”Blicken dör på dem”

Det är ett av Sveriges största inridningsstall och har haft stora framgångar.
Men framgången har en mörk sida.
Flera hästskötare vittnar om djurplågeri och att hästar piskas tills de tappar livsgnistan.
– Man ser det i ögonen på hästarna. De ger upp. De är så ömma i kropparna att man inte kan röra vid dem, säger hästskötaren Isabell.
 
Det är ett av Sveriges största inridningsstall och har haft stora framgångar.
Men framgången har en mörk sida.
Flera hästskötare vittnar om djurplågeri och att hästar piskas tills de tappar livsgnistan.
– Man ser det i ögonen på hästarna. De ger upp. De är så ömma i kropparna att man inte kan röra vid dem, säger hästskötaren Isabell.

Om detta stämmer borde vederbörande bli anmäld för djurplågeri!

/Lizzie
 
"Vi slår inga hästar, ränder är sand ifrån underlaget på volten, där vi longerar unghästarna. Longeringspisk används i framåtdrivande syfte. Det är alltså damm i pälsen som skapar detta. Detta händer ibland, inte ofta."

Vilket fullkomligt skitsnack. Hoppas att denna människa åker dit så att det ryker om det.
 
"Vi slår inga hästar, ränder är sand ifrån underlaget på volten, där vi longerar unghästarna. Longeringspisk används i framåtdrivande syfte. Det är alltså damm i pälsen som skapar detta. Detta händer ibland, inte ofta."

Vilket fullkomligt skitsnack. Hoppas att denna människa åker dit så att det ryker om det.
Ja, det där kan väl inte ens någon icke-hästmänniska gå på??? Sådant trams... :mad:
 
"Vi slår inga hästar, ränder är sand ifrån underlaget på volten, där vi longerar unghästarna. Longeringspisk används i framåtdrivande syfte. Det är alltså damm i pälsen som skapar detta. Detta händer ibland, inte ofta."

Vilket fullkomligt skitsnack. Hoppas att denna människa åker dit så att det ryker om det.
Hennes försvar är helt fantastiskt lamt. Skulle tjejer som jobbar professionellt med hästar inte se skillnad på sandränder och piskrapp?
 
Ja, det där kan väl inte ens någon icke-hästmänniska gå på??? Sådant trams... :mad:

Hennes försvar är helt fantastiskt lamt. Skulle tjejer som jobbar professionellt med hästar inte se skillnad på sandränder och piskrapp?

Bilderna var ju väldigt tydliga, så jag gissar att även icke-hästmänniskor kan lägga två strån i kors och se att det är tydliga svullnader. Sand? Bah. Jävla hittepå.
 
Tyvärr är jag inte alls förvånad :(
Det var av rädsla för sånt här som jag aldrig vågade skicka iväg mitt Sprättedjur på inridning trots att jag inte redde ut honom själv. Idag är han en sjukt dyr hagprydnad men han är en lycklig hagprydnad som aldrig blivit knäckt.
 
Finns det någon som är förvånad? Jag hoppas typ inte det för det lär innebära att man är blind inför alla problem som finns inom den här sporten.

Det här pågår ju konstant på alldeles för många ställen och ridsporten i stort har inte utvecklats lika fort eller bra som t.ex hundsporten där man mer och mer börjar förstå att bestraffningar och dominans inte riktigt är i linje med aktuell forskning.

Varenda människa som varit runt på valfri hästtävling bör ha sett hästar som piskas och sporras och fall där ryttaren egna misslyckanden tas ut på hästen. Den här sporten har varit påväg åt helt fel håll så länge att de flesta varken märker eller ifrågasätter. Såna här ställen och ryttare är bara ett symtom på ett problem som ligger så djupt att de flesta inte ens orkar gräva sig ner dit.

När det här med helgstrand kom upp så hoppas jag väl ändå att de flesta till sist insåg att såna här människor är en av sportens grundpelare. De finns överallt och levererar hästar i världsklass på löpande band. Varenda ryttare har ett lika stort ansvar att säga ifrån, ifrågasätta och fundera över vad som ligger bakom framgångarna. Men tyvärr så verkar många förlita sig på att lagboken ska döma ut ett straff och att det där "enstaka rötägget" försvinner. Men då förstår man inte att det handlar inte om enstaka rötägg. Det handlar om ett system som är byggt på just såna här människor.

Usch. Bra att allmänheten börjar reagera för det kanske i alla fall sätter press på ridsporten. Eller så blir man bara bättre på att dölja misshandeln.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Aftonbladet publicerar ett stort reportage där man pratat med flera tidigare hästskötare hos ett stort utbildningsstall i Sverige...
Svar
0
· Visningar
1 407
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ridsportförbundet ryter ifrån efter Aftonbladets granskning där det framkom att ett av Sveriges största inridningsstall använder...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 906
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp