Blankt kombi/svettäcke?

Maran

Trådstartare
Undrar om någon har tips på ett tunt täcke som fungerar bra att lägga på en svettig häst (á la fleece, ylle), men som är blankt på utsidan? Jag använder normalt sett inte stalltäcke pga min häst får behålla vinterpälsen (blir inte så långhårig). Däremot behöver jag lägga på honom något om han har blivit svettig på kvällen. Vill därför ha ett täcke som kan ligga på över natten utan att det fastnar en halv torvbal på det. Tips?

Sv: Blankt kombi/svettäcke?

Horze har ett termotäcke "ekonomi" för dryga 300;- med bara 150 grams fyllning. Blank in- och utsida så det är inte så mycket som fastnar :)

ang skrev:
Horze har ett termotäcke "ekonomi" för dryga 300;- med bara 150 grams fyllning. Blank in- och utsida så det är inte så mycket som fastnar :)

är det nylonfodrat??

Kommer inte ihåg vad det är innerst, men det känns riktigt tunnt trots att det är vadd emellan. Funkar bra på islandsragg, fuktiga hästar torkar snabbt och täcket drar inte åt sig spån eller halm.

Det finns något täcke (kommer inte ihåg om det var på Hööks, Horze eller Horselife, troligen Hööks) som har en utsida som känns som ngt frottéliknande material, just för att det inte ska fastna spån, torv och dylikt. Tror det är rätt tunt, typ fleecetäcke. Såg det nyligen på ngn av ovanstående butiker.

Ullis

Tack! Då får jag ta en tur till Hööks och klämma på det innan jag ev. beställer täcket från Horze.

Ja Hööks pearl fleece ska tydligen funka så att spån inte fastnar. men jag har svårt att tro att torv inte fastnar i fleecen..

Kolla på www.lillhastenistav.se
Jag köpte ett täcke där som hette "Olympic Light Protector" för några år sen, som jag använder ungefär som du beskriver.
Det är fleece inuti och bävernylonutsida.
Men du tycker kanske det är för tjockt, men på vintern är det kanon! ;)

Tack för tipset. Jag har ett gammalt sådant täcke. Det är ett bra tunnare utetäcke, men tycker att det är för tjockt för det jag söker nu.

Liknande trådar

Utrustning Tränar ibland ganska sent på kvällarna, o hästen blir, trots klippning, väldigt svettig... När det är ca 4-5 plus o kallare på natten...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Jag letar efter ett bra, prisvärt svettäcke med bra passform, min börjar få skav att det jag har i ylle, som annars är väldigt bra! Men...
Svar
12
· Visningar
2 113
Senast: SQT
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 988
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 714
Senast: Em3li3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka