Blandras boxer/schäfer?

pumah

Trådstartare
Är det någon här som har en, eller har sett någon sådan? Jag har aldrig sett någon i verkligheten men däremot på bild för många herrans år sedan - och det var banne mig bland det snyggaste jag har sett! Vad tror ni om den blandningen, skulle det kunna tänkas bli bra fysiskt, mentalt och arbetsmässigt? Förutsatt att det är bra individer som avlas på förstås!
OBS! Bäst att tillägga att jag inte har några funderingar på blandrasavel, jag är bara lite nyfiken;)

Sv: Blandras boxer/schäfer?

jag har sett en i verkligheten och det var nog det fulaste jag sett. såg ut som en spinkig schäfer med kort nos och ett rejält underbett. och typiska "schäferblandisöron", sådär lite halvstående.

Ja, där ser man hur det kan bli;) Den här hade en väldigt fin "boxerkropp" och ett ovanligt vackert huvud, lite åt ridgebackhållet fast finare. Den var ljusbrun med svart mask - skitsnygg!

Markus Holst har en sådan blandis, Mindy - som är helt underbar som hund, och verkligen jättefin att se på!!!

Precis som du beskriver - mer som en boxer i kroppen o ridgebackhuvud!

Nej, men jag har sett en blandis mellan boxer o irländsk setter som är det vackraste jag skådat :love:

Om du tänker dig boxerns kropp o päls. setterns färg, och som ovan..typ ridgebackhuvud.....Så jäkla läcker....

Kul att det är fler som har sett lyckade boxerblandningar! Jag tycker att boxrar är så jäkla snygga i kroppen men jag gillar inte huvudet, tyvärr. Undrar förresten hur en boxer/rigdeback skulle se ut - nån som har sett en sån?

Nä, men en sch/ridgeback har jag sett...sen såg ut som en schäfer med ridge :D .

*KL*
Min mamma har en boxer/rottis:rofl: Ser ut som en tigrerad rottis, ganska så söt

Hejsan !
Jag älskar blandningen Boxer Schäfer Hade en nä jag växte upp, så även min mamma. Jag har letat efter en sdan länge helst en Gul Boxer-schäfer.
Och är det bara renrasiga från början så blir det alltid en fullständig blandning aldrig en schäfer lik och något annat.
JAg är mkt. intreserad av avel på denna blandning.
Så har någon en eller vet någon så är jag intreserad.
Dom är mkt. lätt dreserade och snälla.

Detta är tydligen en sch/box blandning!

simba1.jpg

Boxer ligger väl i toppen över sjuka hundraser på en del listor?
Tycker inte det är en lämplig ras att korsa med.

Sedan är det ju så med blandraser att man vet aldrig riktigt hur de kommer se ut, den du såg kanske var jättefin men en annan kull kanske då blir jätteful med underbett osv.

Hej

Jag har en blandras mellan Schäfer, Boxer, karenskbjörnhund och bordi colli.

Men jag tycker han liknar bara schäfer och boxer mycket snygg!
Han har inga led eller liknade problem.
Stabilt psyker och utmärkt familjehund.

Vet tyvärr inte hur man infogar bild:(
Men han är värd att se:D

Och är det bara renrasiga från början så blir det alltid en fullständig blandning aldrig en schäfer lik och något annat.
JAg är mkt. intreserad av avel på denna blandning.
Så har någon en eller vet någon så är jag intreserad.
Dom är mkt. lätt dreserade och snälla.

Tycker också det låter märkligt.
En blandning kan ju se ut lite hur som helst.

Det går inte heller att säg att de är lättdresserade och snälla, det finns det ju inte heller några garantier för.

Har haft en schäfer,gråhund, boxerblandning, såg ut som en grå schäfer och var som en sådan, fast otroligt vaktig. Men en mycket trevlig hund.

På tal om blandras vs renrasiga så fick vi nyligen höra ett uttalande "det är lättare att lära en blandras saker än en renrasig..." :cool:

Den personen vet uppenbarligen inte mycket. Säger också att det inte alls är 80% vatten i burkmat till katt/hund vilket faktiskt står i innehållsförteckning/ingredienser. :rofl:

Hen vet nog inte heller att en blandras betyder lotteri där man inte alls kan förvänta sig hur den kan bli medan en renrasig har en grund man kan se på. T.ex jakt, bruks eller dylikt. Men en blandras kan bli lite vad som helst, både det bra och det dåliga.

On topic, aldrig sett schbox för övrigt. Men blandraser med schäfer i sig som var schäferlik. Som sagt, ett lotteri utan förväntningar.

Äger en renrasig Boxer och en blandras schäfer/korthårig collie . Har två att jämföra med , boxern är helt klart lättare och lugnare att jobba med än blandrasen . han har mer tålamod , har tid att invänta komandon mm, lättare i nya miljöer mm. Blandrasen ser ut som en schäfer med lite längre nos och halvhängda öron , har samma kroppsspråk och skall som en schäfer, är väldigt mjuk och snäll men ibland slår collietagen lite över..allt ska gå snabbt , svårt att vänta ut saker men mkt är en träningsfråga från mig med tror jag , han har väll en del som är lite tomt i baga´get då han kom som 1 åring i slutet på augusti som omplaceringshund , då sa ägarna att han var korsning risen / collie men nej schäfern lös igenom snabbt , positivt dock :) ringde uppfödaren hon bekräftade , risen nej vart har dem fått det ifrån?:o Så en blandras kan hellt klart vara en bra allround hund gjöra lite allt möjligt med , men själv är jag ingen förespråkare av den aveln , vill ha röntgen , MH på föräldrar så aveln hålls friskare.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: __sofia__
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 108
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 057
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 640
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer