Blank hårrem?

S

Speedster

Har en c-ponny som blivit lite matt i pälsen. Är annars jätte blank å fin! Vad brukar ni ge extra för att dom ska få blank päls? B-vitamin? Eller groddolja? vilket ger bäst effekt? Hon äter 1 kg ponnykraft och ganska mycket hö. Kan ju nämna att hon är mkt ranghög men har nu satts på plats av ett annat sto, det kan ju också göra att hon blir lite "deppig". Ska byta kompis med henne så att hon kan bli kung igen.. :smirk: Men det har som sagt varit nyttigt för henne att sättas på plats.. Så har ni några bra tips?
 
Jag tycker att du först ska kolla foderstat och att du har avmaskat rätt. Om det är OK så kan du testa med vanlig matolja i maten. Det funkar jättebra!
 
Hästen kan ju lätt se lite matt ut i pälsen nu vid fällningen. Jag ger B-vitamin nu till hösten och våren. Ger även matolja både för hullet och pälsen!
 
Det billiga altenativet är matolja resultatet tar lång tid att se, Det krångliga är linfrö måste kokas och användas inom två dagar... ren linfröolja är dyr och fungerar inte så bra. Mitt tips om man har råd är carron oil och b-vitamin
helst utav foran produkterna b-vitaminen heter Shyfeeder och den andra heter Kentucky carron oil!
 
japp hon är avmaskad rätt och regelbundet. Hon får 1 kg ponnykraft och 4-5 kg hö. Men om jag nu ska börja ge henne matolja, tills jag har fått tag på b-vitamin eller liknande, hur mycket ska jag ge henne då?
 
Jag började ge groddolja till min häst när hon fick skav överallt. Ett otroligt resultat! Kan verkligen rekommenderas!
 
japp hon är avmaskad rätt och regelbundet. Hon får 1 kg ponnykraft och 4-5 kg hö. Men om jag nu ska börja ge henne matolja, tills jag har fått tag på b-vitamin eller liknande, hur mycket ska jag ge henne då?

Det brukar räcka med en liten skvätt bara.
 
ok, tack för alla svar! Blir nog groddolja jag kommer testa:smirk:
 
Krafft ponny innehåller minimalt med protein, mindre än betfor.. Så om du inte har ett kanonhö(vilket bara en analys kan avgöra) så skulle jag säga att det kan bero på proteinbrist eller annan obalans i foderstaten..
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har nu varit hängig några dagar, hon går långsamt, hänger med huvet, ser trött och sliten ut rent ut sagt, det syns även på...
Svar
16
· Visningar
1 784
Senast: lewellyn
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 180
Senast: Tagliabue
·
Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 491
Senast: ako
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Allevo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp