aneeette

Trådstartare
Hej. jag och min kille har funderat på att skaffa hund, och nu har vi hittat en som verkar passa oss ganska bra, men jag är lite intresserad av att höra vad ni tror om den. Jag vet att det är svårt att säga nånting "bara sådär" eftersom jag inte riktigt kan skriva allt vi har pratat om med hundägaren. Hunden verkar vara helt underbar, och vi ska åka och hälsa på, och om allt verkar funka så kanske vi åker hem som hundägare.

Men hur som helst, hunden är fortfarande under ett år och är en blandning av rottweiler/schäfer/collie. Vad tror ni om den kombinationen?

Har inte hört så mycket om just den kombinationen så jag är intresserad av att höra av er som har varit i kontakt med "sånna" :)

Sv: Blandras?

Collien har problem med rädslor och nervositet, rottisen är en hård och ofta jäkligt envis hund och schäfern är en vaktande brukshund.

Visst finns möjlighet att den här hunden blir jättetrevlig, men risken finns att du får en med ovan nämnda egenskaper. Är du beredd på det i så fall? :)

Ju äldre hunden är desto lättare har du att få en bild av den. Dock kommer det förmodligen att ske en del spännande i huvudet på den vid könsmognaden, då först kommer de mer hårda bitarna fram ordentligt.

Jag säger varken bu eller bä, så länge du är insatt i och lite beredd på ev. konsekvenser. :)

Säger som skogis, det är så svår att veta på rak arm. Känn efter hur hunden verkar nu och är ni beredda att ta itu med eventuella problem så kör.
Tänk bara på att det kan komma att blir en hund med ganska stort behov av stimulans!

Tre viktiga frågor att ställa till sig själv alltid när man ska skaffa hund :

1. Vad vill jag ha ut av hunden/Ha hunden till? Detta för att kunna veta vilken ras som passar en och vissa raser som det troligtvis kommer bli broblem med om man skaffar

2. Har jag kunskap/ villighet att ta till hjälp/ att ta hand om hunden om det blir problem?

3. Vad vet jag om hundens/ hundens släkts bakgrund? Sjukdomar, mentalitet etc.

Och specifikt i ditt fall:

* Varför gör sig hundägaren av med hunden? För att dra på sig en förutfattad gissning, så antar jag att det är en hanhund som de nu ska göra sig av med?

* Vet jag tillräckligt mycket om de olika raserna som finns i hunden så jag vet vad jag ger mig in på när jag köper en blandras? (särskilt en blandras av så vitt skillda och rätt skarpa mentaliteter som i denna, se vad Skogstrollet skrev

Som sagt, det kan bli en underbar individ (även om jag personligen tycker att den blandningen är förkastlig med vakt, skärpa, rädsla och vall kombinerat :crazy:), men det kan även inte bli det...

Själv tycker jag det är viktigt att inse, att ägarna förmodligen gör sig av med denna strax 1åriga unga hanne av Bruksblandning, för att den är otroligt jobbig och för mycket för dem. En urtypisk situation, som klippt ur Instruktionsbsoken. Klarar du av den? Har du erfarenhet av den typen av hund? Vad gör du om den går dig över huvudet?
Det är ju INTE en blandning man skulle rekommendera. Har du inga alternativ?? Varför hoppa på en sån osäker utmaning som sitt första "projekt"??? När man skaffar sig en hund är det en enorm uppgift som ska tas på fullaste allvar, och som får ta TID. Man köper inte första bästa hund som finns till salu i närheten, man bör lägga ner massor med arbete och tid på att hitta rätt hund. Kanske den här är "rätt" ... men oddsen är låga. Lycka till i alla fall!

Senast ändrad:

Svarar alla i samma inlägg :)

Tack för svaren! Hunden är en tik som ägaren gör sig av pga egna sjukdomar, hon har inte längre någon möjlighet att aktivera hunden tillräckligt för att den ska må bra.

Vi är båda hundvana och hjälp har jag tvärs över gatan från utbildad instruktör som jag känt i 7 år :)

"Problem" är något jag "förväntar" mig, det kommer ju komma förr eller senare, som med de flesta andra djur.

Jag har all tid i världen, då jag mest går hemma på dagarna. Och att köpa hund är något vi har disktuerat i ett halvår, och som sagt, vi har inte bestämt oss än. Och visst finns det många hundar till salu i närheten, men denna föll vi pladask för och hon bor inte mindre än 40 mil härifrån.. Så det blir inget "impulsköp".

Men vi kommer inte bestämma nånting förrän vi har träffat hunden. Jag blev bara nyfiken på att höra vad ni som har varit med i svängarna längre än jag själv har för erfarenheter av denna blandning :)

Visst kan det gå bra, du tycks ju ha bra förutsättningar! Kanske din instruktörs-vän kan följa med och titta på hunden? Lycka till i vilket fall som helst! :laugh:

Jo, det hade ju varit optimalt om hon kunde det, men hon har 3 barn och en sambo att ta hand om också, förutom hundarna ;)

När du hälsar på hos hunden, ta med dej den ut på promenad bland folk och gärna andra hundar, och kolla reaktioner och beteende. Visar hon tecken på ängslan och rädsla, ska du nog fundera en extra gång tycker jag. Hoppas det går bra! :laugh:

Tillägger, kolla också hur hunden reagerar på plötsliga ljud! Att ha en hund som är rädd för åska, smällare och andra höga ljud är jobbigt. Riktigt jobbigt.

Nu har jag pratat ytterligare med ägaren, och hunden har (som förväntat) litegrann som behöver förbättras, men det var inga större grejer utan mer "uppdatera" litegrann.

Vi kommer att åka upp och titta på henne iallafall, vi är båda väldigt sugna på att ta med den hem, men som sagt så bestämmer vi ingenting förrän vi har träffat den.

Ska be om att få gå på promenad och kolla läget litegrann på egen hand, en del uppför sig ju väldigt olika om ägaren inte är med.

Tar gärna emot alla möjliga tips på om det är nått speciellt man ska tänka på från början osv? Kan ha missat nått när jag gått igenom allt i huvet :angel:

Ta med den en sväng ut till din lokala Brukshundsklubb, kanske! Där kommer det att finnas andra hundar att reagera på, kunnigt folk etc etc. Kanske du kan förklara din situation för en instruktör och be om lite tips och goda råd, kanske en snabb genomgång av hunden? Dom kan hantera den lite etc. Dom märker nog snabbt vad slags mentalitet den har. Lycka till! :-)

Tack för tipsen!

Jag har tänkt ta ut henne till någon instruktör (någon jag inte känner redan) för att få tips och idéer.

Måste säga att jag föll pladask för henne efter att ha mejlat en del med ägaren, och när vi sedan pratade över telefon så bestämde vi att hon skulle skicka fler bilder än den som fanns i annonsen - jag är kär! Hon är så vacker! :bump: Ska lägga ut bilder ifall det blir något köp, känns dumt att lägga ut en bild innan något är klart :)

Nu har vi tänkt igenom det här ordentligt, har berättat vad ni sagt här på forumet för min sambo samt pratat igenom det hela med min uppfödar-vän och vi har bestämt oss för att det inte blir någonting av det hela. Det känns förståss himla tråkigt!

Istället har vi fått erbjudande om att låna hem en mittelspitz för att se om vi trivs ihop - och skulle det fungera så går vi vidare därifrån. Jag känner till uppfödaren till denna hund och har bara positiva erfarenheter från hennes hundar.

Tack för alla tips! :)

Klokt beslut, tror jag! Och så får vi hoppas att hundägaren hittar en bra ny ägare till sin hund...
Lycka till! :laugh:

Jag tror det var klokt. Är man inte helt hundra på att man verkligen vill, kan och orkar så är det ett stort projekt att ta på sig en sådan hund som du beskrev. Då är det bättre att avstå. :) Det är inte kul att i efterhand vara tvungen att inse att det för mycket.

Lycka till med spetsen!

Här går det undan, nu knatar spetsen runt hemma hos oss. Katterna morrar och han är bara glad :p

Han är så otroligt fin, så nu får vi hoppas att han trivs hos oss :)

Jag hittar inte sladden till kameran så det är lite frustrerande just nu... :p Men jag lovar att lägga upp bilder så fort jag kan! He's adorable! :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 726
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 233
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 968
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 379
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka