Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack!
Jag är så glad att jag kom igång förra året, efter att ha pratat om det men inte kommit till skott i flera år :p Jag och sambon "tävlar" lite om vems portfölj som går bäst, så vi sporrar varandra till att spara så mycket det bara går, vilket gör det lite extra kul.

Grattis till uppnåendet av sparmålet! :up:

Okej, tack för informationen :) Finns det sharpekvot på längre perspektiv också?
Man kan räkna ut Sharpekvoten manuellt över valfri tidsperiod om man orkar. :D Men den som visas hos Avanza och Nordnet är för 12 månader. Här finns ett inlägg på Rika Tillsammans-bloggen om Sharpekvot, både hur man räknar ut den och hur man kan tänka kring den. Där står det i princip att man bör sikta på att långsiktigt ligga över 1, men att den fluktuerar över korta tidsperioder.
https://rikatillsammans.se/sharpe-kvot/
 
Dags att putta upp den här tråden tycker jag!
Hur gick det för er förra året? :)

Jag är jättenöjd med mitt första år som aktiehandlare!
Jag har två ISK-konton, det ena var upp 8,25% och det andra 26,69% i genomsnittlig årsavkastning. Jag har bara hållt på sedan april -17, så det är ju inte ett helt år ännu. Gissar att det är därför jag inte får ut någon sharpe-kvot?

Det gick väl sådär för mig. Fonderna tuffade på, medan några av mina bolag (typ HM, Kappahl, JM och Peab) verkligen störtdök. Jag tror dock på bolagen och köper mer, men det såg inte så snyggt ut med alla röda siffror. ;)

I övrigt har jag börjat se över mina utgifter mkt mer. Jag försöker att hålla lite hårdare i plånboken och bara köpa sånt jag måste ha. Sedan har jag tex gått över från flytande till fast tvål, jag har (snart) sålt av två hästar och även minskat ned kostnaderna kring själva hästeriet.

Det är en pågående process helt enkelt, men jag försöker tänka att om jag ska bli ekonomiskt oberoende, så går det fortare om jag är van att leva billigare än jag gör nu. :)

2018 kommer jag ha ett hyfsat välbetalt jobb (iaf i jämförelse med vad jag haft innan) och bara två hästar, så jag hoppas kunna spara ihop lite mer pengar. Pga flytt behöver jag fylla på bufferten först, men några småinköp av aktier lär jag inte kunna hålla mig ifrån.
 
Det gick väl sådär för mig. Fonderna tuffade på, medan några av mina bolag (typ HM, Kappahl, JM och Peab) verkligen störtdök. Jag tror dock på bolagen och köper mer, men det såg inte så snyggt ut med alla röda siffror. ;)

I övrigt har jag börjat se över mina utgifter mkt mer. Jag försöker att hålla lite hårdare i plånboken och bara köpa sånt jag måste ha. Sedan har jag tex gått över från flytande till fast tvål, jag har (snart) sålt av två hästar och även minskat ned kostnaderna kring själva hästeriet.

Det är en pågående process helt enkelt, men jag försöker tänka att om jag ska bli ekonomiskt oberoende, så går det fortare om jag är van att leva billigare än jag gör nu. :)

2018 kommer jag ha ett hyfsat välbetalt jobb (iaf i jämförelse med vad jag haft innan) och bara två hästar, så jag hoppas kunna spara ihop lite mer pengar. Pga flytt behöver jag fylla på bufferten först, men några småinköp av aktier lär jag inte kunna hålla mig ifrån.
Märkte själv stor skillnad på ekonomin när jag bytte stall, hästen bor närmare och billigare. För det är ju inte de stora inkomsterna som gör det, utan de små utgifterna.

Får se hur mycket sparande det blir i år, är just nu sjukskriven och vet inte när jag kommer att jobba heltid igen.
 
Dags att putta upp den här tråden tycker jag!
Hur gick det för er förra året? :)

Jag är jättenöjd med mitt första år som aktiehandlare!
Jag har två ISK-konton, det ena var upp 8,25% och det andra 26,69% i genomsnittlig årsavkastning. Jag har bara hållt på sedan april -17, så det är ju inte ett helt år ännu. Gissar att det är därför jag inte får ut någon sharpe-kvot?

Kul att du är igång!
Mitt sparande går enligt förväntan = aktierna har gett utdelning på minst 4% beräknat på inköpspris. Utdelningen använder jag än så länge till att köpa fler aktier för att på längre sikt kunna ha utdelning som tillskott till inkomst. Det blir spännande att se hur utdelningen kommer bli kommande år, jag hoppas de håller sig över min 4%-spärr. De som landar under 4% i utdelning kommer jag överväga att sälja av.

Mina fonder fortsätter sakta uppåt, lite saktare i år än året innan. Men fortfarande närmare 6% avkastning, så klart bättre än banksparande.

Målsättningen för 2018 är att fortsatt utöka antal aktier. Bredden av aktier är jag i stort sett nöjd med, nu är det volym som behövs :p Pga omständigheter som påverkar ekonomin en hel del (väljer att bli särbo) kommer insättningen till aktier minska en del, så jag förväntar mig ingen rakethöjning under året som kommer. Tur jag har långt till pension :D
 
Jag har precis köpt mina första aktier(?) Det är ett paket hos Avanza med medelhög risk, hänger här och ser om jag lär mig något!
 
Det gick väl sådär för mig. Fonderna tuffade på, medan några av mina bolag (typ HM, Kappahl, JM och Peab) verkligen störtdök. Jag tror dock på bolagen och köper mer, men det såg inte så snyggt ut med alla röda siffror. ;)

I övrigt har jag börjat se över mina utgifter mkt mer. Jag försöker att hålla lite hårdare i plånboken och bara köpa sånt jag måste ha. Sedan har jag tex gått över från flytande till fast tvål, jag har (snart) sålt av två hästar och även minskat ned kostnaderna kring själva hästeriet.

Det är en pågående process helt enkelt, men jag försöker tänka att om jag ska bli ekonomiskt oberoende, så går det fortare om jag är van att leva billigare än jag gör nu. :)

2018 kommer jag ha ett hyfsat välbetalt jobb (iaf i jämförelse med vad jag haft innan) och bara två hästar, så jag hoppas kunna spara ihop lite mer pengar. Pga flytt behöver jag fylla på bufferten först, men några småinköp av aktier lär jag inte kunna hålla mig ifrån.
Min sambo jobbar på Peab och köpte precis aktier, han tror dom kommer gå upp ;)
 
Nybörjarfråga!

Om man tänker att man har 50000 att spara, hur fördelar ni det? Typ vanligt sparkonto, fonder, aktier? Vill ni ha en viss summa på ett vanligt konto, eller allt på fonder/olika aktier?

Eller är det mer gynnsamt att inte ha jättemycket sparat och amortera mer?
 
Nybörjarfråga!

Om man tänker att man har 50000 att spara, hur fördelar ni det? Typ vanligt sparkonto, fonder, aktier? Vill ni ha en viss summa på ett vanligt konto, eller allt på fonder/olika aktier?

Eller är det mer gynnsamt att inte ha jättemycket sparat och amortera mer?
På ett sparkonto får man idag inte så mycket. Jag har lite i sparkonton det jag vet att jag behöver det närmaste året och som buffert. 50 tusen är inte så mycket pengar men om du vill att de ska växa under en längre tid så måste du nog placera dem på annat ställe än ett sparkonto (om du inte väljer ett högriskkonto).

Jag tycker man i första hand ska spara och amortera i andra hand. Men det beror på hur dina räntor ser ut. Du amorterar ju idag redan troligtvis? Om inte ska du givetvis börja amortera men i annat fall är det bättre med tex aktier eller fonder.
 
På ett sparkonto får man idag inte så mycket. Jag har lite i sparkonton det jag vet att jag behöver det närmaste året och som buffert. 50 tusen är inte så mycket pengar men om du vill att de ska växa under en längre tid så måste du nog placera dem på annat ställe än ett sparkonto (om du inte väljer ett högriskkonto).

Jag tycker man i första hand ska spara och amortera i andra hand. Men det beror på hur dina räntor ser ut. Du amorterar ju idag redan troligtvis? Om inte ska du givetvis börja amortera men i annat fall är det bättre med tex aktier eller fonder.
Jag tänkte hypotetiskt om man har 50tusen. Ska man sätta 20 på vanligt sparkonto, 20 på fonder och 10 på aktier? Eller 10 på vanligt, 40 på aktier? Hur tänker man angående fördelning?

Jag tänker vanligt sparkonto som lite normal-buffert, typ bilen gick sönder. Men vill ha ett långsiktigt sparande, alltså minst 30 år, med pengar jag förhoppningsvis inte behöver röra i onödan. Men är inte beredd att förlora 'allt'.

Självklart amorterat jag, det var mer som ett alternativ att amortera mer, man betalar ju ränta på lånet, bör jag tjäna mer på aktier än vad jag tjänar i mindre ränta?
 
Jag får aldrig kläm på Avanzas sätt att räkna vinst/förlust, så jag kollar helt enkelt hur mycket pengar jag fört över till mitt isk kontra värdet på portföljen. Började i mars, och har mirakulöst nog dubblat de pengar jag satt in! :confused: Jag daytradade ett tag i somras, med små summor för att det var kul, och hade ett jäkla flyt. Just nu fyller jag enbart på långsiktiga aktier och fonder.
 
Dags att putta upp den här tråden tycker jag!
Hur gick det för er förra året? :)

Jag är jättenöjd med mitt första år som aktiehandlare!
Jag har två ISK-konton, det ena var upp 8,25% och det andra 26,69% i genomsnittlig årsavkastning. Jag har bara hållt på sedan april -17, så det är ju inte ett helt år ännu. Gissar att det är därför jag inte får ut någon sharpe-kvot?

Mina fonder har gått ganska bra. Mitt ISK (där jag bara har fondbolag) har gått upp 11,83% och mitt fondspar 20%. Däremot har mitt aktiekonto gått ner 1,34% :angel:. Det är framförallt H&M som har dragit ner mig i skiten, andra som eworks har gått bra och Nibe har också gått okej. Resten står och stampar lite grann.

Det är först nu som jag kan se min sharpekvot. Den är 1,72 på ISK och 0,28 på AK. En slutsats som man kan dra är att jag bara borde investera i fondbolag.
 
Jag får aldrig kläm på Avanzas sätt att räkna vinst/förlust, så jag kollar helt enkelt hur mycket pengar jag fört över till mitt isk kontra värdet på portföljen. Började i mars, och har mirakulöst nog dubblat de pengar jag satt in! :confused: Jag daytradade ett tag i somras, med små summor för att det var kul, och hade ett jäkla flyt. Just nu fyller jag enbart på långsiktiga aktier och fonder.

Du kan kolla i transaktionshistoriken och välja specifikt värdepapper om du vill veta exakt. Annars ser du ju utvecklingen på hela depån i både procent och i grafen.
Det kan också ganska snart eventuellt komma ett nytt verktyg för just det här så det ska bli lättare :)
 
Om jag räknat rätt så har jag haft en värdeökning på drygt 10% på min portfölj. Ganska bra iom att jag har några aktier som gått dåligt (typ H&M och några till) och några riktiga bottennapp... den värdeökningen slår ju iaf vilket sparkonto som helst med hästlängder och det är ju ändå målet med det här. Nöjd med att jag ökat utdelningarna markant både i kronor och är uppe på utdelningar på 1,88%. Skulle gärna öka det ytterligare och tror att jag har ett par starka kort på den fronten i portföljen numera. Har redan fått årets första utdelning.
 
Jag tänkte hypotetiskt om man har 50tusen. Ska man sätta 20 på vanligt sparkonto, 20 på fonder och 10 på aktier? Eller 10 på vanligt, 40 på aktier? Hur tänker man angående fördelning?

Jag tänker vanligt sparkonto som lite normal-buffert, typ bilen gick sönder. Men vill ha ett långsiktigt sparande, alltså minst 30 år, med pengar jag förhoppningsvis inte behöver röra i onödan. Men är inte beredd att förlora 'allt'.

Självklart amorterat jag, det var mer som ett alternativ att amortera mer, man betalar ju ränta på lånet, bör jag tjäna mer på aktier än vad jag tjänar i mindre ränta?
Aha då förstår jag.
Vet inte om jag är rätt person att svara då jag tycker nog att man ska ha minst 50' på sparkontot om något oväntat händer. För att slippa ta lån. Sen utöver dessa pengar ha både fonder och aktier. Hur mycket i varje är väl efter tycke och smak :).

@Gabbi har kanske några idéer ?
 
Mina fonder har gått ganska bra. Mitt ISK (där jag bara har fondbolag) har gått upp 11,83% och mitt fondspar 20%. Däremot har mitt aktiekonto gått ner 1,34% :angel:. Det är framförallt H&M som har dragit ner mig i skiten, andra som eworks har gått bra och Nibe har också gått okej. Resten står och stampar lite grann.

Det är först nu som jag kan se min sharpekvot. Den är 1,72 på ISK och 0,28 på AK. En slutsats som man kan dra är att jag bara borde investera i fondbolag.

Ser att vi är många som sitter med aktier i H&M.. Hur tänker ni andra? Jag har alltid trott på H&M och tänkt att dom är tillräckligt starka ekonomiskt för att vända det här och därför köpt på mig mer när kursen varit låg. Men nu verkar det som att "alla" storbanker i sina prognoser dömer ut H&M och menar att det är "the end of an era". Hur gör ni? Sitter ni still i båten och väntar eller säljer ni av?

Personligen har jag inga stora summor sitter i H&M så jag tänker nog att jag lika gärna kan vänta och se vart det tar vägen.
 
Ser att vi är många som sitter med aktier i H&M.. Hur tänker ni andra? Jag har alltid trott på H&M och tänkt att dom är tillräckligt starka ekonomiskt för att vända det här och därför köpt på mig mer när kursen varit låg. Men nu verkar det som att "alla" storbanker i sina prognoser dömer ut H&M och menar att det är "the end of an era". Hur gör ni? Sitter ni still i båten och väntar eller säljer ni av?

Personligen har jag inga stora summor sitter i H&M så jag tänker nog att jag lika gärna kan vänta och se vart det tar vägen.

Jag har aktier av lite olika anledningar. HM köpte jag helt enkelt för att de i sin tur sponsrar Malin Baryard och Peder Fredricson. Så så länge de fortsätter att göra det, så fortsätter jag att vara aktieägare. :)
 
Ser att vi är många som sitter med aktier i H&M.. Hur tänker ni andra? Jag har alltid trott på H&M och tänkt att dom är tillräckligt starka ekonomiskt för att vända det här och därför köpt på mig mer när kursen varit låg. Men nu verkar det som att "alla" storbanker i sina prognoser dömer ut H&M och menar att det är "the end of an era". Hur gör ni? Sitter ni still i båten och väntar eller säljer ni av?

Personligen har jag inga stora summor sitter i H&M så jag tänker nog att jag lika gärna kan vänta och se vart det tar vägen.

Jag fortsätter köpa faktiskt. Blir det lågkonjunktur så kommer folk börja tokshoppa billiga kläder (människan är en märklig varelse), så jag tror att det kommder gå upp - förr eller senare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp