Bli frisk från depression

Kan du inte se några fördelar?
Svårigheten ligger ju i att skapa nya sociala kontakter samtidigt som man lider av en depression eftersom man helt enkelt inte orkar hantera sociala kontakter. Det är ju oftast väldigt svårt bara att uppehålla de sociala relationer man redan har när man är deprimerad.

Att man kan se fördelar med att vara social, vilket ts ju gör eftersom hon lyfter fram hur hon saknar att ha nära relationer, betyder ju inte att man är i form för att skapa och utveckla dom.

När man säger att man ska prata om psykisk ohälsa och prata med den som lider av psykisk ohälsa handlar det mestadels om att lyssna och ganska lite om att ställa invasiva frågor. Lika lite som vi som amatörer ska ge sjukgymnastiska råd till en person med stressfraktur ska vi ägna oss åt att ställa kravfyllda frågor till den som mår psykiskt dåligt eftersom vi inte finns där och fångar upp de tankar som riskerar att skada personen och få den att må sämre. Vi är inte TS terapeuter, som medmänniska är det stöttning man bör ägna sig åt, fånga upp, stötta och peppa.
 
Svårigheten ligger ju i att skapa nya sociala kontakter samtidigt som man lider av en depression eftersom man helt enkelt inte orkar hantera sociala kontakter. Det är ju oftast väldigt svårt bara att uppehålla de sociala relationer man redan har när man är deprimerad.

Att man kan se fördelar med att vara social, vilket ts ju gör eftersom hon lyfter fram hur hon saknar att ha nära relationer, betyder ju inte att man är i form för att skapa och utveckla dom.

När man säger att man ska prata om psykisk ohälsa och prata med den som lider av psykisk ohälsa handlar det mestadels om att lyssna och ganska lite om att ställa invasiva frågor. Lika lite som vi som amatörer ska ge sjukgymnastiska råd till en person med stressfraktur ska vi ägna oss åt att ställa kravfyllda frågor till den som mår psykiskt dåligt eftersom vi inte finns där och fångar upp de tankar som riskerar att skada personen och få den att må sämre. Vi är inte TS terapeuter, som medmänniska är det stöttning man bör ägna sig åt, fånga upp, stötta och peppa.
Jag har alltid haft svårt med att orka med sociala kontakter, d.v.s. även när jag inte varit deprimerad. Så det är ju sån jag är och depressionen gör det inte lättare heller. Och en "kompis" jag hade sa upp kontakten med mig för hon orkade inte med att jag är deprimerad. Hon tyckte jag var negativ. Jaha, tack för den liksom. Det stärkte ju bara min bild av mig att jag inte är något att ha och har aldrig heller varit.

När jag var barn så var det en tjej som blev min kompis för hon tyckte synd om mig. Via henne blev jag kompis med en till. Men jag har aldrig själv klarat av att skapa kontakter. Det är ett medfött problem som jag måste anstränga mig väldigt mycket för att överkomma.
 
Kan du inte se några fördelar?
Att ORKA vara social är rätt viktigt för att kunna vara social. Och det är ibland väldigt väldigt svårt att orka när man inte mår bra. Är man inte social som person behöver man inte må jättedåligt för att man inte ska orka vara social så om en deprimerad person har svårigheter med den biten förvånar mig inte alls.

Jag är inte en social person och den senaste tiden har jag skjutit bort de flesta personer runt mig. Det blir så för att orka. Det tar krafter att vara social när man inte har krafter till så mycket annat heller.

Jag har förstått att det kan vara svårt att förstå för sociala personer... det är sällan ren och skär vilja det handlar om utan om ork, i grund och botten.
 
Jag har alltid haft svårt med att orka med sociala kontakter, d.v.s. även när jag inte varit deprimerad. Så det är ju sån jag är och depressionen gör det inte lättare heller. Och en "kompis" jag hade sa upp kontakten med mig för hon orkade inte med att jag är deprimerad. Hon tyckte jag var negativ. Jaha, tack för den liksom. Det stärkte ju bara min bild av mig att jag inte är något att ha och har aldrig heller varit.

När jag var barn så var det en tjej som blev min kompis för hon tyckte synd om mig. Via henne blev jag kompis med en till. Men jag har aldrig själv klarat av att skapa kontakter. Det är ett medfött problem som jag måste anstränga mig väldigt mycket för att överkomma.
Gå med i nån kattgrupp. Då har du något att prata om och öva upp din sociala förmåga. Det ju kanske finns något katthem som ordnar träffar, jag vet att det finns såna ställen som vill att volontärer kommer och klappar katter ibland. Bland hittekattfolk verkar det finnas rätt stor tolerans för folk som inte helt passar in i boxen av "volvo, villa vovve". Även om du inte älskar katter kan man ju se det som att du har något att prata om och kan öva?
 
Jag har alltid haft svårt med att orka med sociala kontakter, d.v.s. även när jag inte varit deprimerad. Så det är ju sån jag är och depressionen gör det inte lättare heller. Och en "kompis" jag hade sa upp kontakten med mig för hon orkade inte med att jag är deprimerad. Hon tyckte jag var negativ. Jaha, tack för den liksom. Det stärkte ju bara min bild av mig att jag inte är något att ha och har aldrig heller varit.

När jag var barn så var det en tjej som blev min kompis för hon tyckte synd om mig. Via henne blev jag kompis med en till. Men jag har aldrig själv klarat av att skapa kontakter. Det är ett medfött problem som jag måste anstränga mig väldigt mycket för att överkomma.
Du kan se det som medfött och en konstant att du inte kan få vänner. Chansen att du får rätt är nära 100%.

Eller så kan du jobba med dig själv och situationen och öka chansen att skapa relationer. Det är ditt val.
 
Gå med i nån kattgrupp. Då har du något att prata om och öva upp din sociala förmåga. Det ju kanske finns något katthem som ordnar träffar, jag vet att det finns såna ställen som vill att volontärer kommer och klappar katter ibland. Bland hittekattfolk verkar det finnas rätt stor tolerans för folk som inte helt passar in i boxen av "volvo, villa vovve". Även om du inte älskar katter kan man ju se det som att du har något att prata om och kan öva?
Närmaste katthem finns 6 mil bort. Vad jag vet i alla fall. Jag är i den trakten i samband med att jag behöver vara på skolan, men har inte ork kvar efter skoldagen, så då vill jag bara hem för att inte bli ett vrak. Och att åka så långt andra dagar tar emot väldigt mycket, både orkesmässigt men också ekonomiskt.

Här finns Erikshjälpen som söker volontärer men när ska jag vara volontär då? Är ju upptagen 5 dagar i veckan. Sen tror jag inte det är kul att vara volontär på Erikshjälpen. Och var ska jag hitta orken?
 
Närmaste katthem finns 6 mil bort. Vad jag vet i alla fall. Jag är i den trakten i samband med att jag behöver vara på skolan, men har inte ork kvar efter skoldagen, så då vill jag bara hem för att inte bli ett vrak. Och att åka så långt andra dagar tar emot väldigt mycket, både orkesmässigt men också ekonomiskt.

Här finns Erikshjälpen som söker volontärer men när ska jag vara volontär då? Är ju upptagen 5 dagar i veckan. Sen tror jag inte det är kul att vara volontär på Erikshjälpen. Och var ska jag hitta orken?

Tror det kan vara rätt trevligt och roligt på Erikshjälpen. Man får se mycket udda prylar och jag upplever de som är volontärer alltid verkar glada och trevliga.
 
Svårigheten ligger ju i att skapa nya sociala kontakter samtidigt som man lider av en depression eftersom man helt enkelt inte orkar hantera sociala kontakter. Det är ju oftast väldigt svårt bara att uppehålla de sociala relationer man redan har när man är deprimerad.

Att man kan se fördelar med att vara social, vilket ts ju gör eftersom hon lyfter fram hur hon saknar att ha nära relationer, betyder ju inte att man är i form för att skapa och utveckla dom.

När man säger att man ska prata om psykisk ohälsa och prata med den som lider av psykisk ohälsa handlar det mestadels om att lyssna och ganska lite om att ställa invasiva frågor. Lika lite som vi som amatörer ska ge sjukgymnastiska råd till en person med stressfraktur ska vi ägna oss åt att ställa kravfyllda frågor till den som mår psykiskt dåligt eftersom vi inte finns där och fångar upp de tankar som riskerar att skada personen och få den att må sämre. Vi är inte TS terapeuter, som medmänniska är det stöttning man bör ägna sig åt, fånga upp, stötta och peppa.
Oh en föreläsning. Du vill läxa upp mig och tala om hur usel jag är och hur fel jag gör.

Nej jag är inte terapeut och tänker inte bli det. Jag tror dessutom inte på terapi genom internetforum. Det funkar dessutom inget vidare att bara lyssna som du föreslår, diskussionen avstannar redan efter första inlägget om man inte svarar alls och det är ju inte så att jag skriver långa inlägg. Jag är en medmänniska och jag har dessutom haft liknade problem. Jag ställer frågor som hjälpt mig (ställda av vanliga medmänniskor) om det hjälper TS eller inte vet varken du eller jag.

Vad som inte hjälper är att tala om personer (som du verkar ha förkärlek för) som om de inte är närvarande eller att gräla om vem som gör rätt eller fel. Eller som här skapa en pseudo diskussion. Kanske du kan starta en tråd om hur du anser att man får uttrycka sig såna här trådar för att passa din mall istället för att kidnappa andras?
 
Det händer att jag dansar om de spelar t.ex. något med E-type på radion, men vet inte riktigt hur jag skulle kunna hålla igång 20 minuter. Det är ju sällan radion spelar musik i 20 minuter som man kan dansa till.

Kan. Jag har ingen jag kan träffa. Träffar bara en granne vid sällsynta tillfällen. Har ingen annan.

När skolan ville ha numret till en anhörig så blev det ju ett jätteproblem eftersom jag inte har någon.
Du kan testa via dator/mobil på youtube eller Spotify kanske?
Youtube kan du göra spellistor med den musik du vill ha gratis. Spotify måste man nog ha betalkonto för att göra spellistor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 713
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är missmodig i min depression. Vad har hjälpt er eller vänner till er? Blir man frisk? Det verkar ju återkomma. Är privat psykolog...
2
Svar
29
· Visningar
1 925
Senast: tråkmåns
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 228
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp