Bukefalos 28 år!

Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

LIA skrev:
Jodå, det går utmärkt.
Färst en repstump i pallen och som i andra änden ligger/sitter så du får tag på den från hästryggen. Bara att dra upp och hänga/lägga på lämpligt ställe.

Ett alternativ är en hopfällbar trappstege (typen med handtag upptill) som du lika enkelt flyttar undan.

LIA
Det kan nog bli ganska intressant att pröva det på medryttarhästen, han är väl inte direkt den lugnaste typen av häst:smirk: Men det kan ju vara bra för honom att lära sig!

/Sara
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

oceanchild skrev:
*knapplån*

En fundering till alla ni som sitter upp med hjälp av pall; vart ställer ni pallen för att den ska vara så lite som möjligt i vägen när ni rider i t.ex. ridhus? Jag har nyss börjat rida storhäst igen och funderar på att använda pall men jag tycker att den bara är i vägen hela tiden efter det att man har suttit upp. Och det går ju liksom inte så bra att ställa undan pallen när man sitter där på hästryggen:smirk:

/Sara

I ett hörn så nära väggen det går. Sedan får man lära hästen att stå stilla i hörnet när man sitter upp. Där är den inte i vägen såtillvida att man inte absoulut vill kunna rida ut ordentligt i alla hörn (de andra tre går ju bra).
Jag vet en del som hellre vill ha pallen mitt i en volt, men då är den ju mer i vägen för alla andra.
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

OJOJ OM jag förstår dig!
Har exakt samma problem som du...bara det att det gått så långt att jag hellre kör än rider...

Mina knän har alltid haft lätt för att hoppa ur led, och för några år sen rejält illa...jag blev riktigt invalid för att sen råka ut för samma sak igen då jag blev sprakad av en häst...

Mina muskler är dåliga i benet och allting låser sig, både huvud och knä! Jag måste oxå ha stol för jag kan inte skjuta ifrån med mitt skadade ben. Att jag lagt på mig några xtra kilon i samband med detta gör ju inget bättre heller :( Vadå ond cirkel?
Jag vågar heller inte knappt stå på stolar! Känns som att man ska ramla ner på nåt vis....
Vad har hänt med ditt knä?
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

lisa skrev:
Jag har ingen skada, men har också svårt att ta mig upp på stora hästar. Jag hade inga problem när jag red ponny, men dels är jag väl mycket stelare efter mitt uppehåll på 5 år, dels är hästarna 20 cm högre.... :crazy:

Jag är 1,64 och redan om hästen är över 1,60 börjar det bli problem.
På min förra ridskola fanns det en "tantpall" som användes flitigt (oftast av personer som var sisådär 30 år äldre än mig iofs ;) ) men på mitt nya ställe finns det inge och jag kan inte med att fråga.

Jag brukar länga stiglägret ganska regält och visst kommer jag upp, men jag sträcker mig ofta lite i höftböjaren vid avstampet och det kan väl inte vara bra. Dessutom så är det givetvis inte bra om man nästan får dra sig upp i framvalvet på hästen :o


Känner igen det där. Min nästa häst ska vara max 155 cm. Lagom :D
Jag använder pall hela tiden nu om hästen är över 160 (dvs typ alltid). Bättre för både mitt bäcken, sadeln och hästens rygg.
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Jag är också rädd för att sitta upp (tror att jag är rädd för allt nuförtiden - måste vara åldern...). Hade en "testperiod" med medryttarhästen som då lärde mig att hon inte alls tänkte stå stilla när jag skulle sitta upp - i alla fall inte varje gång... så nu är jag rädd och får bilder i huvudet om hur jag fastnar i stigbygeln eller stiglädret eller något annat på väg upp samtidigt som hästen sticker...:confused: Jag har löst det med att lura mig själv genom att tro att jag lurar hästen :rofl: Har lagt ett par SJ pallar en meter från stallväggen. Ställer hästen mellan pallarna och väggen och sitter upp från pallarna (då vet jag att hon bara kan gå framåt och bakåt och så mutar jag henne med mat och så länge hon får något står hon still). Jag vet att jag är en dålig person som lär hästen fula vanor och att jag tillåter henne att göra saker hon inte border och så vidare i all oändlighet *väntar pajkastning på mig o hukar* men det gör att jag VÅGAR ta mig upp! Den lilla mutskålen jag ställt framför hästen gör också att jag - när jag kommit upp har tid att ta ett par djupa andetag, få i fötterna ordentligt i stigbyglarna, kolla att jag sitter någotsånär ok i sadeln och sätta på vantar etc. innan hästen börjar se ut som om hon vill gå någonstans...

Lycka till kramar från en som är så feg att hon törs stå för det:p
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

ta en pall, det är skonsammare för dig och hästens rygg
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Hm, beror väl på vilken skada du har, Men har du provat att hoppa upp på motsatt sida? det kanske skulle funka.. Står ju inga regler om att man inte får det, så varför inte prova;) Hästen tycker säkert att det känns lite knasigt i början, men hon vänjer sig nog, om det nu skulle funka :D
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Så gjorde jag också när han var riktigt lurig, hästen mellan väggen och pallen. Sen gick det bättre och man kunde stå varsomhelst.
Nu i nya stallet ser jag att fler och fler använder min pall för den står inte där jag ställt den.
Min pålle är 137 cm och jag 165 cm så man behöver inte ha jättehästar för att ha problem.
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

*lånar*

Mitt tips är att:

Ta tid på dig att sadla, samt skrita några minuter för hand så hästen slappnar av och du kan dra åt sadelgjorden s hårt som den skall vara.

Sedan uppsittning:

Använd en stabil pall! Gärna lite högre så du slippe "häva" dig upp!
Sätt vänster hand om tyglarna och manen/manken.
Sätt höger hand på sadeln, i "sitsen" så att säga.
När du sedan hoppar upp lägger du tyngden i saden med din högra hand (om sadeln har benägenhet att kana, lägg handen mer åt kåpan vid stiglädrena). Om man är riktigt duktig kan man vara hängande där i sadeln innan man slänger över benet. Jag är inte så duktig, men detta är en metod som passar mig!
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

TRÄNA TRÄNA TRÄNA TRÄNA TRÄNA TRÄNA:D
Hyr in någon en dag som kan hjälpa dig att hålla och hoppa på och av både till höger och vänster, häng på mage tvärs över åt båda hållen osv. Gör bara en massa balansövningar och av/på-stigningar ett helt pass om det behövs, men under säkra förhållanden och gärna sällskap som kan hålla när du ålar omkring däruppe:p
Jag tycker det är bättre att offra något/några ridturer för att bli av med det där hjärnspöket som du kallade det!

Kan också träna på en stor sten eller liknande att kliva upp och ner på för att träna styrkan i lårmusklerna.
Jag förutsätter att du har medicinskt klartecken för fri belastning på ditt knä!?
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Jag har ingen skada, men däremot har även jag problem att komma upp på större hästar. Tror främst det beror på min vighet.. Har en tidigare karriär som fotbollsspelare, så det säger ju sitt.. (stel som en pinne :p) Nuförtiden så kör jag schtreching dagligen för att bli smidigare. Detta är ett mål jag har kvar att nå :angel:

Även fast jag kan komma upp på mindre hästar utan pall, så använder jag en pall ändå. Tycker det är skonsammare för allt! :rofl:
Men visst skulle det vara bra att kunna ta sig upp, om man någongång inte har tillgång till något att stiga upp på :p
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

Angående övningar. Jag är inte nåt träningsfreak direkt, så det kan hända att det jag säger är helt fel och att jag blir totalsågad, men då har jag ju iaf fått igång en diskussion om övningar, som jag uppfattade det som iaf att du ville ha hjälp med.:p :angel:

Jag tror att vanliga benböj hade funkat bra, det är ju lite samma rörelse, annars kan du ju öva att kliva upp och ner på en vanlig stol, asbra för benen och skitlätt, se till så du inte vinklar fel i knät bara.:p
Annars vet säkert sjukgymnasten bättre vad man kan göra för övningar.
 
Sv: Bli bättre på att hoppa upp på hästen...

*knapplån*

En fundering till alla ni som sitter upp med hjälp av pall; vart ställer ni pallen för att den ska vara så lite som möjligt i vägen när ni rider i t.ex. ridhus? Jag har nyss börjat rida storhäst igen och funderar på att använda pall men jag tycker att den bara är i vägen hela tiden efter det att man har suttit upp. Och det går ju liksom inte så bra att ställa undan pallen när man sitter där på hästryggen:smirk:

/Sara

Jag ställer den vid väggen i ett hörn och ställer hästen vid pallen. Det spelar ingen roll var jag ställer den. "Min" häst står still var som helst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 755
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 452
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp