Bukefalos 28 år!

Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Bullfia

Jag skadade knäet för några år sedan och efter det var jag tvungen ta till alla möjliga trix för att kunna ta mig upp på hästen igen (har en stooor häst dessutom).
Idag har jag fortfarande bitvis strul, men jag har oxå blivit lite skrämd hoppa upp. Kan inte hoppa upp utan att stå på något, o två o en halv gång har jag varit nära ramla över på andra sidan...

Någon som har bra knep på hur man kan träna upp sin förmåga hoppa upp på hästen? Funderade på att träna lite upp o ner på en trappa, eller är det lårmuskulaturen man ska träna...
Detta är jättejobbigt för mig, jag har inga problem rida, utan just ta mig upp på hästen...får hjärtklappning innan. O sen är jag så lycklig när jag väl är på plats i sadeln...

Att träna genom att upprepade gånger hoppa upp o ner vill jag ju inte göra, det är ju inte rätt mot hästen. Jag är så glad över att hon är så snäll som hon är ibland när jag precis när jag ska skjuta ifrån halkar till o blir hängandes...

Jag är väl idag inte jättetränad, men heller inte otränad. Tror mycket av detta sitter i huvudet...men det är ju lättare träna kroppen..
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Svårt att ge råd när man inte vet vad för skada du har i knät...är det styrka eller rörlighet eller stabilitet du har problem med?

Men jag skadade mig också i knät (knäskålen) för många år sedan och skadade det på nytt förra året. Har precis slutfört ett sjukgymnastikprogram med gott resultat. Så jag skulle råda att gå till en sjukgymnast och få ett standardprogram för knäskador med rörlighetsträning och styrketräning. Det kan du använda både hemma (stabilitet och lätt styrketräning med t ex gummiband, balansplatta och vikter du lätt fixar själv av enkla material) eller på ett vanligt gym för övningar med tyngre vikter.

Bullfia skrev:
Jag skadade knäet för några år sedan och efter det var jag tvungen ta till alla möjliga trix för att kunna ta mig upp på hästen igen (har en stooor häst dessutom).
Idag har jag fortfarande bitvis strul, men jag har oxå blivit lite skrämd hoppa upp. Kan inte hoppa upp utan att stå på något, o två o en halv gång har jag varit nära ramla över på andra sidan...

Någon som har bra knep på hur man kan träna upp sin förmåga hoppa upp på hästen? Funderade på att träna lite upp o ner på en trappa, eller är det lårmuskulaturen man ska träna...
Detta är jättejobbigt för mig, jag har inga problem rida, utan just ta mig upp på hästen...får hjärtklappning innan. O sen är jag så lycklig när jag väl är på plats i sadeln...

Att träna genom att upprepade gånger hoppa upp o ner vill jag ju inte göra, det är ju inte rätt mot hästen. Jag är så glad över att hon är så snäll som hon är ibland när jag precis när jag ska skjuta ifrån halkar till o blir hängandes...

Jag är väl idag inte jättetränad, men heller inte otränad. Tror mycket av detta sitter i huvudet...men det är ju lättare träna kroppen..
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Varför inte använda trappstege? :confused:
Bättre för både dig, häst och material.

LIA
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

En bra och stabil pall är bra att ha så du kommer upp ordetligt.
En annan sak som jag använder mig av och då blir det lite mer träning för dig också. Om du har någon backe eller lutning- Ställ hästen där så att den står nedanför dig så du blir högre upp. Då behöver du inte stå på något så då blir det ju lite mer träning.
Och du kan då ha häten högre eller lägre i backen/lutningen när du tränar att hoppa upp på hästen. Hoppas du förstod vad jag menade.
Lycka till!!!
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Jag har ingen skada, men har också svårt att ta mig upp på stora hästar. Jag hade inga problem när jag red ponny, men dels är jag väl mycket stelare efter mitt uppehåll på 5 år, dels är hästarna 20 cm högre.... :crazy:

Jag är 1,64 och redan om hästen är över 1,60 börjar det bli problem.
På min förra ridskola fanns det en "tantpall" som användes flitigt (oftast av personer som var sisådär 30 år äldre än mig iofs ;) ) men på mitt nya ställe finns det inge och jag kan inte med att fråga.

Jag brukar länga stiglägret ganska regält och visst kommer jag upp, men jag sträcker mig ofta lite i höftböjaren vid avstampet och det kan väl inte vara bra. Dessutom så är det givetvis inte bra om man nästan får dra sig upp i framvalvet på hästen :o
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Kan du inte prova att hoppa upp på andra sidan? Om det nu bara var ett knä du hade problem med?? :idea:
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

bubbel skrev:
Kan du inte prova att hoppa upp på andra sidan? Om det nu bara var ett knä du hade problem med?? :idea:

Precis min tanke.
Kan ju ta lite tid att vänja hästen, men jag red förut på ett ställe där man både hoppade upp och av på båda sidor, för att jämna ut belastningen på ryttare, häst, sadel och stigläder. Vi hade dessutom pall, vilket behövs i alla fall i början...
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

lisa skrev:
Jag är 1,64 och redan om hästen är över 1,60 börjar det bli problem.
På min förra ridskola fanns det en "tantpall" som användes flitigt (oftast av personer som var sisådär 30 år äldre än mig iofs ;) ) men på mitt nya ställe finns det inge och jag kan inte med att fråga.


Våga fråga! Du kan göra många andra stela människor glada!

Jag hoppar så gott som alltid upp från pall. Flyttade i höstas och började på en ny ridskola. I två månader hoppade jag upp från handikapprampen eller en (något vinglig) stol. Sedan införskaffades en pall. Den används nu av många i alla åldrar. Kände mig lite stolt när ridskolechefen sa att hon tänkte på mig när hon köpte pallen!
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Sista tiden har jag haft ett bildäck stå på.
Får skaffa något bättre stå på, helt klart. Men det hade ju varit kul fixa det utan pall...

Att hoppa upp på andra sidan är ännu värre....Då knyter det sig helt i huvudet på mig + att jag får hoppa ifrån med det skadade knäet.
För jag kommer ju upp, bara att jag är så rädd..

Vad jag nog skulle behöva är någon som håller emot när jag hoppar upp, en sak som jag är rädd för är att sadeln ska snurra. Då kan ju den personen stötta mig om jag är på väg över till andra sidan...
Hjärnspöke!!!!

Skönt höra jag inte är ensam om detta...jag har aldrig haft problem innan utan lätt o ledigt skuttat upp på hästen utan problem....
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Hej!
Det enda rådet är, använd alltid pall. De e nog bästa för ditt knä. O lär hästen o står riktigt still, så du ej rammlar.

Jag är ju inte rätta människan o ge råd om det för jag tar alltid pallen. E skitdålig på och hoppa upp. Står typ o skuttar 3 gånger sen hoppar jag upp. E rädd att sadeln ska åka runt o så. Men sen har jag en underbar sköthäst som står stabilt när jag ska upp. ( Så om jag rammlar av ute är det bara att placera honom brevid en sten) :D
Lycka till!
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

använd en rej'äll pall,det gör jag men har inga knäproblem.

Skonar både häst och sadel
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Håller med föregående talare, använder alltid "stege" tänk vilken snedbelastning det blir för hästen när man går upp i sadeln - det kvittar nog hur smidig man är, det blir jobbigt för hästen i alla fall. Jag tycker det verkar vara fler och fler som använder sig av pall el. dyl. ser ofta det i ridhusen där vi tränar. Sunt tycker jag.
Marija
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

En rak fråga till dig Bullfia.

Varför vill du inte använda pall, trappstege, ramp, stubbe eller annat när du ska sitta upp?

LIA
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

suisyola skrev:
använd en rej'äll pall,det gör jag men har inga knäproblem.

Skonar både häst och sadel

Hej!

Och inte att förglömma, skonar även ryttaren.

/ Lavinia, som inte kan hoppa upp från marken utan att höfterna går totalsönder och jag får ligga hemma hela kvällen i sängen och skrika..
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

LIA skrev:
En rak fråga till dig Bullfia.

Varför vill du inte använda pall, trappstege, ramp, stubbe eller annat när du ska sitta upp?

LIA

Jag använder något stå på när jag hoppar upp och det är inga problem ned det (alltså att jag skulle vara för stolt för att använda hjälp). Anser absolut att det är bäst både för häst ryttare o sadel!

Men problement är att jag blivit så osäker när jag ska hoppa upp....även när jag står på något! Därför skulle jag vilja träna mig så att jag känner mig säkrare...Dessutom är det ju inte alltid det finns något stå på när man ska hoppa upp...
Som det är nu har jag hjärtklappning varje gång jag ska hoppa upp....har helt tappat mitt kroppsliga förtroende sen jag skadade knäet. Hemskt...tycker det är otäckt stå på en stol nästan...
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Jag upprepar mitt tidigare förslag: gå till en sjukgymnast och få ett träningsprogram för ditt knä! Största problemet som jag hade (och som gick över efter träningen) var att jag inte vågade anstränga knät, jag trodde att det var svagare än det var!

Bullfia skrev:
Jag använder något stå på när jag hoppar upp och det är inga problem ned det (alltså att jag skulle vara för stolt för att använda hjälp). Anser absolut att det är bäst både för häst ryttare o sadel!

Men problement är att jag blivit så osäker när jag ska hoppa upp....även när jag står på något! Därför skulle jag vilja träna mig så att jag känner mig säkrare...Dessutom är det ju inte alltid det finns något stå på när man ska hoppa upp...
Som det är nu har jag hjärtklappning varje gång jag ska hoppa upp....har helt tappat mitt kroppsliga förtroende sen jag skadade knäet. Hemskt...tycker det är otäckt stå på en stol nästan...
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

*knapplån*

En fundering till alla ni som sitter upp med hjälp av pall; vart ställer ni pallen för att den ska vara så lite som möjligt i vägen när ni rider i t.ex. ridhus? Jag har nyss börjat rida storhäst igen och funderar på att använda pall men jag tycker att den bara är i vägen hela tiden efter det att man har suttit upp. Och det går ju liksom inte så bra att ställa undan pallen när man sitter där på hästryggen:smirk:

/Sara
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Jodå, det går utmärkt.
Färst en repstump i pallen och som i andra änden ligger/sitter så du får tag på den från hästryggen. Bara att dra upp och hänga/lägga på lämpligt ställe.

Ett alternativ är en hopfällbar trappstege (typen med handtag upptill) som du lika enkelt flyttar undan.

LIA
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Använd "kärringstege" :)

I princip funkar ju vadsomhelst: en bänk, ett bord, en sten eller skärmen på hästtransporten...

Måste du belasta knäet överhuvudtaget? Jag rider en sk "barbackasadel" antingen utan stigbyglar eller med, men man får inte använda stigbygeln för att sitta upp. Kan ge en del kul effekter när man inte är helt smidig i alla vinterkläder :)
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Håller med Cafu.
Risken att du ska skada benet igen är mycket större om du "bär dig klantigt åt" p g av att du inte litar på knät. Murphys Law du vet. ;)

Tänker också på när någon ska lära sig gå på händer. Man försöker och försöker och försöker och ... Och hela tiden tar man i för lite så man faller tillbaka igen. Kanske samma för dig och att hoppa upp. Osäkerheten gör att du tar i för lite och då blir det naturligtvis misslyckat. Inte gör det väl så myckat om du far över och ner på andra sidan? ;)

LIA
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 757
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 452
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp