däremot ska grannarna ta omaket med en skällande och ostimulerad jycke?
Det kommer bara att bli värre med den hunden, när den är 1 år är skällandet ett befäst beteende.
Man får inte ha en hund bunden i en lina.
Det beror på vad det är för lina. Löplina är godkänd, men den ska vara minst 10 m lång och hunden får itne stå där mer än en viss tid per dag. Tror det var 2 timmar om dagen sammanlagt, men jag kan ha fel.

Som granne skulle jag faktiskt högakningfullt skita i att hundägaren gör vad den kan.
Jag skulle vilja ha tyst.
Om det inte skulle vara möjligt så skulle det bli störningsanmälan.

Även om hundägaren bad om ursäkt, det låter ju lika illa i alla fall.

Bor man i flerfamiljshus får man leva med att grannarna inte alltid är helt tysta.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 626
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 374
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 433
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 392
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25