In-/tillridningsstall och bestraffningar.

Men det är ju så, tilliten är ju borta. Sen kanske den kommer tillbaka så småningom. Tvivlar stark på att så många har tid att åka och besöka hästen varje dag. Och sen handlar det om en kort stund på dagen, det räcker ju att man tittar till hästen och ser att hästen är i gott skick.
Jag hade en inackordering som var i stallet 8-10 h per dag. Tjattrade KONSTANT. Fick aldrig vara ifred. Efter det tog jag inte in fler. Så jo, nog finns de alltid.
 
Jag hade en inackordering som var i stallet 8-10 h per dag. Tjattrade KONSTANT. Fick aldrig vara ifred. Efter det tog jag inte in fler. Så jo, nog finns de alltid.
Men igen, ha en lucka på dagen då besök är tillåtet. Det är lätt löst. Sen är det skillnad på inackorderingar och hästar man har där för träning och utbildning.
 
Men det är ju så, tilliten är ju borta. Sen kanske den kommer tillbaka så småningom. Och sen kan det handla om en kort stund på dagen som hästägaren bör ha möjlighet att besöka hästen, det räcker ju att man tittar till hästen och ser att hästen är i gott skick.

Tillit är någonting man förtjänar för övrigt, inte någonting som uppkommer bara sådär. Ju öppnare verksamheten är för hästägaren ju mer tillit också per automatik blir det. Bara vetskapen att dom inte kan eller är intresserade av att försöka hinna dölja någonting gör att tilliten ökar.
Jag hade aldrig gått med på att ta en häst på utbildning där ägaren inte litar på mig och vill övervaka mig och mitt arbete. Jag förstår helt de som vill stämma av med hästägaren innan de kommer på besök även när hästhanteringen är top notch eftersom det skulle leda till massor med extra tid och stök att administrera oroliga ägare utöver det jobb man tar betalt för att husera och utbilda hästen.
En attitydändring och spräckning av bubblan så att de som ser incidenter av ej tillåten hantering inte ostraceras och straffas vore enligt mig mycket bättre än att hästägare ska behöva droppa in anonymt för att kontrollera verksamheten.
 
Jag hade aldrig gått med på att ta en häst på utbildning där ägaren inte litar på mig och vill övervaka mig och mitt arbete. Jag förstår helt de som vill stämma av med hästägaren innan de kommer på besök även när hästhanteringen är top notch eftersom det skulle leda till massor med extra tid och stök att administrera oroliga ägare utöver det jobb man tar betalt för att husera och utbilda hästen.
En attitydändring och spräckning av bubblan så att de som ser incidenter av ej tillåten hantering inte ostraceras och straffas vore enligt mig mycket bättre än att hästägare ska behöva droppa in anonymt för att kontrollera verksamheten.
Som sagt, tillit förtjänar man. Det är ingenting som man får utan att bevisa att man förtjänat den. Det är ju pga av att hästägare har haft tillit till dom som utbildar som det som skett har kunna ske.

Klarar folk inte att ha verksamheter och samtidigt även kunna vara öppna och inte stänga ute hästägare för att det är "för jobbigt" så kanske man ska fundera över om man är i rätt bransch.
 
Jag tycker nog också att öppenhet och att det är möjligt att titta till sin häst är ett måste, det är stor nog risk ändå att lämna bort en häst till någon man inte känner väl. Sen förstår jag också att många inte vill ha främmande folk springande på gården och jag tänker att det förstår nog allra flesta hästägare också, skulle det vara någon som saknar det omdömet får man väl hantera det då och med den personen så bra som möjligt, kanske säga ifrån och sen hitta en individuell lösning som funkar med den hästägaren men jag tror inte det är så ofta det behövs .
 
Personligen tycker jag det är jobbigt när ägare dyker upp oanmälda, förmodligen eftersom jag har väldigt svårt att säga nej och har ett stort behov av att vara tillmötesgående även vid tillfällen jag inte har tid/möjlighet att ta emot besök egentligen. Skulle dock aldrig någonsin utestänga ägare från att besöka sin häst, oanmäld eller ej, så länge det överlag sköts på ett bra sätt. Många gånger räcker det med ett samtal "Hej, jag råkar ha vägarna förbi, är det ok om jag svänger förbi en stund om 10 min?". Eller ett "hej, jag tänkte lämna täcke/foder/whatever någon gång den här veckan, funkar det?". Enda gången jag sagt ifrån är när jag upplevt oanmälda besök, då ingen varit hemma, och det inneburit stök för övriga hästar på gården. Överlag tycker jag ändå att de flesta ägarna är vettiga och verkar ha förtroende. Snarare har jag haft flera där jag bjudit in för att komma och titta på "examen" vid tex inridning, där de tackat nej då det varit nöjda med film mm jag skickat.
 
Jag har jobbat i flera olika galoppstall och vi hade öppet för hästägare på lördagsförmiddagar. De flesta hästägare brukade hänga i stallet flera timmar, umgås och fika. Upplevde det som en väldigt trevlig gemenskap. Det var okej för hästägare att komma andra förmiddagar också men då behövde man höra av sig.
Vilken bra lösning! Då känner man sig trygg som hästägare – välkommen en dag i veckan och sedan välkommen att komma förbi om man har vägarna förbi mot att man gör av sig i god tid innan.
 
Jag har jobbat i flera olika galoppstall och vi hade öppet för hästägare på lördagsförmiddagar. De flesta hästägare brukade hänga i stallet flera timmar, umgås och fika. Upplevde det som en väldigt trevlig gemenskap. Det var okej för hästägare att komma andra förmiddagar också men då behövde man höra av sig.
Det är ju en jättebra och trevlig lösning.
 
Kopierar in från en annan tråd.

Men jag tror verkligen inte det var därför man var tvungen att boka tid, för att dölja piskrapp eller blod menar jag utan mer för att ett så stort stall med många hästägare blir rätt mkt spring i tid och otid om man hade ett helt öppet stall.

I normala stall (om det finns några, känns tveksamt just nu) så vill man väl ha lugn och ro och arbetsro och vem skulle hinna rida om man ska ta hand om hästägare stup i kvarten? Så det i sig tycker inte jag är jättekonstigt. Man vill väl i alla fall att folk ringer innan och säger att dom ska komma.
Jag tycker det är en jävla skillnad på att förvänta sig att bli visad runt varje gång man vill besöka sin häst, som att i mitt fall tidigare deltagit i träningen och hanterat hästen vid löshoppning, för att sedan förbjudas komma sista tillfället före visning, då de ändrat på förutsättningarna och hästen redan tappat självförtroendet och sedan inte ens försöker på visningen. Vad hann hända däremellan, från en hoppglad unghäst som knappt gick att hålla och utan problem hoppade 130, för att sedan inte vilja hoppas alls?

Eller som när jag besöker min utlånade häst i hagen efter flera varningar från andra och blir hotad att jag minsann ska få se och 14 dagar senare har piskat henne blodig när jag hämtar henne i stallet efter advokatkontakt för att inte göra något fel. Jag är väldigt glad att jag hade en häst att hämta och att de inte hann slå ihjäl henne innan, något jag vet i efterhand hänt andra hästar. :rage:
 
Men det är ju så, tilliten är ju borta. Sen kanske den kommer tillbaka så småningom. Och sen kan det handla om en kort stund på dagen som hästägaren bör ha möjlighet att besöka hästen, det räcker ju att man tittar till hästen och ser att hästen är i gott skick.

Tillit är någonting man förtjänar för övrigt, inte någonting som uppkommer bara sådär. Ju öppnare verksamheten är för hästägaren ju mer tillit också per automatik blir det. Bara vetskapen att dom inte kan eller är intresserade av att försöka hinna dölja någonting gör att tilliten ökar.

Fast då får man ju rida in/utbilda sin häst själv helt enkelt. Det kan ju inte bli ett kontrollsystem likt ett arbetsläger för att vissa hästägare har tillitsproblem. Varför skulle man som egen företagare ens tillåta det? I vilket annat jobb ska man behöva stå ut med det?
 
Fast då får man ju rida in/utbilda sin häst själv helt enkelt. Det kan ju inte bli ett kontrollsystem likt ett arbetsläger för att vissa hästägare har tillitsproblem. Varför skulle man som egen företagare ens tillåta det? I vilket annat jobb ska man behöva stå ut med det?
Att jämföra att hästägare ska få tillgång till att hälsa på sin häst med ett arbetsläger..det är bara löjligt. Har man så extremt svårt med hästarnas ägare så ska man nog inte jobba med andras hästar heller.

Om det är det som krävs då att man får ta ut en tränare hem till stallet istället så är det ju det som krävs. Hellre det än att lämna den till ett ställe som inte tillåter besök och där allt sker bakom stängda dörrar.

Jobbar man med andras hästar så får man också stå ut med att dom hästarna har ägare som är rädda om dom. Och som sagt, tillit förtjänar man, det är ingenting som man bara säger till någon att den bara måste ha annars har den "tillitsproblem".
 
Hur funkar det i galoppstall? Travstall?
När jag jobbade på travet var det hos en av de största som även är känd för att vara bra på problemhästar(på ett bra sätt). Vi hade en hög snabba men knepiga individer.
Vi hade inte öppet för hästägare jämt. Man fick ringa och se till att det funkade. Samma på gården på landet.
Det var inte för att dölja något. Utan bara för att slippa distraktioner och kunna jobba säkert och effektivt.
Man behövde kunna ha ”rent” på okunnigt folk på stallgången etc för att sela på, sadla/sitta upp, gå med hästar som inte var helt safe etc.
 
Att jämföra att hästägare ska få tillgång till att hälsa på sin häst med ett arbetsläger..det är bara löjligt. Har man något att dölja till den grad så bör man fundera på vad man håller på med. Och har man så extremt svårt med hästarnas ägare så ska man nog inte jobba med andras hästar heller.

Om det är det som krävs då att man får ta ut en tränare hem till stallet istället så är det ju det som krävs. Hellre det än att lämna den till ett ställe som inte tillåter besök och där allt sker bakom stängda dörrar.

Jobbar man med andras hästar så får man också stå ut med att dom hästarna har ägare som är rädda om dom. Och som sagt, tillit förtjänar man, det är ingenting som man bara säger till någon att den bara måste ha.

Men det är väl ingen som sagt att hästägaren inte får hälsa på sin häst? Men att ha öppet hus varje dag är ju fruktansvärt energikrävande. Hade aldrig lämnat min häst till någon jag inte ens litade på från första början.
 
Att jämföra att hästägare ska få tillgång till att hälsa på sin häst med ett arbetsläger..det är bara löjligt. Har man så extremt svårt med hästarnas ägare så ska man nog inte jobba med andras hästar heller.

Om det är det som krävs då att man får ta ut en tränare hem till stallet istället så är det ju det som krävs. Hellre det än att lämna den till ett ställe som inte tillåter besök och där allt sker bakom stängda dörrar.

Jobbar man med andras hästar så får man också stå ut med att dom hästarna har ägare som är rädda om dom. Och som sagt, tillit förtjänar man, det är ingenting som man bara säger till någon att den bara måste ha annars har den "tillitsproblem".
Man får väl enas om vad man tycker passar. Matchar man inte så får man väl ta annan tränare/kundhäst helt enkelt.
 
Jag köper att man bör hojta till innan man kommer och hälsar på men vill man komma samma dag så ska man få göra det. Jag hoppas dom som vill träna hästarna bakom stängda dörrar sållas bort så småningom. Det är det som möjliggör dålig hantering och jag hoppas hästägare blir mindre godtrogna och inte litar fullt ut på människor dom inte innan har erfarenhet av.
 
Småskalig hingsthållare här och skulle aldrig neka stoägare att besöka sin häst eller för den delen hingst och jag har lånat hingst. De har även alltid fått vara med vid betäckningstillfällena om de vill. Däremot har jag ibland inte kunnat anpassa tid och annat till dem och de har alltid funnits förståelse för det. Bara bra om hästägaren kommer och tex borstar igenom hästen skrapar flugägg mm. Det där lilla extra omvårdnaden som inte ingår i vardagsbestyren.
 
Jag köper att man bör hojta till innan man kommer och hälsar på men vill man komma samma dag så ska man få göra det. Jag hoppas dom som vill träna hästarna bakom stängda dörrar sållas bort så småningom. Det är det som möjliggör dålig hantering och jag hoppas hästägare blir mindre godtrogna och inte litar fullt ut på människor dom inte innan har erfarenhet av.

Men det är väl det jag sagt hela tiden att man ska höra av sig, det är ju skillnad på det och öppet hus! Om jag hade ringt på morgonen och frågat om jag fick komma kl 14 och titta på min häst och fått ett nej hade det ju varit märkligt. Hade jag velat komma kl 20 hade jag inte tyckt det varit lika konstigt om jag fått ett nej.

Nu har jag tack och lov inga utbildningshästar men väl ett inackorderingsstall. Alltså jag gillar mina inackorderingar och dom är bra på alla plan. Det bästa jag vet dock är om alla varit här innan kl 14 och man har hela sitt hem för sig själv sedan vilket är extremt ovanligt.

Det är bara det där lugnet som sänker sig över gården och då har jag inte ens några högljudda människor här.. (längre).
Hade en i somras som gick mig på nerverna, kunde inte ens vara i stallet när hon var där. Som tur var så var hon skitdålig på att betala , så jag kunde säga upp henne kvickt.

Det tänker jag mkt på i den här diskussionen dvs att det är någons hem och arbetsplats och jag skulle inte ens vilja klampa på helt oanmäld som om det vore Ica Maxi. Jag tycker det är respektlöst att bara ta sig massa rättigheter för att min häst står där som jag faktiskt överlämnat i någons vård.

Öppet hus en lördag mellan den och den tiden som någon föreslog är ju ett bra förslag men det hindrar ju inga hästplågare heller direkt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Måste lämna ut min 2 åring (eller ja, 2 ½ år snart) på foder på obestämd tid pga att jag ska flytta och det inte finns stallplats...
Svar
15
· Visningar
1 546
Senast: jezzibell
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 288
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp