Svettäcke

miiiiiiia

Trådstartare
Jag letar efter ett bra, prisvärt svettäcke med bra passform, min börjar få skav att det jag har i ylle, som annars är väldigt bra! Men det passar inte helt ok och det fastnar otroligt mycket spån och damm i det..

Vad ska jag köpa istället? Något jag kan lägga på en svettig häst nu när det är kallt! In med tips och bilder!

Sv: Svettäcke

Hur länge använder du täcket om hästen hinner få skav under tiden? Eller sitter täcket verkligen katastrofdåligt?

Jag gillar fleece! Och då finns det ju massor av täcken att välja på i princip överallt :)

Mina hästar har ett varsitt Coolertäcke. Hästen torkar snabbt och det fastnar inget spån på det :) Älskar mina coolertäcken!!

Han hade det över natten, ca 12 timmar skulle jag tippa på, så det sitter ganska katastrofalt, jag har haft det ett tag, men såhär illa har det inte vart innan.. Kan kanske ha och göra med att han lång utväxt sen jag klippte, jag vet inte.

Fleece är jag själv inget fan av. Jag gillar ylle eftersom det alltid värmer, även om det är blött. Sen gör det ju inget att det är snyggt också..

FengurLaugar: Är det typ HW amigo jersey cooler, eller syftar du på något annat?

Senast ändrad:

Ja, om det är nånting du använder så pass länge så är ju ändå ylle bättre än fleece. Själv brukar jag oftast bara använda svettäcken en kort stund bara.

Coolertäckena är kanon, men dom använder jag inte vintertid eftersom jag tycker dom blir för kalla.

Det var för att jag red sent och hade inte tid/ville inte störa hästarna mitt i natten för att ta av det.. Jag gör tyvärr ofta det då jag jobbar dumma tider:(

Det dumma är ju att detta ylletäcke jag har är nylonfodrat i bogen men det varkar ju inte hjälpa.. Kanske ska lägga lite pengar, men frågan är om det hjälper..

Hittade detta:
http://www.hedmanshast.se/catalog/product_info.php?cPath=21_38_73&products_id=1152

Tror ni det kan vara något?

Använder lite olika beroende på årstid, bla Amigo Cooler, Back on track fleece, ylletäcke, Bucas Schamrock Power som jag har varit väldigt nöjd med som stalltäcke innan det är dags för thermotäcket då det är glansig utsida.

Fast det är inget stalltäcke jag är ute efter, utan ett rent svettäcke som jag kan lägga på när han är blöt eller svettig!

Jag tycker om de fleecetäcken som har nylontyg runt hela halsringningen. Fleecetäcken tappar ju annars lätt formen och sitter illa runt bogen. Mitt är från Weatherbeeta och har även kryssgjordar.

Men blir era hästar torra i fleece? Känns som om dom bara blir tunga, kalla och blöta? Jag har ett fint tjockt fleecetäcke, dock utan spännen eller gjordar men det går ju att lösa, problemet är ju fortfarande att det fastnar så in i helvete med spån och skit på både fleece och ylle..:(

Det är fodrat med staydry foder som kan läggas på blöt häst. Sitter dock så pass bra att de även funkar som stalltäcke och det är ju bra om man använder det ofta och över natten och man slipper spåniga täcken. Hade det inte varit svettäcke hade jag inte tagit med det i tråden...

Nä det var det ja tänkte! Var det bucas täcket du menade nu? då ska jag kika närmare på det!!

Edit: Har kikat lite och det såg ju väldigt fint ut! Fanns ju med helhals också, men det lär väl knappast behövas kan ja tänka mig, jag har ju inte saknat helhals på de jag har nu..

Senast ändrad:

Har ett Hansbo kombitäcke som jag har haft i 19(!) år och som jag fortfarande tycker är överlägset bäst på att snabbt transportera bort fukt från hästen. Jag brukar sätta på hästen täcket direkt efter att jag har ridit (och ev. svampat av), sen gör jag klart allt i stallet (fixar matpåsar, smörjer etc.) och när jag är klar är hästen torr.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 408
Senast: Efwa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
413
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka