Bukefalos 28 år!

Blädde Gård: ”Tar det säkra före det osäkra”

I dag meddelade Blädde Gård att det har fötts ett föl efter Harvy 1327 som hade vissa likheter med WFFS-drabbade föl. Prover är tagna och Blädde har valt att informera om läget. ”Vi tar det säkra före det osäkra”, säger Krister Svedberg och konstaterar att WFFS är något sällsynt.
 
Det blev lite roliga vändningar här.
Först får jag skäll för att jag tycker att om man nu inte vill testa alla avelsdjur, så kan man ju i alla fall börja med hingstarna. Nä deeeet, var ingen bra idé, varför ska inte alla testas, det går minsann bra på araber.
Sen när jag skriver att det är klart det är bäst att testa alla, så är deeeet ingen bra idé, för då skulle minsann laboratorierna översvämmas av tester.
Kontentan.
Man måste testa alla, men man får absolut inte testa alla.

Jaja, jag har min ståndpunkt klar. Baserad på ett ingående och noga genomfört hälsoprogram där uppfödarna valde att agera själva istället för att vänta in förbundet. Det var otroligt framgångsrikt här i landet och det var det vi var ute efter. Att få våra djur mer hälsosamma. Nu står vi inför nästa utmaning, en grej som inte är dödlig men som sakta men säkert engagerar fler och fler uppfödare att kolla upp innan avel. Inte heller det drivs ihop med förbundet.

Så okunnig är jag knappast. Däremot kanske lite väl noga med att vår djur ska vara hälsosamma, det får jag erkänna.
 
Det blev lite roliga vändningar här.
Först får jag skäll för att jag tycker att om man nu inte vill testa alla avelsdjur, så kan man ju i alla fall börja med hingstarna. Nä deeeet, var ingen bra idé, varför ska inte alla testas, det går minsann bra på araber.
Sen när jag skriver att det är klart det är bäst att testa alla, så är deeeet ingen bra idé, för då skulle minsann laboratorierna översvämmas av tester.
Kontentan.
Man måste testa alla, men man får absolut inte testa alla.

Jaja, jag har min ståndpunkt klar. Baserad på ett ingående och noga genomfört hälsoprogram där uppfödarna valde att agera själva istället för att vänta in förbundet. Det var otroligt framgångsrikt här i landet och det var det vi var ute efter. Att få våra djur mer hälsosamma. Nu står vi inför nästa utmaning, en grej som inte är dödlig men som sakta men säkert engagerar fler och fler uppfödare att kolla upp innan avel. Inte heller det drivs ihop med förbundet.

Så okunnig är jag knappast. Däremot kanske lite väl noga med att vår djur ska vara hälsosamma, det får jag erkänna.
Så kattuppfödarna inom rasen gick samman redan efter vad vi vet redan efter första kattungen föddes med sjukdomen i landet och då började testa alla katter i avel med en gång, imponerande:bow:.

Hur många katter är i avel i Sverige av rasen och hur många företag kan göra testen för den sjukdomen?.
Har väntetiderna för tilläggasregistrering hos hästens färskt i minnet så ser katastrofen med masstest av alla avelshästar skulle skulle bli för 2 lab.
 
Jag har noll koll på den aveln, så skulle någon vara snäll och tala om för mig vad det handlar om för sjukdom? Alltså symptom o så :)
 
Det blev lite roliga vändningar här.
Först får jag skäll för att jag tycker att om man nu inte vill testa alla avelsdjur, så kan man ju i alla fall börja med hingstarna. Nä deeeet, var ingen bra idé, varför ska inte alla testas, det går minsann bra på araber.
Sen när jag skriver att det är klart det är bäst att testa alla, så är deeeet ingen bra idé, för då skulle minsann laboratorierna översvämmas av tester.
Kontentan.
Man måste testa alla, men man får absolut inte testa alla.

Jaja, jag har min ståndpunkt klar. Baserad på ett ingående och noga genomfört hälsoprogram där uppfödarna valde att agera själva istället för att vänta in förbundet. Det var otroligt framgångsrikt här i landet och det var det vi var ute efter. Att få våra djur mer hälsosamma. Nu står vi inför nästa utmaning, en grej som inte är dödlig men som sakta men säkert engagerar fler och fler uppfödare att kolla upp innan avel. Inte heller det drivs ihop med förbundet.

Så okunnig är jag knappast. Däremot kanske lite väl noga med att vår djur ska vara hälsosamma, det får jag erkänna.
Jag får känslan att ett missförstånd har skett. Så som jag uppfattade de andra efter att ha läst igenom hela tråden. Skulle man börja testa riskbärarna och hingstarna, sen när det är gjort och resultaten har kommit kan man börja testa resten.
Man måste börja i någon ände, det vore en omöjlighet att göra allt på en gång.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
972
Senast: Skorpion76
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp