Bli brädad av en obehörig

Jag menar att när barnen går hem så är det ju nästan 1,5 månad när lärarna inte är i skolan. Från mitten av juni till början av augusti. Har vikarien ferietjänst då så är hen ju anställd utan arbetsuppgifter under den tiden. Några veckor går så klart åt till semester dock.
Eller tänker jag fel?
Min vän fick t ex semestersättning och var anställd från augusti-mitten av juni tidigare.

Okej. Vi har drygt en veckas efterarbete när eleverna slutar och en vecka för uppstart innan de kommer, den tiden går liksom inte hoppa över för att man är obehörig. Vad gäller tiden där emellan så är det ju så, vi jobbar 45h/v under läsåret behörig eller ej och har därför ledighet under lov. Ferien är ju semestern, då där hänger jag inte riktigt med?
 
Senast ändrad:
Ska försöka reda ut det åt er imrogon
Är facklig och vet hur det bör se ut
Sfi och yrkeslärare är undantagna det vet jag men ska reda i det åt er imorgon när hjärnan är med
 
Jag menar att när barnen går hem så är det ju nästan 1,5 månad när lärarna inte är i skolan. Från mitten av juni till början av augusti. Har vikarien ferietjänst då så är hen ju anställd utan arbetsuppgifter under den tiden. Några veckor går så klart åt till semester dock.
Eller tänker jag fel?
Min vän fick t ex semestersättning och var anställd från augusti-mitten av juni tidigare.
Så sett är ju alla lärare anställda utan arbetsuppgifter den perioden ;) Grejen är att om man har ferietjänst, så jobbar man 45h per vecka och har alltså arbetat in ferien (sportlov, påsklov, ett par lovdagar på hösten samt ett par veckor på sommaren. Resten är ju semester). Oavsett om man är behörig eller inte. Det är ju inte så att de obehöriga lärarna bara jobbar 40h under terminerna utan de jobbar också in sin ferielön.
 
Okej. Vi har drygt en veckas efterarbete när eleverna slutar och en vecka för uppstart innan de kommer, den tiden går liksom inte hoppa över för att man är obehörig. Vad gäller tiden där emellan så är det ju så, vi jobbar 45h/v under läsåret behörig eller ej och har därför ledighet under lov. Ferien är ju semestern, då där hänger jag inte riktigt med?
Så sett är ju alla lärare anställda utan arbetsuppgifter den perioden ;) Grejen är att om man har ferietjänst, så jobbar man 45h per vecka och har alltså arbetat in ferien (sportlov, påsklov, ett par lovdagar på hösten samt ett par veckor på sommaren. Resten är ju semester). Oavsett om man är behörig eller inte. Det är ju inte så att de obehöriga lärarna bara jobbar 40h under terminerna utan de jobbar också in sin ferielön.

Här verkar det mest vanligt att de enda som har ferietjänst är de fast anställda (men att det håller på att fasas ut även för dem) och att vikarier bara jobbar 40h/vecka och att tjänsten sedan avslutas när skolan är slut. Jag tänkte att det var så överallt, men det verkar det ju inte vara :)
 
Här verkar det mest vanligt att de enda som har ferietjänst är de fast anställda (men att det håller på att fasas ut även för dem) och att vikarier bara jobbar 40h/vecka och att tjänsten sedan avslutas när skolan är slut. Jag tänkte att det var så överallt, men det verkar det ju inte vara :)

Jag har varit anställd som vikarie och även om tjänsten var från augusti till mitten av juni fick jag ut semester och ferielön. skillnaden var att den betalades ut i klump när min tjänst upphörde i juni.
 
Ok då är det i sin ordning att anställa henne då trots att jag som utbildad sökt tjänsten. Då känns helt plötsligt lärarlegitimationen som ett skämt. I princip skulle då en skola kunna ha all personal olegitimerad och sen lägga ut underskriften av betygen som inhyrd tjänst. Men hon anställdes innan ansökningstiden gått ut, således har ingen annan sökande varit aktuell. Spel för gallerierna med andra ord. Förövrigt är inte hemkunskapslärana undantaga från legitimation, det är bara yrkeslärana .
 
Saxar från LR:s hemsida:

"Enligt Skollagen är både kommunala skolor och friskolor skyldiga att anställa behöriga lärare om sådan finns att tillgå. Tillsynen av skollagen sker av Skolverket. En kommunal tillsättning som strider mot 2 kap skollagen kan beivras via laglighetsprövning enligt 10 kap kommunallagen, tidigare benämnt kommunalbesvär. Detta innebär att en person bosatt i kommunen begär vid förvaltningsrätten att beslut om anställning ska upphävas. Detta ska ske inom tre veckor från det att delegationsbeslutet anmälts till nämnden och detta anslagits på kommunens anslagstavla. Förvaltningsrätten kan konstatera att det fattade beslutet saknade laglig grund, men det enskilda anställningsavtalet upphävs däremot inte. Rätten tar heller inte ställning till vem av de sökande som borde ha anställts. Detta gör att den praktiska följden av en laglighetsprövning är svår att bedöma på förhand. Det finns ingen motsvarighet till kommunallagens bestämmelser för friskolor dock."

När det gäller friskolor tror jag att det är Skolverket man vänder sig till.
 
Många statliga jobb utannonseras också trots att man redan har en påtänkt intern som kommer att få jobbet.

Lärarlegitimationen är väl inget skämt? Utan den kan man inte bli tillsvidareanställd (jag förstår inte hur den som nämnts i tråden lyckats bli det - jag känner till en person som i avtalet står anställd som elevhandledare men som jobbar som lärare och därför lyckats få tillsvidare, men här lät det ju som att personen är anställd som just lärare). Det är inte särskilt roligt att bli anställd per termin eller i bästa fall per läsår och vara nervös över om man får komma tillbaka eller inte. Med leg slipper du ju det, även om du just den här gången blev "brädad".

De flesta skolor vill trots allt ha en hög andel legitimerad personal eftersom det anses vara en kvalitetsstämpel, så du kommer säkerligen hitta något annat.
 
Som @Jozze säger, är du säker på att personen fått tillsvidareanställning som lärare? Det är ju olagligt i såfall. Däremot kan man bli anställd som t ex elevresurs (vilket då högst troligt blir billigare...). Elevresursen ska då inte få sätta betyg, vilket det slarvas en hel del med imho. Rektorerna verkar ganska ofta skriva på utan att ha koll. Nu utgår jag från skolor jag själv känner till; hoppas innerligt att det inte är så överallt.
 
Varför ens bry sig om vilka en skola anställer?
För att man har en dyr utbildning och exempelvis någon som är svåger till rektorn får en tjänst den inte borde fått? Jag har själv en fritidsledarutbildning och ser så många outbildade få jobb som "fritidsledare" på skolor så det är hopplöst. Dom sänker hela min yrkeskår. Ofta har dom inga andra meriter än att dom spelar handboll eller hockey i elitlag. Och är inte några bra fritidsledare - dom tror att det handlar om att stävja bråk på sin höjd.
Vore jag utbildad "mattelärare" så skulle jag inte heller uppskatta konkurrens av någon som råkar vara bra på matte. Även om jag inser att den personen kan vara en bra lärare. Gå pedagogutbildning då.
 
Här verkar det mest vanligt att de enda som har ferietjänst är de fast anställda (men att det håller på att fasas ut även för dem) och att vikarier bara jobbar 40h/vecka och att tjänsten sedan avslutas när skolan är slut. Jag tänkte att det var så överallt, men det verkar det ju inte vara :)
Åh, det låter ju sjukt osmidigt. Sen är det ju avtalsrörelse just nu och jag gissar (och framförallt hoppas) att vi inte kommer släppa bilaga M den här gången heller. Det är så galet märkligt att alla andra yrken går mot mer flex, men lärare ska styras till 40h/v. Som ju inte funkar ens för de som har det, typ...
 
@Karfitsa har har helt rätt. Till det kan läggas att den som inte är legitimerad inte får anställas tills vidare. ( yrkeslärare och hemspråkslärare är undantagna). Tyvärr så struntar en del rektorer i detta eftersom det inte finns några kraftfulla sanktioner f den som bryter mot Skollagen. LRs ombud bevakar att tjänster annonserad ut, tjatar och påpekar när Skollagen inte följs, men tyvärr hjälper det inte alltid.
 
Avseende anställning m semester eller ferier säger det kommunala avtalet att lärare ska anställas m ferier om man huvudsakligen arbetar m undervisning förlagd till läsår . Det senare gör att lärare inom Sfi och komvux oftast är anställda m semester. En kommun som vill ha lärare på sem utanför komvux ocg Sfi måste teckna lokala kollektivavtal som möjliggör det. Hos friskolorna är det lite knepigare. Avtalen ser inte likadana ut där. Lite förenklat kan man säga att en friskola lättare kan välja mella att anställa m semester eller m ferie.
 
För statliga tjänster är det lagreglerat att man måste det.
Liksom att man ska anställa den mest lämpade av de som söker.
Ja, det är det jag menar. Att även om de har någon som de tänker anställa så måste tjänsten annonseras ut. Gärna med skräddarsydd annons.

Jag hittar inte om det är ett lagkrav att annonsera efter behörig lärare varje termin/läsår, men facket försöker i alla fall se till att det efterlevs. Min skola, en friskola, anställer sina obehöriga per läsår om de tror eller vet att det är någon som funkar bra, och annonserar efter behöriga vid anställningens slut.
 
Ja, det är det jag menar. Att även om de har någon som de tänker anställa så måste tjänsten annonseras ut. Gärna med skräddarsydd annons.

Jag hittar inte om det är ett lagkrav att annonsera efter behörig lärare varje termin/läsår, men facket försöker i alla fall se till att det efterlevs. Min skola, en friskola, anställer sina obehöriga per läsår om de tror eller vet att det är någon som funkar bra, och annonserar efter behöriga vid anställningens slut.
Det finns ingen lag eller förordning som tvingar en huvudman - privat eller kommunal - att annonsera ut lediga tjänster. Men man får bara anställa personer som saknar leg om man inte har kan hitta leg lärare. Att annosera är ju oftast det bästa sättet att lyckas med detta. Det är dock helt ok att head hunta en leg lärare utan att annonsera, vilket ju också sker. Det är dock inte ok att anställa ngn som saknar leg utan att ha ansträngt sig f att hitta en leg. lärare men som jag skrev innan så är lagtrots tyvärr inte så ovanligt.
 
Får väl släppa den här tjänsten då, för det verkar ju inte finnas något regelverk att hålla sig till. Ingen ko på isen för mig , har redan en fast tjänst som är ok. Tänkte mest jag skulle röra lite på mig efter 18 år på samma ställe. Det som stör mig mest är faktiskt att tjänsten tillsattes innan ansökningstiden gått ut. Det kunde jag förstå om man hade hittat en behörig lärare och ville smida medan järnet var varmt, men som jag sagt innan är den som fått tjänsten helt utan relevant utbildning.
 
Om det är en skola som är del av en större koncern kan du alltid ta en kontakt högre upp i företaget och påtala rektors lagstridiga agerande. Du kan ju också gå till media. Inget av detta gör ju att du får tjänsten men om ingen reagerar kommer ju heller ingen förändring ske framöver. LR gör sitt allra bästa och LRs duktiga ombud jobbar hårt för att bevaka och driva frågan om leg och efterlevnaden av Skollagen! Jag vågar påstå att det är LRs förtjänst att vi har en lärarlegitimation idag och förbundet kommer inte släppa frågan! Så gå med i LR!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 242
Senast: Motacilla
·
Skola & Jobb Jag har ett kontorsarbete idag. Jag har pluggat i två år för att kunna arbeta med min arbetsuppgifter. Dock hade jag ingen erfarenhet av...
2
Svar
29
· Visningar
3 772
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 804
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp