Blek tunga & slemhinnor...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 830
T

tya

Min häst har haft boxvila sen 3 okt pga operation,vissa dagar har jag sett att hennes tunga varit jätteblek,ibland nästan vit,även "tandköttet",och nästa dag har det varit normalt,kan tillägga att hon har fri tillgång på vatten,och har inte haft feber någon gång sen op,min fundering är OM det kan ha med smärta att göra?:confused:,att hon vissa dagar haft mera ont och vissa dagar mindre,låter kanske konstigt,men finns det ngn annan här som upplevt samma sak?,och som kanske vet vad det beror på.

Sv: Blek tunga & slemhinnor...

Men jag är noga med att fylla på vatten,hon har i princip fri tillgång,hinkarna tar aldrig slut mellan påfyllningarna så att säga.Får påfyllt vid alla fodringar.(Har själv funderat på vätskebrist.)

Även om de har fri tillgång på vatten kan de dricka mindre än vad de behöver av olika anledningar.
Har du koll på hur mycket vatten som går åt?

vätskebrist eller blodbrist. kan även vara cirkulationsbesvär eftersom hon står på boxvila! vad är det för fel på hästen?? vet du hur mkt den dricker?

jag skulle ringt vet. det är inte alls bra när djuren får vita slemhinnor. det brukar vara ett tecken på at det är något allvarligt fel...

vätskebrist eller blodbrist. kan även vara cirkulationsbesvär eftersom hon står på boxvila! vad är det för fel på hästen?? vet du hur mkt den dricker?

jag skulle ringt vet. det är inte alls bra när djuren får vita slemhinnor. det brukar vara ett tecken på at det är något allvarligt fel...

hon är op för s.k smågrus i h & v knä bak,mkt var trasigt i v bak,ska på åb på ons.De med cirkulationen har jag även det funderat på,har börjat gå småpromenader med henne för 3 v sedan,men hon blev sämre av det,mer å mer halt,men även där vissa dagar helt ok å vissa dagar riktig halt,därav har jag börjat fundera på om de hänger ihop med smärta,nu har hon fått smärtstillande i fem dagar,å har då varit helt ohalt så ont har hon.Mängden vatten har jag väl inte superkoll på,blötlägger mkt av höt dessutom,

Blev visst lite fel i förra inlägget:banana:

Jag ska ringa vet på månmorg å se vad de säger,övervägande av tiden har tungan å slemhinnorna varit normala iallafall.

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde... 2
Svar
23
· Visningar
5 899
Senast: Viva
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 938
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag fick mig en ordentlig flygtur från en unghäst jag hade för tre år sedan. Han precis landa i sadeln när hon reste sig i panik (av... 2
Svar
35
· Visningar
5 042
Senast: Tilja
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 285
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025