Blåsljud på besikting valp

Självklart kan hunden få det jättebra hos uppfödaren om den får stanna där (min hund har ett kullsyskon som, helt planerat, "bor kvar hemma" - hon har det givetvis lika bra som de andra valparna). Det verkade dock i det här fallet som om uppfödaren ville bli av med valpen och eftersom jag tycker mig ha rimliga förutsättningar hade det varit ett alternativ för mig att ta valpen. I samråd med veterinär, fortfarande :)
Du måste väl ändå ha förståelse för att många människor inte vill eller inte kan ta enorma veterinärkostnader för att försäkringen inte gäller? Liksom grattis till dig som har förutsättningar för det, jag skulle aldrig våga ta hem en valp med restriktioner på nåt så viktigt som hjärtat.

Att valpen säljs billigare pga felet är ju snabbt en droppe i havet...
 
Du måste väl ändå ha förståelse för att många människor inte vill eller inte kan ta enorma veterinärkostnader för att försäkringen inte gäller? Liksom grattis till dig som har förutsättningar för det, jag skulle aldrig våga ta hem en valp med restriktioner på nåt så viktigt som hjärtat.

Att valpen säljs billigare pga felet är ju snabbt en droppe i havet...
Och dom flesta anmärkningar är inget man någonsin behöver göra något åt… sen har inte alla så himla dålig ekonomi heller.

Hur många små blåsljud blir något större? Helt seriöst det är ett vanligt fel både hos djur och människor!
 
Du måste väl ändå ha förståelse för att många människor inte vill eller inte kan ta enorma veterinärkostnader för att försäkringen inte gäller? Liksom grattis till dig som har förutsättningar för det, jag skulle aldrig våga ta hem en valp med restriktioner på nåt så viktigt som hjärtat.

Att valpen säljs billigare pga felet är ju snabbt en droppe i havet...
Jag har aldrig sagt att jag inte har förståelse för att andra gör på annat sätt? Om du läser mina inlägg ser du kanske att jag bara pratat om hur jag skulle göra? Och det var ju också så frågan var ställd av TS. Beträffande enorma veterinärkostnader så finns ju också valet att avliva om hunden skulle bli mycket vårdkrävande, och det är kanske det snällaste att göra i det läget. Jag är inte mycket för att till varje pris hålla liv i djur om det innebär tveksam livskvalitet.
 
Och dom flesta anmärkningar är inget man någonsin behöver göra något åt… sen har inte alla så himla dålig ekonomi heller.

Hur många små blåsljud blir något större? Helt seriöst det är ett vanligt fel både hos djur och människor!
Man behöver inte ha så himla dålig ekonomi för att inte vilja ta veterinärkostnader utan försäkring.

Jag vet inte hur många? Berätta! Ja, jag har (haft?) själv ett blåsljud men är ultraljudad ua :D
 
Man behöver inte ha så himla dålig ekonomi för att inte vilja ta veterinärkostnader utan försäkring.

Jag vet inte hur många? Berätta! Ja, jag har (haft?) själv ett blåsljud men är ultraljudad ua :D
Ja det är vanligt med små blåsljud hos både människor och hundar!
Väldigt många hundar som hade fått vara kvar hos uppfödaren om folk varit så rädda för det som ni är här på forumet istället för att lyssna på vad veterinären säger!
 
Jag har aldrig sagt att jag inte har förståelse för att andra gör på annat sätt? Om du läser mina inlägg ser du kanske att jag bara pratat om hur jag skulle göra? Och det var ju också så frågan var ställd av TS. Beträffande enorma veterinärkostnader så finns ju också valet att avliva om hunden skulle bli mycket vårdkrävande, och det är kanske det snällaste att göra i det läget. Jag är inte mycket för att till varje pris hålla liv i djur om det innebär tveksam livskvalitet.
Ok, tolkade det som att det var synd om valpen för ingen ville ha den och uppfödaren ville bli av med den.
 
Går ju som en röd tråd här att hundar ska vara perfekta annars är dom skit. Oavsett om det gäller rasfrågor eller det veterinära. I verkligheten är det inte såhär.
 
Ok, tolkade det som att det var synd om valpen för ingen ville ha den och uppfödaren ville bli av med den.
Ja det tycker jag det är rätt tråkigt för en valp att inte få en egen engagerad ägare bara för den har en liten defekt som skrämmer köparen trots att veterinären sagt att det inte är någon fara.
 
Tycker många uppfödare har för många hundar så livet blir ofta rätt tråkigt för en extra hund där
 
Ja det är vanligt med små blåsljud hos både människor och hundar!
Väldigt många hundar som hade fått vara kvar hos uppfödaren om folk varit så rädda för det som ni är här på forumet istället för att lyssna på vad veterinären säger!
Har nån skrivit att man inte ska lyssna på vad veterinären säger? Det rekommenderas ju ombesiktning eller ultraljud, dvs att lyssna på veterinären.
 
Ja det tycker jag det är rätt tråkigt för en valp att inte få en egen engagerad ägare bara för den har en liten defekt som skrämmer köparen trots att veterinären sagt att det inte är någon fara.
Så valpen måste räddas från uppfödaren för den kommer inte ta bra hand om valpen om valpen blir kvar?

Det låter på dig som att uppfödare är dåliga hundägare, menar du det? Varför kan inte en uppfödare vara en engagerad ägare?

Sen, jag kanske är skeptisk men TS har bara uppfödarens ord på att hjärtfelet är litet och kommer växa bort. Jag känner mig skeptisk till att veterinärer säger att hjärtfel inte är någon fara. Kanske finns det fall där de kan säga det men det känns mkt osäkert.

Jag ser inte hjärtfel som en liten defekt. Om det är det bör uppfödaren behålla valpen och besikta om den inom x veckor.
 
Så valpen måste räddas från uppfödaren för den kommer inte ta bra hand om valpen om valpen blir kvar?

Det låter på dig som att uppfödare är dåliga hundägare, menar du det? Varför kan inte en uppfödare vara en engagerad ägare?

Sen, jag kanske är skeptisk men TS har bara uppfödarens ord på att hjärtfelet är litet och kommer växa bort. Jag känner mig skeptisk till att veterinärer säger att hjärtfel inte är någon fara. Kanske finns det fall där de kan säga det men det känns mkt osäkert.

Jag ser inte hjärtfel som en liten defekt. Om det är det bör uppfödaren behålla valpen och besikta om den inom x veckor.
Verkligen inte jag menar att det är bara tramsigt att lämna en valp för något som veterinären anser vara inga problem.

Rädda och rädda men många uppfödare har alldeles för många hundar!
 
Så valpen måste räddas från uppfödaren för den kommer inte ta bra hand om valpen om valpen blir kvar?

Det låter på dig som att uppfödare är dåliga hundägare, menar du det? Varför kan inte en uppfödare vara en engagerad ägare?

Sen, jag kanske är skeptisk men TS har bara uppfödarens ord på att hjärtfelet är litet och kommer växa bort. Jag känner mig skeptisk till att veterinärer säger att hjärtfel inte är någon fara. Kanske finns det fall där de kan säga det men det känns mkt osäkert.

Jag ser inte hjärtfel som en liten defekt. Om det är det bör uppfödaren behålla valpen och besikta om den inom x veckor.
Ts kan ringa veterinären själv och fråga!
 
Verkligen inte jag menar att det är bara tramsigt att lämna en valp för något som veterinären anser vara inga problem.

Rädda och rädda men många uppfödare har alldeles för många hundar!

Fast det som veterinären anser inte är något problem kommer leda till att hunden inte går att försäkra ordentligt. Om nu veterinären har fel och valpen någon gång i framtiden behöver utreda hjärtat så går TS inte en krona på försäkringen vilket kan bli väldigt dyrt. Det MÅSTE man förstå om man ändå väljer att köpa en valp som inte är UA.
 

Fast det som veterinären anser inte är något problem kommer leda till att hunden inte går att försäkra ordentligt. Om nu veterinären har fel och valpen någon gång i framtiden behöver utreda hjärtat så går TS inte en krona på försäkringen vilket kan bli väldigt dyrt. Det MÅSTE man förstå om man ändå väljer att köpa en valp som inte är UA.
Blåsljud och diverse andra små defekter är ändå så pass vanliga att veterinären brukar ha full koll.
Jag litar mer på veterinären än på det här forumet där det alltid målas fan på väggen oavsett om det gäller rasvalstrådar där alla raser är sjuka eller bänga i bollen på något vis eller vad gäller veterinära trådar där alltid någon har dåliga erfarenheter.

Det är ungefär som att läsa om aborter på familjeliv man förblöder och svimmar om man ska göra abort.
 
Verkligen inte jag menar att det är bara tramsigt att lämna en valp för något som veterinären anser vara inga problem.

Rädda och rädda men många uppfödare har alldeles för många hundar!
Fast att veterinären Tror att blåsljudet kommer att växa bort är ju ingen garanti, och det finns fortfarande som anmärkning på besiktningsprotokollet får en tro (och hoppas). Om en tar i beaktning att det mot förmodan inte växer bort är det ju ett jättebeslut som hundägare att fatta.
Det handlar liksom inte om att öronen är ansatta lite tokigt eller som hos katten min, en mycket mild broskbildning på sternum, det här är valpens hjärta.

Personligen vill jag i alla fall börja min resa med en individ som är så frisk som möjligt, det är inget fel med det. Det finns tillräckligt med hjärtesorg inblandat i lyckan med ett husdjur ändå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 557
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Skulle ni köpt valp som fått minimalt blåsljud/biljud på veterinärbesiktningen? Veterinären säger att det sannolikt kommer att växa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 559
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 841
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp