Blev attackerad idag

G

Gisburne

Måste få skriva av mig och höra vad ni tycker! Var på tornerspel med vovven idag och gick omkring på marknaden, när det blev kortege och en stor folksamling precis runt oss. I detta folkhav höll jag i min vovve i halsbandet, för att det var massor med andra hundar där och hon gärna ville hälsa på dem... :smirk: Plötsligt kommer det en man med en liten hund (minns inte vad rasen heter, men typ 40 cm hög, stående öron och svansen uppböjd över ryggen, kort päls) och de passerar förbi mig och min vovve på cirka 1½ meters avstånd. (Det var trångt!) Min vovve satt vid mina fötter och tittade åt ett annat håll.

Och så helt utan förvarning flyger den lilla hunden på min och biter henne i strupen! :eek: Morrar förgrymmat och gläfser. Ägaren drog lite i kopplet och jag måttade en spark mot den :devil: lilla räkan, och flera i folkvimlet skrek till och sa saker som "Men gud, den bara flög på!" och "Vad läskigt, din hund blev väl inte skadad?" och sånt. Blev faktiskt förvånad över att så många engagerade sig och stod i flera minuter och skakade på huvudet och sa mindre smickrande saker om den andra hunden, som ägaren drog bort 3 meter ifrån mig, och sen satte kopplet i händerna på en 6-årig unge! :eek: :eek: :eek: Jag menar, sekunderna efter att ens hund har attackerat en annan kanske inte är rätt tillfälle att ge ett barn ansvaret för djuret, eller vad tycker ni?

I alla fall, ingen större skada skedd, det gick inte hål på min vovves hals. Men ni ska inte tro att ägaren till den andra hunden bad om ursäkt, eller ens frågade hur det gick! :cool:

Visst, man kan aldrig veta om ens hund ger ut signaler som gör en annan hund aggressiv, men hade det varit min vovve hade jag i alla fall gjort om fyra saker; 1) Hade gått längre ifrån efteråt, till ett hörn av marknaden där inga andra hundar befann sig. 2) Hade inte gett kopplet till ett barn i det läget. 3) Hade kommit tillbaka och frågat hur det gick, och troligen bett om ursäkt. 4) Hade efter incidenten inte fortsatt gå omkring på marknaden med vovven i flexikoppel, utan den hade banne mig inte fått komma i närheten av en annan hund förrän jag kommit underfund med varför den attackerade och om det var något jag hade kunnat förhindra.

Men, Gisburne överreagerar säkert bara som vanligt... :smirk:
 
Sv: Blev attackerad idag

herregud det gör du verkligen inte, en hund som attackerar helt utan anledning måste ha något problem (psykiskt, fysiskt) och det kollar man upp! Och att int kolla med dig var otroligt dumt

nu är jag chockad :mad:
 
Sv: Blev attackerad idag

Vad bra, jag är nämligen också fortfarande chockad! :crazy: Jag bar kniv i bältet när det hände, och för att vara helt ärlig så var min första tanke att dra den och göra slut på den attackerande jycken! Hemskt, men så var det. Lyckades besinna mig och ta till foten istället, men hade den inte släppt hade den inte levat nu. Skulle gärna talat om det för ägaren också, om han hade haft vett att komma tillbaka och checka att min hund var okej...
 
Sv: Blev attackerad idag

Rasen ser ut som en korsning mellan Akita Inu och Bullterrier, någon som vet vad jag menar?
 
Sv: Blev attackerad idag

Jag hade reagerat på exakt samma sett som du, som man säger sådan husse/matte sådan hund
 
Sv: Blev attackerad idag

Jo, det ligger något i det. Det mystiska är att människan som ägde (eller åtminstone gick runt med) hunden var medeltidare (är i medeltids-svängen) och det är ju jag med, och sånt syns oftast på kläderna och dylikt. Och medeltids-Sverige är inte så stort, så det är lite som om alla känner alla ibland. Och då är det väl himla onödigt att stöta sig med nån på det där viset, eller? Det är inte alls omöjligt att vi kommer mötas igen på en marknad, och särskilt inte eftersom mitt tornerlag blivit inbjuden att delta i just det där spelet/marknaden flera år i rad nu. Med störst sannolikhet kommer vi bli inbjudna även nästa år... Men jag kan ju meddela att han kommer skällas ut efter noter om vi möts igen, även om det hinner gå ett år tills dess! :devil:
 
Sv: Blev attackerad idag

:eek: säger jag om den hundägaren! Vissta kan hundar bli stressade om det är trångt men man pratar väl med den andra hundägaren istället för att låtsas att inget har hänt!!?? (vet man om hur hunden är så tar man inte med den vid sådana tillfällen!)
Jag råkade själv ut för en incident på sista utställningen, tyvärr var det då min hund som gjorde så att jag skämdes "som en hund". Stod vid ringkanten och höll i en hanne jag skulle in med. Då kommer en tjej fram och pratar med gubben min (som höll en tik) tjejen hade en spaniel (jaktvariant, vet ej exakt ras, stor med hängöron i alla fall!) vår tik och hennes tik nosade glatt medan de pratade. Då, utan ett ljud kastar sig min hane fram och hugger tag i spanielns öra. Jag vet inte vem som skrek högst, jag eller tikstackaren! Min kille tvingades sedan sitta snällt och utan ett ljud bredvid medan jag bad tusen gånger om ursäkt och undersökte tikens öra. Gissa om jag skämdes!? Tack och lov hade hon husky själv och tyckte inte det var så farligt, jag däremot lugnade inte ner mig på ett bra tag!!
 
Sv: Blev attackerad idag

Usch, ja! Skulle inte vilja vara i den sitsen heller, men du gjorde helt rätt som bad om ursäkt och var behjälplig vid undersökningen av tiken. Den ägaren kan inte ha haft något att klaga på! :)

Jag hade blivit själaglad om gubben vars hund bet min hade undrat om det gick bra, och kanske kommit med en förklaring till varför. "Har aldrig gjort så förut, jag var oförberedd" eller liknande. Men att bara gå vidare som om inget hade hänt, när han omöjligt kan ha missat att halva publiken reagerade precis bakom ryggen på honom, det är oförlåtligt i mina ögon. Nonchalant!
 
Sv: Blev attackerad idag

Nej, de har ju massor med hudveck och grejor... Den här vovven var inte högre än knähöjd, kortpälsad och såg ut som någon sorts jaktras.
 
Sv: Blev attackerad idag

Gisburne skrev:
Måste få skriva av mig och höra vad ni tycker! Var på tornerspel med vovven idag och gick omkring på marknaden, när det blev kortege och en stor folksamling precis runt oss. I detta folkhav höll jag i min vovve i halsbandet, för att det var massor med andra hundar där och hon gärna ville hälsa på dem... :smirk: Plötsligt kommer det en man med en liten hund (minns inte vad rasen heter, men typ 40 cm hög, stående öron och svansen uppböjd över ryggen, kort päls) och de passerar förbi mig och min vovve på cirka 1½ meters avstånd. (Det var trångt!) Min vovve satt vid mina fötter och tittade åt ett annat håll.

Och så helt utan förvarning flyger den lilla hunden på min och biter henne i strupen! :eek: Morrar förgrymmat och gläfser. Ägaren drog lite i kopplet och jag måttade en spark mot den :devil: lilla räkan, och flera i folkvimlet skrek till och sa saker som "Men gud, den bara flög på!" och "Vad läskigt, din hund blev väl inte skadad?" och sånt. Blev faktiskt förvånad över att så många engagerade sig och stod i flera minuter och skakade på huvudet och sa mindre smickrande saker om den andra hunden, som ägaren drog bort 3 meter ifrån mig, och sen satte kopplet i händerna på en 6-årig unge! :eek: :eek: :eek: Jag menar, sekunderna efter att ens hund har attackerat en annan kanske inte är rätt tillfälle att ge ett barn ansvaret för djuret, eller vad tycker ni?

I alla fall, ingen större skada skedd, det gick inte hål på min vovves hals. Men ni ska inte tro att ägaren till den andra hunden bad om ursäkt, eller ens frågade hur det gick! :cool:

Visst, man kan aldrig veta om ens hund ger ut signaler som gör en annan hund aggressiv, men hade det varit min vovve hade jag i alla fall gjort om fyra saker; 1) Hade gått längre ifrån efteråt, till ett hörn av marknaden där inga andra hundar befann sig. 2) Hade inte gett kopplet till ett barn i det läget. 3) Hade kommit tillbaka och frågat hur det gick, och troligen bett om ursäkt. 4) Hade efter incidenten inte fortsatt gå omkring på marknaden med vovven i flexikoppel, utan den hade banne mig inte fått komma i närheten av en annan hund förrän jag kommit underfund med varför den attackerade och om det var något jag hade kunnat förhindra.

Men, Gisburne överreagerar säkert bara som vanligt... :smirk:
jag va med om en liknande situation. min hund har en s k ärkefiende. en gång slet hon sej loss ur halsbandet och fög på den stackars andra hunden. fick snabbt loss hunden igen. nemi har aldrig gjort nåt sådant tidigare och brukar hålla stenkoll på henne. iallafall så gick det ett tag innan jag tog mod till mej och bad om ursäkt för min hunds beteende. jag bad iallafall om ursäkt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp