Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såhär stod det i söndagens DN, i samband med en artikel om att många säljer på loppisar:

Fakta. Skatteregler
  • Privatpersoner som säljer sina egna saker får göra en vinst på upp till 50 000 kronor skattefritt.
  • Personer som säljer saker de tillverkat själv ska skatta på vinsten, men behöver inte betala moms.
  • Den som köper in saker med syfte att sälja dem vidare bedriver näringsverksamhet och ska betala skatt på vinsten från första kronan.
  • Dem som säljer svamp och vilda bär får sälja för upp till 12 500 kronor skattefritt.
Det nämner dock inte specifikt att reparera, men jag tänker att inköp av prylar som renoveras och säljs ändå är näringsverksamhet a la den fetade punkten då syftet är att sälja vidare och göra vinst. Fast bäst är väl att titta på Skatteverkets hemsida.
Jag tror att problemet är att jag skrev "tjäna" inte "göra vinst", men den poäng jag ville föra fram handlade inte om loppisar, utan var mer generell. Skattesmällar är bland de hårdaste ekonomiska smällar man kan råka ut för (utanför derivatmarknader) och det lönar sig alltid att kunna reglerna. Skatteverket har dessutom ganska gott om handläggare att fråga och en innehållsrik webbplats.

Såhär stod det i söndagens DN, i samband med en artikel om att många säljer på loppisar:

Fakta. Skatteregler
  • Privatpersoner som säljer sina egna saker får göra en vinst på upp till 50 000 kronor skattefritt.
  • Personer som säljer saker de tillverkat själv ska skatta på vinsten, men behöver inte betala moms.
  • Den som köper in saker med syfte att sälja dem vidare bedriver näringsverksamhet och ska betala skatt på vinsten från första kronan.
  • Dem som säljer svamp och vilda bär får sälja för upp till 12 500 kronor skattefritt.
Det nämner dock inte specifikt att reparera, men jag tänker att inköp av prylar som renoveras och säljs ändå är näringsverksamhet a la den fetade punkten då syftet är att sälja vidare och göra vinst. Fast bäst är väl att titta på Skatteverkets hemsida.

Motsvarar det svaret jag gav. Gå med vinst handlar om att sälja för mer än du köpt för. Och ja köpa för sälja räknas som verkasamhet därför skall skattas. Men tror även där du skattar för vinsten. Dvs köper du en loopis pryl för 10kr och säljer den för 20kr skall du betala 3kr i skatt. Finns pengar att göra på det. Men troligen inte tillräckligt för jag skulle lägga tid på det.

Ett annan sak folk inte täkner på är det dära med att göra saker själv vs hyra in andra att göra det.
Någon sa tex att gabbi tjänade mindre på att använda en service som ser efter hus och uthyrning. Vilket är ett exempel. Ett annat kan vara städning hemma eller trädgårds arbete eller liknande. Tjänar du mer på att göra något annat. tex jobba över än städa. Kanske det är mer värt det att jobba över par timmar i månaden och låta någon annan städa i stället för städa själv.

Folk glömmer lätt alternativ kostanaden helt enkelt.

Precis. Och det är ju ett sätt att hantera det.

(Låt mig förtydliga mitt förra inlägg; Har förlorat skog för ett högt värde.)

Precis. Och det är ju ett sätt att hantera det.

(Låt mig förtydliga mitt förra inlägg; Har förlorat skog för ett högt värde.)

Eller så hade man kunnat sikta mot stjärnorna, haft skogen helt oförsäkrad, satsat premierna på börsen och nu varit utfattig.

Det är säkert lite olika hur man väljer att sikta mot stjärnorna, men det är tråkigt om du tycker att jag förespråkar ditt exempel.

Det är säkert lite olika hur man väljer att sikta mot stjärnorna, men det är tråkigt om du tycker att jag förespråkar ditt exempel.

Det var mer ett förtydligande av vad jag menar med ett naivt siktande mot stjärnorna, där chans till avkastning alltid är viktigare än riskerna. Här kanske man ska sikta på trädtopparna.....

Uppdatering: det har nu gått lite tid, jag har funderat och läst på, öppnat lite nya konton och pratat med maken om sparmål på kort och lång sikt.
En fråga till er alla. Vad tycker ni är en lagom nivå för en buffert? Tanken är att den ska användas till husrenovering, resor och oväntade utgifter.

Uppdatering: det har nu gått lite tid, jag har funderat och läst på, öppnat lite nya konton och pratat med maken om sparmål på kort och lång sikt.
En fråga till er alla. Vad tycker ni är en lagom nivå för en buffert? Tanken är att den ska användas till husrenovering, resor och oväntade utgifter.
Jag brukar tänka 3x månadslöen i lättillgänglig buffert. Så i mitt fall någonstans runt 70-80 tusen. Resten del i aktier och räntor.
Dock är min buffert nere på under 10 i dagsläget pga utgifter efter seperation. Men i mitt fall försöker jag månadspara till aktierna varje månad med. Så bygga upp bufferten igen är lite småjobbigt just nu =)

Det beror nog på hur man lever, jag hade räknat specifikt i just ditt fall. Vad är tex en akut renovering i just ert fall? Är det taket? Värmepannan? Vad kostar det?
En resa tycker jag däremot inte har något alls med buffert att göra.Bufferten är det som är kvar när ni har varit och rest, som ni tar av om taket går sönder dagen efter att ni kommer hem. Att spara till en resa är ett målsparande eller resesparande om man vill det. Samma med planerade renoveringar av huset. Bufferten är det där som finns orört på kontot när det helt oförutsedda händer.

Det beror nog på hur man lever, jag hade räknat specifikt i just ditt fall. Vad är tex en akut renovering i just ert fall? Är det taket? Värmepannan? Vad kostar det?
En resa tycker jag däremot inte har något alls med buffert att göra.Bufferten är det som är kvar när ni har varit och rest, som ni tar av om taket går sönder dagen efter att ni kommer hem. Att spara till en resa är ett målsparande eller resesparande om man vill det. Samma med planerade renoveringar av huset. Bufferten är det där som finns orört på kontot när det helt oförutsedda händer.

Det beror ju på vad man menar med buffert. För mig är bufferten det jag tar av när utgifterna någon månad överskrider inkomsterna, helt enkelt. Det kan ju vara av väldigt olika anledningar - en resa, en stor räkning, nån annan utgift.

Jag brukar hålla mitt buffertkonto på 20 000, ungefär. Husrenoveringar och såna större kostnader uppåt 100 000 skulle jag ta från det allmänna sparandet.

Så bufferten är helt enkelt lättillgängliga pengar jag kan flytta över till mitt konto snabbt om det är tomt av någon anledning. Resten är sparande, det ligger i fonder och tar några dagar att komma åt, och det är från sparandet jag fyller på bufferten vid behov. Sparandet fylls på automatiskt av lönen varje månad.

Vi har ett gemensamt sparande, där är målet att ha "så mycket pengar som möjligt". Vi sätter in minst 5 000 kronor i månaden på det kontot. Huset kommer fortfarande behöva insatser som nytt kök och nytt tak = ganska svindyra grejer. Till våren kommer vi behöva en extra bil. Vi har en vision om att det ska finnas 100 000 kronor på det kontot vid årsskiftet 2015/16.

Min egen buffert kommer jag att känna mig nöjd med när den är på minst 25 000 kronor och inte krymper. Att 25 000 är min lägstanivå, och att det inte understiger den siffran "även om jag anstränger mig" i form av unn eller resa eller liknande. (I verkligheten innebär det alltså minst 10 000 kronor till.)

Och det verkar ju som att Sverigefonder börjar gå åt älgvete.
Avanza Zero har börjat dyka och jag känner mig feg.
Ska jag fortsätta att peta in 1 500 kronor i månaden där, eller ska jag ha pengarna i madrassen ett tag framöver i stället?

Jag brukar tänka 3x månadslöen i lättillgänglig buffert. Så i mitt fall någonstans runt 70-80 tusen. Resten del i aktier och räntor.
Dock är min buffert nere på under 10 i dagsläget pga utgifter efter seperation. Men i mitt fall försöker jag månadspara till aktierna varje månad med. Så bygga upp bufferten igen är lite småjobbigt just nu =)
Det jag undrar är "vaddå månadslön"?
Dvs är det månadslön före eller efter skatt man brukar räkna på?
(Stor skillnad!)

Ska jag fortsätta att peta in 1 500 kronor i månaden där, eller ska jag ha pengarna i madrassen ett tag framöver i stället?
Svaret på din fråga får du inte förrän efteråt.
Principen är köp billigt - sälj dyrt. Så om det blir billigare borde du ju köpa? Men det är ditt val. Aktier är inte enkelt.

jag tror lite som så med småsparande att man kan nog bara fortsätta särskillt när det går neråt. Men över tid så jämnar det ut sig. just fonder är ju säkrare på det sättet. men visst kan gå åt skogen för dom med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Problematisk Chef
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Tips på passande utbildningar
  • Jag kommer bli uppsagd

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund