Blåmärken?

EmmaW

Trådstartare
Dagens kan kanske mest onödiga fråga/ tråd men hur lång tid kan det ta för blåmärken att framträda, alltså synas? Timmar, dagar eller tom 1-2 veckor? Hittar inget vettigt när jag googlar :)

Sv: Blåmärken?

Vad jag har förstått så kan det bero på hur djupt skadan sitter. Och var, såklart.

Idag fick jag t.ex. ett blåmärke på handryggen efter att ha drämt den i en dörrkarm. Det kom nästan direkt och bredde långsamt ut sig i halvtimme ungefär. Nu är det storlek enkrona och lär stanna så.

Fick även ett gulaktigt blåmärke efter en blodprovstagning i fredags, det såg jag först idag.

Det jag nog igentligen undrar är om ett blåmmärke kan uppträda synligt som först ca 1 vecka efter att ha slagit i eller så? O_o

Nej. Ett blåmärke som inte "fylls på" börjar ändra färg (till grön-gult) efter några dagar, så att det skulle komma fram något blått först efter en vecka är osannolikt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck! Jag skrev här om mina helt galna blödningar för ca 1½ år sedan. Jag fick Provera utskrivet för att ta det 10 dagar per månad +... 2
Svar
29
· Visningar
1 520
Senast: tott
·
Kropp & Själ Fick idag tid för operation, för jag behöver ta bort min gallblåsa. Tiden är om två veckor, och i brevet var det med papper där det står...
Svar
7
· Visningar
807
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder... 2
Svar
37
· Visningar
1 911
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
682
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24