Bukefalos 28 år!

Blädde Gård: ”Tar det säkra före det osäkra”

I dag meddelade Blädde Gård att det har fötts ett föl efter Harvy 1327 som hade vissa likheter med WFFS-drabbade föl. Prover är tagna och Blädde har valt att informera om läget. ”Vi tar det säkra före det osäkra”, säger Krister Svedberg och konstaterar att WFFS är något sällsynt.
 
Smart val att gå ut så tidigt med det så dom slipper att andra leker gissningleken.

Tycker själv att det är skönt att sjukdomen inte blivit så uppblåst med en massa skrämsel propaganda som då ofta medföljer.

Instämmer, det är ju en sjukdom som är hanterbar bara man vet hur den fungerar. Jag kommer ju från arabsidan där det finns CA (cerebellar abiotrophy) och SCID (severe combined immunodeficiency) som båda är recessiva. Klart man ska ta det på allvar med det är ju inte som HYPP på quartersidan (den sjukdomen är dominant, har hästen anlaget är den påverkad men det är oftast värre om de har två anlag).
 
Instämmer, det är ju en sjukdom som är hanterbar bara man vet hur den fungerar. Jag kommer ju från arabsidan där det finns CA (cerebellar abiotrophy) och SCID (severe combined immunodeficiency) som båda är recessiva. Klart man ska ta det på allvar med det är ju inte som HYPP på quartersidan (den sjukdomen är dominant, har hästen anlaget är den påverkad men det är oftast värre om de har två anlag).

Så länge ingen testar så är den ju inte hanterbar? Visst kan man stoppa huvudet i sanden för att ingen ska bli rädd, frågan är om det är rätt väg att gå när ett enkelt test kan mer eller mindre utrota den.
 
Det där påminner förövrigt lite om situationen med marorna och HWSD....
Minns inte exakt hur det skulle nedärvas, men typ recessivt, och ena föräldern skulle behöva ha det "utbrutet" för att det skulle vara någon fara. Eller något i den stilen. "Det är inget större problem" iaf.

Well. H.Hs mamma (50% mara) har jättefina hovar utan några konstigheter. Hennes son (25% mara) har uppenbar HWSD........:grin:

Så jag tror att det är väldigt farligt att ta lätt på genetiska sjukdomar och mest bara stoppa huvudet i sanden.
 
Det där påminner förövrigt lite om situationen med marorna och HWSD....
Minns inte exakt hur det skulle nedärvas, men typ recessivt, och ena föräldern skulle behöva ha det "utbrutet" för att det skulle vara någon fara. Eller något i den stilen. "Det är inget större problem" iaf.

Well. H.Hs mamma (50% mara) har jättefina hovar utan några konstigheter. Hennes son (25% mara) har uppenbar HWSD........:grin:

Så jag tror att det är väldigt farligt att ta lätt på genetiska sjukdomar och mest bara stoppa huvudet i sanden.

Du har snurrat till det. Det krävs att båda föräldrarna har HWSD (har inget med utbrott att göra utan om anlaget finns) för att avkomman ska få det.

För övrigt så testades alla connemaraföl på Irland 2016 för HWSD där mindre än 1 procent var drabbade.

Tillägg: Sedan 2016 är provet dessutom obligatoriskt via moderföreningen.
 
Så länge ingen testar så är den ju inte hanterbar? Visst kan man stoppa huvudet i sanden för att ingen ska bli rädd, frågan är om det är rätt väg att gå när ett enkelt test kan mer eller mindre utrota den.
Harvy har det ju skickats in test på så även på Everdale och söner till honom som är i avel, är det inte att testa? Eller ska varje häst som ska in i avel testas (både hingst och sto)?

Nä tycker det räcker med att testa hästar som visar sig bära på det anslaget och deras avkommor, i detta skedet iallafall.
 
Du har snurrat till det. Det krävs att båda föräldrarna har HWSD (har inget med utbrott att göra utan om anlaget finns) för att avkomman ska få det.

För övrigt så testades alla fölungar på Irland 2016 för HWSD där mindre än 1 procent var drabbade.

Uppenbarligen inte. :( För som sagt, kalla det "hovproblematik som är identisk med lindrigare HWSD" eller HWSD, men hovlagerna håller inte samman ordentligt på H.H, som vid HWSD, i vart fall, och han är delvis mara. Med utbrutet menar jag att hästen har det visuellt, inte bara genetiskt. ;)
1% tycker jag låter lite, men vad vet jag. Jag hade tippat på åtminstone upp emot 5%.
 
Harvy har det ju skickats in test på så även på Everdale och söner till honom som är i avel, är det inte att testa? Eller ska varje häst som ska in i avel testas (både hingst och sto)?

Nä tycker det räcker med att testa hästar som visar sig bära på det anslaget och deras avkommor, i detta skedet iallafall.

Hingstarna i alla fall. Är hingsten fri kan du använda bärande ston ändå och behöver egentligen inte testa stona.
 
Uppenbarligen inte. :( För som sagt, kalla det "hovproblematik som är identisk med lindrigare HWSD" eller HWSD, men hovlagerna håller inte samman ordentligt på H.H, som vid HWSD, i vart fall, och han är delvis mara. Med utbrutet menar jag att hästen har det visuellt, inte bara genetiskt. ;)
1% tycker jag låter lite, men vad vet jag. Jag hade tippat på åtminstone upp emot 5%.

Fast alltså, jo det är så. Båda föräldrarna MÅSTE ha anlaget eftersom det är recessivt. Jag förstod vad du menade med utbrutet och det har inte med saken att göra.

Menar du att din gissning på fem procent skulle vara troligare än den statistik som moderföreningen har?
 
Så länge ingen testar så är den ju inte hanterbar? Visst kan man stoppa huvudet i sanden för att ingen ska bli rädd, frågan är om det är rätt väg att gå när ett enkelt test kan mer eller mindre utrota den.

Jag sa inget om att man inte skulle testa, bara att den är hanterbar. Dvs att det är lätt att undvika att para bärare-bärare.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
972
Senast: Skorpion76
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp