Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej alla, vad tyst det var här då.

Idag har jag roat mig med att göra lite pensionsprognoser för mig och maken på minpension.se. Ju äldre man blir desto mer relevant blir det ju att titta på hur ekonomin kommer att se ut den dagen. Eftersom vi båda två, som de flesta, kommer att ha högre pension de första fem åren då tjänstepension betalas ut, är det mest intressant att se vad som händer efter det. Jag hade ju tänkt leva länge.

Om maken och jag båda skulle gå i pension vid 63, blir vår inkomst efter skatt efter fem år som pensionärer 57% av den inkomst vi har idag. Det gäller alltså att ha en rätt bra slant undanstoppad för olika eventualiteter den dag man slutar jobba, eftersom det inte kommer finnas så stort utrymme för sparande. Och det blir också betydligt svårare att få lån om något skulle hända med huset, t ex.

Dessutom har jag ju planer på att antingen gå ned i arbetstid eller helt sluta jobba i förtid dvs innan jag kan ta ut pension. Detta är mitt andra stora sparmål. Att minska inkomsten de sista åren på arbetsmarknaden gör inte så stor skillnad för min pension, om prognoserna stämmer. Merparten av min tjänstepension är ju ihopjobbad sedan tidigare.
Jag tänker likadant, pension vid 63 men sluta jobba några år innan dess. Trist att de höjde lägsta pensionsåldern :meh: Den kommer att höjas precis framför näsan på mig, när jag ska fylla 62 höjs den till 63 :rage:
 
Jag tänker likadant, pension vid 63 men sluta jobba några år innan dess. Trist att de höjde lägsta pensionsåldern :meh: Den kommer att höjas precis framför näsan på mig, när jag ska fylla 62 höjs den till 63 :rage:
Jag lär aldrig ens gå i pension.. eller ja då är jag väl så skruttig att jag inte orkar nånting. Pensionen är inget som lockar öht. Jag räknar med att jobba mer eller mindre hela livet :)
 
Jag behåller H&M. Har inga jättesummor investerade, de ger en ok utdelning och jag tror nog att de kommer stabilisera sig iaf även om de inte kanske kommer öka så mycket som de gjort tidigare. Det är ett företag som ändå hänger med i utvecklingen i världen och kläder lär vi väl behöva mer eller mindre alltid så tror inte att det är förlorade pengar ännu.
 
+5,4% på depån på tre månader +1,66 på ISKn. Där har H&M Förstört en del.
Kan inte se ettårsperiod, eller så är jag bara dum, har ni andra Avanza? Kör Nordnet.

Vad tror ni egentligen om Castellum? Många experter skriker sälj men jag tycker det verkar vara ett bra bolag.
Om jag bara hade lite mer att spara (tufft just nu, precis köp en till liten sån här krabat:

26cHdatl.jpg


Så inte många kronor över till akitehandel. :P Hade jag haft hade jag definitivt köp på mig mer Hexagon.
 
Jag är nyfiken på SCA, tycker det känns som att dess potential undervärderats sedan de delades upp i två bolag. Värdeökningen det senaste tyder ju på det också :)

Något jag måste bli bättre på under 2018 är att bygga upp buffert och inte bara putta in allt överskott på börsen :p Hur mycket vill ni ha på buffertkontot?
 
Jag är nyfiken på SCA, tycker det känns som att dess potential undervärderats sedan de delades upp i två bolag. Värdeökningen det senaste tyder ju på det också :)

Något jag måste bli bättre på under 2018 är att bygga upp buffert och inte bara putta in allt överskott på börsen :p Hur mycket vill ni ha på buffertkontot?
Jag bor i hyresrätt och tänker att jag vill ha två månaders nettolön på buffertkontot.

Mitt bekymmer nu är att jag letar lägenhet att köpa, och hoppas hitta någon under året. När jag hittar någon kommer jag behöva sälja av delar av portföljen, och hoppas att den rört sig i rätt riktning då. Alternativt inte sätta in några pengar till portföljen utan bara sparkontot, men det känns så trist!
Börsen är ju inte till för pengar som behövs relativt snart...
 
Något jag måste bli bättre på under 2018 är att bygga upp buffert och inte bara putta in allt överskott på börsen :p Hur mycket vill ni ha på buffertkontot?

Som ensamstående med tre hästar, hyrd lägenhet och eget hus (uthyrt) så känner jag mig trygg när jag har 50' på buffertkontot. Pga flytt har jag fått nalla en del, så 2018 kommer bli ett tråkigt år där jag inte handlar så mkt aktier utan istället fyller på bufferten. Blä. :down:
 
Tack för er input :)
Jag skulle också vilja ha åtminstone två nettolöner på buffertkontot, som det är nu har jag drygt 1... Funderar lite över hur bråttom jag har, om jag kommer kunna köra över 50/50 på sparkontot vs isk-kontot eller hur jag ska göra..
 
Något jag måste bli bättre på under 2018 är att bygga upp buffert och inte bara putta in allt överskott på börsen :p Hur mycket vill ni ha på buffertkontot?
Jag tycker att det är mer intressant att räkna buffert i antal månadsutgifter än månadsinkomster. Om jag hamnar i ett läge där bufferten ska ersätta inkomsten så kommer jag ju förmodligen att pausa sparande och investeringar så länge.

Jag har 6 månadsutgifter på buffertkontot. Bor i delad bostadsrätt, är försäkrad och har snällt och resursstarkt nätverk, annars hade jag fixat mer.
 
Jag tycker att det är mer intressant att räkna buffert i antal månadsutgifter än månadsinkomster. Om jag hamnar i ett läge där bufferten ska ersätta inkomsten så kommer jag ju förmodligen att pausa sparande och investeringar så länge.

Jag har 6 månadsutgifter på buffertkontot. Bor i delad bostadsrätt, är försäkrad och har snällt och resursstarkt nätverk, annars hade jag fixat mer.
Jag utgår också från fasta månadsutgifter och har även koll på vilka av de som idag är fasta som är snabbt avvecklingsbara (t ex hundpassning, behovet finns ju inte kvar om jag blir arbetslös, åtminstone inte för stunden). Så med de måtten mätt vill jag ha minst 6 månaders utgifts-buffert.
Men - jag har också ett ganska stort katastrof-tänk. Kan det gå åt helvete så gör det nog det också... Så jag har en del extra buffert för akut behov av ny bil, ny transport, nytt vattenpump till stugan eller vad som nu kan hända, utöver min utgiftsbudget. Känns bra så, men är kanske inte det ekonomiskt smartaste :D
 
Jag tycker att det är mer intressant att räkna buffert i antal månadsutgifter än månadsinkomster. Om jag hamnar i ett läge där bufferten ska ersätta inkomsten så kommer jag ju förmodligen att pausa sparande och investeringar så länge.

Jag har 6 månadsutgifter på buffertkontot. Bor i delad bostadsrätt, är försäkrad och har snällt och resursstarkt nätverk, annars hade jag fixat mer.

Det är så klart ett smart tänk - tack! :)
Räknar jag på månadsutgifter och att bufferten ska användas för att täcka utgifter vid händelse av typ arbetslöshet (och därmed att snåla in på icke nödvändiga inköp samt sparande), så har jag i så fall nästan 3 månadsutgifter på kontot nu.
6 månadsutgifter borde jag komma rätt långt på också, och det är ungefär tre månadslöner :)

Tack!
 
Något jag måste bli bättre på under 2018 är att bygga upp buffert och inte bara putta in allt överskott på börsen :p Hur mycket vill ni ha på buffertkontot?

Har min buffert på börsen i princip. Om det skulle uppkomma någon stor plötslig kostnad säljer jag lite aktier för att täcka kostnaden.
 
Har min buffert på börsen i princip. Om det skulle uppkomma någon stor plötslig kostnad säljer jag lite aktier för att täcka kostnaden.

+ @AraSlei
Jag vill ha själva bufferten mer lättillgänglig. Tar ju ändå en dag att sälja av och föra över till bankkonto. Veterinären ger ju inte faktura... :angel:
 
@Blue + @FrauleinLeo
Jag tänker väl typ att jag har bufferten lättåtkomlig på kontot för mindre katastrofer, och sedan isk-kontot som en reservbudget för stora katastrofer :D Förhoppningsvis kommer jag aldrig behöva nalla av reservbudgeten :p

Ja, jag tänker likadant! Problemet är att det är så roligt med aktier att det där buffertkontot gärna tunnas ut. :angel:
 
Dags att putta upp den här tråden tycker jag!
Hur gick det för er förra året? :)

Det gick ungefär som planerat, inga större händelser. Jag matar framför allt in mitt månadsbelopp i indexfonder och eftersom jag vill minska risken i mitt sparande köper jag nu mest räntefonder. Det drar förstås ned avkastningen i perioder när börsen går bra men om några år ska jag börja plocka ut pengar och då vill jag veta att de finns där.
 
Jag har en fundering på när skatten dras från ens isk? Är det vid årsskiftet, flera gånger per år?
Jag har Nordnet men hittar inte något om det, inte verkar det komma förvarning om det heller eller någon notis under transaktioner.
Eller är det bara jag som är blind? :)
 
Jag har en fundering på när skatten dras från ens isk? Är det vid årsskiftet, flera gånger per år?
Jag har Nordnet men hittar inte något om det, inte verkar det komma förvarning om det heller eller någon notis under transaktioner.
Eller är det bara jag som är blind? :)
Har för mig att det kommer på deklarationen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Psykisk (o)hälsa
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp