Bukefalos 28 år!

Blädde Gård: ”Tar det säkra före det osäkra”

I dag meddelade Blädde Gård att det har fötts ett föl efter Harvy 1327 som hade vissa likheter med WFFS-drabbade föl. Prover är tagna och Blädde har valt att informera om läget. ”Vi tar det säkra före det osäkra”, säger Krister Svedberg och konstaterar att WFFS är något sällsynt.
 
Ja, men då krävs det ju att folk testar också. Vilket man inte verkar ta så allvarligt på. Ett test och på några år kan man ha utrotat sjukdomen helt. Men nä, det är för jobbigt att testa tydligen.
Ett absolut drömscenario men kan inte tänka mig att alla avelsförbund går med på det.
 
Ja, men då krävs det ju att folk testar också. Vilket man inte verkar ta så allvarligt på. Ett test och på några år kan man ha utrotat sjukdomen helt. Men nä, det är för jobbigt att testa tydligen.

Vem har sagt att det är för jobbigt att testa?!

Jag tycker det är bra att man inte hetsar upp sig i onödan. Det var riktigt otäckt innan det fanns test för både SCID och CA inom arabhästaveln och en massa ryktesspridning. SWBs pressmeddelande var sansat och de ska ju undersöka frekvensen inom SWB. De rekommenderade också oroliga ägare att testa sina avelsdjur, vad ska de mer säga?
 
Skulle avelsförbunden sätta sig emot att man testade sina avelsdjur? Det låter ju otroligt oseriöst. I så fall får man väl försöka hitta nått som låter en testa.

Larv, finns ingen anledning att leta efter andra avelsförbund eftersom inget förbund kan hindra en enskild uppfödare från att testa. De kan rekommendera att man testar men jag tror som sagt att ett krav är svårt med tanke på diverse EU-regler.
 
Vem har sagt att det är för jobbigt att testa?!

Jag tycker det är bra att man inte hetsar upp sig i onödan. Det var riktigt otäckt innan det fanns test för både SCID och CA inom arabhästaveln och en massa ryktesspridning. SWBs pressmeddelande var sansat och de ska ju undersöka frekvensen inom SWB. De rekommenderade också oroliga ägare att testa sina avelsdjur, vad ska de mer säga?

De kan säga att de rekommenderar sina medlemmar att testa.
Citat från nullo-modo eftersom du inte orkat leta själv:

Nä tycker det räcker med att testa hästar som visar sig bära på det anslaget och deras avkommor, i detta skedet iallafall.
 
De kan säga att de rekommenderar sina medlemmar att testa.
Citat från nullo-modo eftersom du inte orkat leta själv:

Nä tycker det räcker med att testa hästar som visar sig bära på det anslaget och deras avkommor, i detta skedet iallafall.
I detta skedet vet vi inte hur vanligt det är och i Tyskland bär 9-11% på genen och ca 3 föl på 1000 föds med sjukdomen, så ja jag tycker sitt lungt i båten tills mer forskning är gjord.
 
De kan säga att de rekommenderar sina medlemmar att testa.
Citat från nullo-modo eftersom du inte orkat leta själv:

Nä tycker det räcker med att testa hästar som visar sig bära på det anslaget och deras avkommor, i detta skedet iallafall.

Men herregud, tagga ner! @nullo-modo säger inget om "orkar".

Vet du varför en masstest i detta läget är en skitdålig idé? Det kommer att översvämma laboratorierna och de som borde testas först (de med linjer som är konstaterade bärare och de som tidigare fått föl som kan misstänkas ha haft sjukdomen) kommer med största sannolikhet att försenas. Att börja testa är en mycket bra idé men de i riskzonen bör testas först samt hingstar eftersom de får fler avkommor per säsong än ett sto.

Du bör nog lära dig lite om hur hästavel, avelsarbete samt tester fungerar i praktiken istället för att slå på den stora moraliskt upprörda trumman.
 
Läs @athena_arabians svar + kanske skulle funka i en ständig stammbok men inte i en öppen.

Nej, vågar man inte gå sin egen väg och testa om inte förbundet kräver det, så blir det svårt. Vi kattuppfödare tar ansvar själva, trots att förbundet inte kräver dna-test. Vi kan själva välja att bara para fria djur. Vilket för oss varit en självklarhet när det finns så enkla metoder.
 
Men herregud, tagga ner! @nullo-modo säger inget om "orkar".

Vet du varför en masstest i detta läget är en skitdålig idé? Det kommer att översvämma laboratorierna och de som borde testas först (de med linjer som är konstaterade bärare och de som tidigare fått föl som kan misstänkas ha haft sjukdomen) kommer med största sannolikhet att försenas. Att börja testa är en mycket bra idé men de i riskzonen bör testas först samt hingstar eftersom de får fler avkommor per säsong än ett sto.

Du bör nog lära dig lite om hur avel, avelsarbete samt tester fungerar i praktiken istället för att slå på den stora moraliskt upprörda trumman.

Oj, haha :D Det där var lite kul faktiskt.
 
Men vad kan jag om avel och genetik, jag har bara valt bort avel på en toppenfin katt för att hon inte motsvarar mina egna hälsokrav. Trots att hon är fullt okej att avla på enligt förbundet. Usch vad okunnigt :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
972
Senast: Skorpion76
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp