BLANKT läder!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nyrelski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 5 182
N

Nyrelski

Hur får man lädret att bli sådär super blankt som man kan se på hästarna tex. i Globen nu?
Det måste vara något specialmedel, jag har iaf. aldrig lyckats vanliga putssaker. Jag läste om någon som använde en svamp som egentilgen var till instrumentbrädan på bilen. Men förstörs inte lädret då?

/Nyrelski, nybliven hästskötare till proffsryttare ;)

Sv: BLANKT läder!

Det finns precis som du skriver ngt medel som används till bilen i vanliga fall, detta har jag dock inte provat.

Ett annat sätt att få det lika blankt, som jag faktiskt har provat..., är att använda hårspray på lädret. Det blir väldigt blankt vill jag lova. Själv har jag endast använt det på en nosgrimma och den har gått att tvätta ren efteråt. Skulle dock inte våga prova det på ex. mina stövlar...;)

Vi brukar köra läderrengörning för bilsäten i läder. Snacka skimrande blankt! :D

Tack för tipsen alla!

Kan man köpa det där för bilar på typ statoil eller? Vad ska man fråga efter, bara läderrengöring?

Det är ju bra om det är en svamp så man kan sätta på det precis innan de ska in på banan. Man vill ju inte gärna komma med en spreyflaska rakt i huvudet precis innan dressyren:o :D

Nyrelski skrev:
Tack för tipsen alla!

Man vill ju inte gärna komma med en spreyflaska rakt i huvudet precis innan dressyren:o :D

Haha, du kan spraya på det i förväg annars! Sitter hur länge som helst!

Sorbe: Hur är den där läderrengöringen, försvinner den av sig själv eller tvättar man bort den också?

Men drar det inte åt sig damm? Och sitter det kvar fast man torkar med trasa?

Nyrelski skrev:
Men drar det inte åt sig damm? Och sitter det kvar fast man torkar med trasa?

Vad jag märkt drar det inte åt sig damm. Det sitter kvar om du bara torkar med en torr trasa. Jag använder vanlig sadeltvål för att få bort det.
Anledningen till att jag inte vill ha det på stövlar etc är just att jag inte vet hur lädret blir efter ett tag. På nosgrimman har det dock fungerat bra!

pemma skrev:
Sorbe: Hur är den där läderrengöringen, försvinner den av sig själv eller tvättar man bort den också?

Bra fråga! Vi har det oftast på stövlarna inför tävling, själva "blanket" håller iaf några dagar efter om jag inte minns fel...

Jag har provat att använda "quick-shine" svampar som är till skor egentligen, fördelen är att det är skonsamt mot lädret (är ju tänkt till läderskor). Blir blir ganska blankt men inte megablankt.

När jag jobbade hos proffsryttare hade dom superduper grejjer från tyskland. Det blev helt tokblankt. :D Har ingen aning om vad det hette tyvärr. Använde det en gång när jag tävlade på ponnyn, på prisutdelningen hajjade domaren till och utbrast "HUR har du fått det så blankt?" :)

Nu används mest hårsprej. Vet inte vad det heter, men det är en ljusgrön flaska. Sprutas efter putsning och sedan innan tränsning! Putsas av efteråt.

Ett hett tips från det militära är att ha skoputs på ovansidan och olja från undersidan. Själv anvädeer jag en typ av fett som används i garvningsprocessen, luktar halvrutten fisk men blankt blir det och supermjukt blir lädret. Var dock tvungen att använda en superstark lädertvål som man använder för att strippa bort alla gamla rester av lädertvål och läderolja.

Slutliga råder är att använda läderbalsam/kräm istället för olja. Bara det höjer blankheten avsevärt.

Apo

Bör man inte använda eftersom det innehåller silikon (blankgörande) vilket inte alls är bra för lädret.

Apo

Vad för skoputs? Jag har provat med vanlig skokräm och sen nylonstrumpa men det blev inte bra.

Man kan kleta och klutta på allt möjligt som gör lädret blankt för stunden. Visst går det snabbt, men det du gör i långa loppet är att förstöra lädret.
En metod som tar betydligt längre tid men är super för att vårda och bevara lädret är vanlig hederlig putsning.

- Öppna porerna i lädret med ljummet vatten och ev. läder tvål. (Helst vanlig överfettad olivoljetvål till vegetabilgarvat läder, UTAN glycerin)

- Fetta in med läder balsam (Helst HELT utan mineraloljeprodukter som t.ex. vaselin, gäller särskilt vegetabilgarvat läder. Smörjan skall inte lukta kemiskt. En höjdare är ren minkolja.)

- POLERA lädret genom att gnida med en trasa i cirklande rörelser, tills ytan blir "hård" och blank. (Tips är fuktad bomullstuss) Detta gör att du stänger porerna i lädret igen, så att fukt inte tar sig ut och smuts inte tar sig in. Det är detta moment som tar TID, men det går snabbare ju fler gånger du polerat och ju mer välvårdat lädret blir.

Till stövlar etc. rekommenderar jag vanlig hederlig skoputs med svärta. Men även här måste man POLERA och det tar tid...

Vanlig skokräm i rund plåtburk. Tricket är att du ska värma upp skoputsen genom att sätta eld på den med en tändsticka, när du tycker att lagom mycket har smält så lägger du locket på och kväver lågorna sedan maserar du in den smälta skokrämen och låter den dra in ordentligt, efter det är det bara att ta fram skoborsten och sätta igång att fila. Jag fick mina kängor så blanka att det gick att spegla sig i dem i det militära på det sättet.

Har du användt olja på lädret tidigare är det väldigt svårt att få upp någon glans i lädret.

Apo

Det är främst tränset, nosgrimma och pannband, jag tänker på. Till stövlarna använder jag skokräm och polerar länge! Men det är svårare att polera tränset.

Jag använder bra läderbalsam (ett i brun plastburk, kommer inte ihåg namnet) och sån tvål i blå burk eller stübbens. Vet inte vad det är i dem faktiskt.
Men jag vill ha det sådär superblankt så det, som apocalypsen skriver, går att spegla sig.:) Och jag har inte fått det fast jag putsar allt vad jag kan ;)

Hjälp:eek: Jag kommer bränna ner hela sadelkammaren,
och bränna fingarna av mig... minst ;)

Liknande trådar

Utrustning Ibland känns det som att "alla" har "köpt och testat" typ "allt" och att det kan hittas precis vad som helst i gömmorna. Finns det några... 2
Svar
22
· Visningar
2 625
Senast: pinky
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må... 37 38 39
Svar
773
· Visningar
219 185
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
22 625
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka