Blasor pa tungan

Jillybean

Trådstartare
Min grannes shettisfol som ar 5 manader gammalt fick i helgen feber. Dagen efter borjade hon dregla, nu varken ater eller dricker hon. Veterinaren kom och faststallde att Tahini har blasor pa insidan av munnen och tungan. Tungan ar ocksa aningen uppsvalld. Hon har fatt penicillin men vill pga av blasorna varken ata eller dricka. Nagon som har nagra forslag pa hur vi kan fa henne att atminstone dricka vatten?
 
En kompis fölung pick precis samma symptom.

Den har nu stått på Strömsholms djursjukhus i en vecka och de hittar inget.

Pga något virus producerar kroppen extra vita blodkroppar och det är det som ger blåsorna om jag förstått saken rätt. Den står dock på medicin och har blivit bättre.

Så åk med den till klinik!

Håller tummarna!

/C
 
Hu vad otäckt.

men jag håller med Cyllene - in på klinik nu med en gång!

Föl är små, ochd e blir lätt uttorkade. Så vill den varken dricka eller äta (eller dia om den inte är avvand) så behöver den dropp!

Rapportera gärna hur det går, men jag skulle som sagt köra den till klinik redan ikväll. (Nu är det ju inte din häst, men jag antar du vidarebefodrar det till kompisen).

Annars vet jag att det finns typ xylocainspray som bedövar slemhinnorna i munnen. vet inte hur länge effekten sitter i och om det får den att äta dricka, vet bara att det finns. Vet använde det en gång när han behandlade ett sår på tungan (ett jack av tänderna) på kompisens häst. Så om din kompis inte vill åka till klinik, vilket ju är det allra bästa, så kanske hon kan ringa vet och be denne komma och sätat dropp och fråga om den där xylocainsprayen..
 
Veterinaren forsokte satta i dropp men hon klantade till det (min kompis ar inte sa varst imponerad). Hon ar avvanjd, tyvarr sa blev hennes mamma avlivad forra veckan, hon hade colit som pabringats av exakt samma penicillin som Tahini nu tar, stackars kompisen ar inte sa imponerad av det heller. Hon ger henne "grot", grovt havremjol uppblandat med vatten som Tahini ater lite utav. Hon har ocksa fatt radet att spada ut vattnet med appeljos for att fa henne att dricka. Jag radde henne att anvanda just xylocainspray men hon ville ta upp det med veterinaren forst (hennes vanliga alltsa inte den som forsokte lagga droppet).
 
låter som virus.
det är ju inte konstigt att den inte äter eftersom det måste göra fruktansvärt ont i munnen.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 166
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 322
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 573
Övr. Hund Hej! Jag har en tjanst att be om, for jag haller pa att fundera mig galen.. Om 4 veckor ska vi hamta hem en liten Vastgota spets...
Svar
18
· Visningar
1 782
Senast: ElinAgnes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp