Bli frisk från depression

Jag blev mest irriterad av att läsa dem. 😅 Det är ju det man får slängt i ansiktet hela tiden. Motionera, sluta surfa, ät nyttigt, sov vettigt. Jo, det är ju lätt om man är frisk och välfungerande och väldigt sådär normativt.
Fast oavsett hur irriterande det kan vara, hur svårt eller omöjligt det verkar, så har han helt rätt.

Det som var nyckeln för mig var att ändra hur jag tänkte om att åstadkomma saker. Om man är väldigt sjuk, och klarar väldigt lite, så kan man ju givetvis inte få alla pusselbitarna på plats direkt. Jag fick träna mig själv hårt i att ta små steg, och ge mig själv positiv förstärkning för små steg.

Det kanske inte blev en 30-minuter promenad och en guldstjärna i kanten så att den inre prestationsinriktade A+-eleven får sin dopaminkick. Det blev att stå utanför ytterdörren och träna på att ta djupare andetag, och berömma mig själv internt för att jag gjorde det - säga åt mig själv att det här duger. Du kan. Du gör. Och det var ett stort framsteg. Och att lyckas göra det igen dagen efter, gå utanför dörren, så där och andas, ett ännu större framsteg. Du kan. Du gör. Du fixar det här, bit för bit. Myrsteg efter myrsteg.

Det tog mig cirka 1 år att sätta rutinen för att ta mina tillskott och mediciner varje morgon. 1 år, för att varje morgon komma ihåg att ta några tabletter. Men nu är jag där, att rutinen sitter såpass att jag inte behöver ha en dosett vid badrumsspegeln och alarm på mobilen för det. Jag bara går till skåpet och tar dom, för nu är det rutin och är så enkelt att det inte är en grej längre. Men det tog ett år, av att träna träna träna. Vara snäll med sig själv, vara en bra pedagog åt sig själv.

Varje grej på den där listan är toppen - men jag tror att många som är sjuka ser den som oåtkomlig för att de tror att de måste ordna allt det där direkt. Och det går ju inte, det är faktiskt omöjligt när man är riktigt illa däran. Men det är 100% möjligt att börja ta stegen för att ta sig till den där listan som slutmål.
 
Fast oavsett hur irriterande det kan vara, hur svårt eller omöjligt det verkar, så har han helt rätt.

Det som var nyckeln för mig var att ändra hur jag tänkte om att åstadkomma saker. Om man är väldigt sjuk, och klarar väldigt lite, så kan man ju givetvis inte få alla pusselbitarna på plats direkt. Jag fick träna mig själv hårt i att ta små steg, och ge mig själv positiv förstärkning för små steg.

Det kanske inte blev en 30-minuter promenad och en guldstjärna i kanten så att den inre prestationsinriktade A+-eleven får sin dopaminkick. Det blev att stå utanför ytterdörren och träna på att ta djupare andetag, och berömma mig själv internt för att jag gjorde det - säga åt mig själv att det här duger. Du kan. Du gör. Och det var ett stort framsteg. Och att lyckas göra det igen dagen efter, gå utanför dörren, så där och andas, ett ännu större framsteg. Du kan. Du gör. Du fixar det här, bit för bit. Myrsteg efter myrsteg.

Det tog mig cirka 1 år att sätta rutinen för att ta mina tillskott och mediciner varje morgon. 1 år, för att varje morgon komma ihåg att ta några tabletter. Men nu är jag där, att rutinen sitter såpass att jag inte behöver ha en dosett vid badrumsspegeln och alarm på mobilen för det. Jag bara går till skåpet och tar dom, för nu är det rutin och är så enkelt att det inte är en grej längre. Men det tog ett år, av att träna träna träna. Vara snäll med sig själv, vara en bra pedagog åt sig själv.

Varje grej på den där listan är toppen - men jag tror att många som är sjuka ser den som oåtkomlig för att de tror att de måste ordna allt det där direkt. Och det går ju inte, det är faktiskt omöjligt när man är riktigt illa däran. Men det är 100% möjligt att börja ta stegen för att ta sig till den där listan som slutmål.
Det är inte ens hur svårt eller omöjligt det verkar som sticker i ögonen på mig, utan presentationen. Att det "funkar för alla" och att det skulle vara någonting magiskt som den deprimerade inte redan vet och att det ska bli ett "jamen varför gjorde jag inte det från början! Tänk så lätt det är!".
Jag återkommer till listorna av bantningstips till överviktiga eller "Tio vägar till ett bättre sexliv" exempelvis. Det är självklara saker som presenteras bakvänt och lite lagom fördummande. Tycker jag då.
Jag tror de allra flesta som lever med depressioner är helt och hållet medvetna om vad man bör och borde, så min uppfattning av listan blir ungefär som du beskriver i sista stycket. :)
 
Det som är svårt är att inge hopp utan att skriva någon på näsan.

Ger tips gör man väl för att man vill visa att det är möjligt att förändra. Men gränsen för när det övergår till dumförklaring kan vara svår att hitta. Det är lätt att man blir tondöv i den processen.
 
Ett tips om du är trädgårdsintresserad, gå med i många olika FB grupper tills du hittar en du trivs i. Även om man inte träffas fysiskt så är det väldigt trevligt att kunna uppdatera om vad man gör och lägga upp bilder/ titta och kommentera andras bilder.

Jag har gjort liknande fast i djurgrupper.
Jag har också noll social energi ibland, och för mig ger det mig en viss bekräftelse.
I perioder har jag hängt mycket på buke och det har gett mig väldigt mycket.


Om de känns bra så till våren/ sommaren flagga i en lokal FB grupp om det är någon som är intresserade av att dricka kaffe och rensa i några rabatter, ena gången hos dig och den andra hos den andra personen (eller i en trädgårdsgrupp 🤷‍♀️).
Det är väldigt många som känner sig ensamma och har svårt med det sociala.
 
Ett tips om du är trädgårdsintresserad, gå med i många olika FB grupper tills du hittar en du trivs i. Även om man inte träffas fysiskt så är det väldigt trevligt att kunna uppdatera om vad man gör och lägga upp bilder/ titta och kommentera andras bilder.

Jag har gjort liknande fast i djurgrupper.
Jag har också noll social energi ibland, och för mig ger det mig en viss bekräftelse.
I perioder har jag hängt mycket på buke och det har gett mig väldigt mycket.


Om de känns bra så till våren/ sommaren flagga i en lokal FB grupp om det är någon som är intresserade av att dricka kaffe och rensa i några rabatter, ena gången hos dig och den andra hos den andra personen (eller i en trädgårdsgrupp 🤷‍♀️).
Det är väldigt många som känner sig ensamma och har svårt med det sociala.
Jag är medlem i rätt många fb-grupper redan, men är inte så aktiv.
 
Jag är medlem i rätt många fb-grupper redan, men är inte så aktiv.
Jag har tyckt det varit jobbigt att vara aktiv då jag har iaf har mitt riktiga namn på FB. Jag tyckte det var lättare att börja skriva i en grupp där jag tyckte de flesta verkar vettiga och ha samma tänk.
På många sätt är buke bra just att man kan hålla sig hyfsat anonym.
Så jag förstår dig! Det var bara det jag ville säga, det låter enkelt men behöver inte vara det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 681
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är missmodig i min depression. Vad har hjälpt er eller vänner till er? Blir man frisk? Det verkar ju återkomma. Är privat psykolog...
2
Svar
29
· Visningar
1 913
Senast: tråkmåns
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 204
Senast: manda
·
Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 875
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp