Bukefalos 28 år!

Blacksmithfarms Buke-Bokcirkel

Tyvärr så tror jag inte att den finns på svenska. Trots att Sverige påstår sig vara så öppet så verkar det inte gälla m/m-litteratur...
 
Tja, detta blir min första bokcirkel :) så jag är inte så insatt i hur det brukar fungera, men här är några förslag:

Det går att namnge en spoiler, så det ser ut såhär:

Och sedan skriver man sina tankar i spoilern.

Då behöver man inte vara lika noga med vilka som läst boken, det blir sas deras ansvar om de öppnar spoilern eller ej.
Låter det okej? Eller blir det för krångligt?

Och sedan har vi en lista med böcker i en viss ordning så kan man hoppa över den/de man inte känner för?

Skulle det kunna fungera tror ni?

Ett annat alternativ är att man sätter ett datum för varje bok (ev kapitel) och före det datumet skriver vi inget om den i tråden, efteråt är det fritt fram att diskutera. Hur lång tid ska det i så fall vara?

Vad säger ni som varit med i bokcirklar förut - hur gjorde ni och fungerade det sättet bra?
 
Egentligen, håll i er nu för Barret ska just avtäcka sin snilleblixt!:nailbiting:, borde man väl kunna köra så att man väljer ut två alternativ att läsa så får man välja vilket man läser. Alltså, ett engelskt och ett svenskt så får man helt enkelt tagga vilken av böckerna man läser i diskussionen. Jag till exempel läser aldrig svenska eller svensköversatta böcker, jag kan helt enkelt inte med dem, såvida det inte är en Harlequin där jag inte behöver tänka eller reflektera över.
 
Jag är jättegärna med, älskar bokcirklar och läser väldigt mycket! Önskar också att variera genre på böckerna, om intresset håller i sig :)

Tycker @Barret kom med ett bra förslag angående språket, jag läser heller aldrig någonsin svensköversatta böcker, framförallt inte om orginalspråket är engelska.
 
Tycker det låter som en bra idé!

Förövrigt önskar jag olika typer av genres, och inte bara typ fantasy och vampyrer (och dylikt) som jag vet att t.ex. Mammas älskar (och som det var på goodreads). Lite variation helt enkelt. Sedan kan man ju bara hoppa över det man inte vill läsa, men är det typ fantasy tre gånger på rad så kommer inte jag vara aktiv i alla fall.

And agree with @Barret Jag läste typ 1-2 kapitel av GOT och pausade sedan.

@tanten Du behöver väl inte läsa på engelska, utan kan läsa samma bok fast på svenska?

+ 1
Jag är på när det inte är fantasy.
 
Jag å andra sidan är på när det gäller fantasy men inte på när det är för tunga böcker, typ á la "Pojken som kallades Det" och dylikt.
 
Vad gäller Magic and the Pagan (som tydligen är bok 1, troligtvis på grund av kyssar på galopperande enhörningar) så kan de som vill få tag i den PMa mig så hjälper jag er. Tyvärr tror jag, som sagt, inte att den finns på svenska (och jag är för lat för att översätta den)
 
Sedan går det ju utmärkt att läsa olika versioner. Alltså om en bok har originalspråk engelska men finns översatt och några läser den engelska versionen och några den svenska går det ju fortfarande utmärkt att diskutera den. Möjligt att man får läsa några citat av den andra versionen om någon citerar, men annars är det ju samma samma. :)
 
@Blacksmithfarm där det står Ett fjärran eko på nr 3 är det Rövardotter.

Och är jag jättesnurrig. Ska inte alla läsa samma bok? Blir det inte ännu snurrigare om alla läser olika. Eller är jag bara trööööög?
 
Jag vill kalasgärna vara med! Har fastnat i ljudböcker på sistone så var jättelänge sedan jag faktiskt läste en bok (som inte är en barnbok), så det vore verkligen på tiden!
 
@Blacksmithfarm där det står Ett fjärran eko på nr 3 är det Rövardotter.

Och är jag jättesnurrig. Ska inte alla läsa samma bok? Blir det inte ännu snurrigare om alla läser olika. Eller är jag bara trööööög?

Ojsan, blev visst fel i länkningen där... Här är länken till Ett fjärran eko

Ang. vilken bok man läser så var detta (två alternativ alltså) ett förslag för att det skulle bli större chans att det fanns något man ville läsa.
 
Jag gillar förslaget att man kan ha två böcker att välja på, eller båda. Det kanske blir lite mer aktivitet i tråden då om man får välja, än om det bara finns en bok att välja på och många inte vill läsa den av någon anledning.

Jag kan tipsa om Flickan med glasfötterna som jag tyckte var bra, och annorlunda, och The Other Boleyn Girl är riktigt läsvärd.
 
Har knåpat ihop ett litet förslag. Två böcker att välja på i varje omgång (självklart får man läsa alla:))
  1. Magic and the Pagan, eller Meningen med hela skiten
  2. Eragon, eller Brobyggarna
  3. Cirkeln, eller Ett fjärran Eko
  4. Mistress of the art of Death (Dödens Mästarinna), eller En man som heter Ove
  5. Rövardotter, eller Hungerspelen
Tycker ni att det är en okej lista? Ett av alternativen är engelsk som original, men förutom M and the P så finns det svenska översättningar.
OK

Jag har En man som heter Ove på nattduksbordet (någonstans måste den ligga) Den har 39 kapitel

Min utmaning
Vi läser kapitel 1-5 och diskuterar dem på tisdag.

Vilka är på?
 
@tanten Jag hade gärna varit på om jag inte haft assvårt för den författaren. Det är något fel på mig, jag är en av de få som inte gillade Loreens Euphoria heller! :D Men bra idé, att man läser ihop och diskuterar efter ett visst antal kapitel. :)

Sedan tror jag inte att det blir förvirrat så länge man i början av inlägget om en bok skriver vad den handlar om. Alltså typ titeln först i inlägget, så vet alla som läser om de ska läsa eller inte. Det kan ju vara en idé att lägga i en spoiler också, om någon inte hunnit läsa ännu eller så.

Bra lista @Blacksmithfarm ! :up: Vad ska vi ha för ungefärlig deadline säger ni andra? Två veckor? En månad? Eller flytande? :p
 
Jag har också jättesvårt för Euphoria blev tvungen att lyssna på den ändå för att sambons barn älskade den. Den, "Manboy" och någon Dota-låt med Boten Anna-människan.... oh happy days! :yuck:

Jag vet inte vem den författaren är, tycker idén om två böcker (så olika som möjligt) är kanon för då är det ju större chans att man gillar någon av dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp