Blå Stjärnan

Texaz

Trådstartare
Finns det några Blå stjärnor här??

Drömde i min ungdom om att gå med, men på den tiden trodde jag inte att jag kunde, av någon outgrundlig anledning (men hade låg självkänsla överlag:crazy:)

Nu har jag tagit tag i min dröm:love: och åker i helgen på Risk- och säkerhetsutbildningen, sen kan jag påbörja utbildningen!
 
Sv: Blå Stjärnan

Härlig! Jag var medlem i blå stjärnan och ville gå flera utbildningar, men pga flytten till Tyskland så avslutade jag mitt medlemskap.
Har dock en kompis som gått flera kurser så hon får bla ge grisar med mediciner osv:)
 
Sv: Blå Stjärnan

Jag är Blå Stjärna! Blev medlem år 2000 men kom inte med på grundkursen det året, däremot gick jag deras finfina hästvårdskurs då. Efter ca 5 år gjorde jag slag i saken och gick de två grundkurserna och risk- och säkerhetsutbildningen i snabb takt. Har även gått en fårkurs och kurs i smittskydd. För tillfället sträcker sig mitt engagemang mest till att vara funktionär i stallarna under Stockholm International Horse Show i Globen, men jag är så sugen på fler utbildningar. Kurskatalogen kommer om några veckor - då!
Jag tror och hoppas att du kommer att finna medlemskapet givande!
 
Sv: Blå Stjärnan

Är hittills imponerad över hur många kurser det finns:)

Medlemstidningen var också en positiv upplevelse, intressant läsning och en del aktiviteter.

Kommer antagligen att vara äldst på kurserna, men vad tusan! Ser en möjlighet att få lära mig mer om djuren och dessutom slippa betala för det, kan inte bli bättre:D
 
Sv: Blå Stjärnan

Min erfarenhet är att det är folk i alla åldrar på kurserna, från gymnasieelever till pensionärer. :)
 
Sv: Blå Stjärnan

Det är alltid kul och givande att lära sig nåt nytt, i vintras "praktiserade" jag lite på en mjölkgård hos några vänner så nu kan jag mjölka och sköta en halvstor traditionell mjölkbesättning också. Dessutom blev det ju en hel del kossa-mys, jag fick agera "barnmorska" några gånger också, och fick varningen "gå inte in till avelstjuren ensam" alldeles för sent, vi hade väl umgåtts med varann ett par veckor redan och stollen lockade på mig när han fick se mig. :o :love:
 
Sv: Blå Stjärnan

Ja jag ser det här som ett tillfälle att lära mig mer om lantbrukets djur för att kunna hjälpa till på gårdar i framtiden;)
 
Sv: Blå Stjärnan

Jag är med i SBS sen tre år tillbaka och hade aldrig hört talas om det innan en kollega fick mig intresserad av att jobba i stallet under SIHS (samma kollega vars "hästtjat" fick mig att börja rida igen).

Nu har jag gått Risk- och säkerhetskursen (så himla bra kurs och nyttiga kunskaper/repetition), hästvårdskursen och gick grundkurs 1 i somras, vill gärna gå fler kurser och ska försöka hitta en gård att repetera på nu till nästa år. Och sen är det ju helt fantastiskt att man får betalt för att gå bra kurser! ;)
Och på de kurser jag har gått hittills så har det varit väldigt stort åldersspann på deltagarna, väldigt roligt! Och anledningen till varför man går kurserna varierar också väldigt mycket, från de som har köpt/vill köpa gård, de som arbetar med djur till de som bara tycker djur är roligt - och det går att lära sig så mycket av varandra.

Har fortsatt jobba i stallet på Globen, varit volontär på Hundstallet ett tag och rider nu mest på K1 genom SBS.
 
Sv: Blå Stjärnan

Hur är det, kan man gå andra kurser innan Grundkursen alltså?? Har fattat det som att Risk- och Grund var krav för att gå andra....

Vore ju toppen om jag fattat fel:)
 
Sv: Blå Stjärnan

Hästvårdskursen tar i första hand in dom som har gått R&S och G1, men när jag gick så var det många som inte gått någon kurs. (Det är ju dock en lokal "övrig" kurs som Sthlm har)

På uppdragsutbildningarna är det nog hårdare med förkunskapskraven, sen finns det ju även där att det i första hand är för dom som tex har gått G2.

(hittar på egna förkortningar)
 
Sv: Blå Stjärnan

Ja jag ser det här som ett tillfälle att lära mig mer om lantbrukets djur för att kunna hjälpa till på gårdar i framtiden;)

Jag gjorde det här bara för att vännerna är lite krassliga och sonen håller på att ta över en del så då kan det ju behövas ett och annat handtag i framtiden, dessutom är kor bara så förb. roliga, du skulle sett amkornas och min morgonjympa när dom studsade in i boxen hos kalvarna just bara för att jag studsade jag också. :p Busiga var bara förnamnet. :rofl:
 
Sv: Blå Stjärnan

Jag var aktiv inom Blå Stjärnan så länge som jag bodde i Sverige. Utbildad som avbytare och har även varit funktionär på mängder av hästevenemang. Hur kul som helst! Jag fick många härliga upplevelser tack vara Blå Stjärnan. Gått roliga och intressanta kurser. Ridit på K1. Fått rida damsadelkadrilj och gjort uppvisningar.
 
Sv: Blå Stjärnan

Grrr, var medlem i blå stjärnans ungdomsgrupp när jag var tonåring (var på styrelsemöten till och med). Nu är jag ganska sur, hade ingen aning om att alla de här kurserna fanns överhuvudtaget. Vi hade mer -åka till Kolmården aktiviteter för småbarn. Jag undrade hela tiden när det blev "på riktigt".

Fanns det ett kursblad eller någonting de kunde presenterat eller borde jag fattat och börjat leta själv och hur? Hemsida fanns ju inte direkt då. Jag slutade när jag insåg att det bara handlade om möten och äta bullar. Försent nu, synd.
 
Sv: Blå Stjärnan

Jag har varit medlem sedan mitten på 90-talet då jag gick GI och GII. Det har blivit fler kurser sedan dess och jag var även med i vaccinationen mot blåtunga hösten -08.
 
Sv: Blå Stjärnan

Såg att det fanns en plats kvar (pga sen avbokning) på Grundkurs 1 som börjar 25/10 om någon är ledig, bra tips om ni har Facebook är att gilla SBSs sida där, så får man snabbt uppdateringar om extrainsatta kurser, lediga platser och andra arrangörers kurser som vi får gå!
 
Sv: Blå Stjärnan

Såg den också!!!

Tyvärr ska jag på ett konvent 2-3/11, hade annars varit suveränt att få även den kursen klar innan vintern...

Kurserna finns på deras hemsida, väldigt bra info där. Som medlem inbjuds även till föreläsningar och studiebesök via medlemstidningen

http://www.svenskablastjarnan.se/index.pbs
 
Sv: Blå Stjärnan

Jag var med i BS när jag var i tonåren, gick djurskötarutbildningen och även nån lab kurs.

Det var jättekul faktiskt men sen när jag började på universitetet så hann jag inte med och så blev det nåt " att ta upp senare".
 
Sv: Blå Stjärnan

Är nu hemma efter en intensiv, rolig och nyttig helg i Skövde.

Kan varmt rekommendera andra att gå med! Har träffat underbara människor, en blandning av allt från studenter till flygledare (bl a). Åldrar ca 18-65???

Har lärt mig så enormt mycket om olyckor och att rädda liv, känns tryggt! Nu väntar jag bara på nästa års kursprogram, kommer att anmäla mig till Grundkurs 1 så snart det bara går!!
 
Väcker liv i tråden igen....

På fredag är det dags för Grundkursen på Segerstads naturbruksgymnasium, finns det någon bukefalist som ska gå??
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 905
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ En specifik fråga men även en generell fundering! Jag hade för ett tag sedan, i ungefär en månads tid, ont i en led i ena lillfingret...
Svar
17
· Visningar
1 106
Senast: TantAgda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 752
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp