blicken igen..

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare EmMmY
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 345
E

EmMmY

har nu läst "Dressyr med Kyra", en bok fullproppad med bilder på när Kyra rider. Bläddra igenom och kollade på bilderna lite snabbt och jag kan bara konstatera; det var bara på en bild hon tittade frammåt och inte snett ner på hästen. Å gissa på vilken? hehe, jo under prisutdelningen. :rofl: :rofl:

Jag tar det som att du alltid och i alla lägen tittar rakt fram, och aldrig någonsin sneglar neråt?

:smirk:

Tittar man rakt ner på händerna så ser man inte var man rider. Tittar man rakt fram ser man bara vart man är på väg, inte var man rider. Man får ju kolla framför hästen, men det är ju klart, man får ju kolla vart man rider också annars blir det ju också ett problem. Fast man märker väl om man rider in i någon/något.

Hlsn Elisabet :bump:

jag skrev ett inlägg förut om min lilla ovana att snegla snett nedåt. :smirk: men du kanske inte såg det.

fick då svar av många som hade samma ovana + lite redogörelser om varför blicken är så viktig. Så nu när ja bläddra igenom Kyras bok å hon på många bilder snegla nedåt kan man ju bara konstatera att det händer även de bästa :p

Jag läste i någon bok: Om man tittar ner på sina händer eller sänker blicken för mkt så belastar man hästens framdel med ca 4 kg jämfört med om man tittar framåt. Antagligen är det väl så att man flyttar tyngpunkten något framåt när man tittar nedåt..

Det här med blicken har väl varit uppe fler gånger på slutet?! Carmenzita tror jag det var som då påpekade att om du tittar ner på händerna så blir du också hårdare och okänsligare. Har testat sedan dess, och jag tycker att det stämmer.

Men visst är blick och sits och alla delar svårt!

Ha, ha. Skönt att se att ngn så duktig och van som Kyra ocså tittat NERÅT istället för framåt ibland.. Ja, ni gissar rätt,min blick brukar ständigt fastna mellan hästens öron....så jag får väl gå med i "klubben".

När jag tränar och slipar med min häst så kollar jag mycket ner på henne. Kontrollerar ställning, öronspel och hur musklerna i halsen spelar mm.

Behöver säkert inte påpeka det, men ett huvud som tittar ner förstör jättemycket för den lodräta sitsen. För att hålla emot huvudets vikt spänns mothållande muskler i bålen som du behövt till annat. Vidare är det svårt att ha rätt muskeltonus i häcken med ett tippat huvud (det finns en del som kan dock!). Och när man tittar ner blir handen hårdare.

Alltså, mycket är vunnet på att man hela tiden ser framför sig (helst med mjuka ögon förstås!). Lättare sagt än gjort, jag vet, men det förstör så mycket...

Har för ett tag sen läst ett annat inlägg av dig om blicken, och du har så rätt. Man BLIR hård i handen av att titta ner. Eller i allafall JAG blir det.

Och inte bara bäckenet - axlarna får nåt lurt för sig också...

Det är verkligen så att man blir hård i handen av att kika ner, alla som testar kommer fram till samma sak. Så det är inte bara din kropp som reagerar så! Det är nyttigt att "leka häst" ibland för att förstå vad våra fel får för konsekvenser i sadeln. (Pekar tårna utåt? Då får du minskad stabilitet i bålen. Tittar du neråt? Då blir handen hård. Åker dina fötter fram? Då hamnar du med största sannolikhet i stolsits och skjuter därför fram hästen vilket leder till att den hamnar på framdelen. Är ena axeln sänkt? Då drar du ihop kroppen på den sidan och ditt sittben på den sidan fladdrar troligen i luften. Kröker du tårna? Då blir du stum i handen. Drar du upp axlarna? Det känns också i hästens mun...)

Jo, jag börjar inse det.
Snart har du titeln "internetinspirationen för bättre ridning" ;)

Men, stort tack för detta!! :bow:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Kajsalisa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 936
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 136
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka