Blindbrodd.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Atalantha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 8 919
Sv: Blindbrodd.

Jag har letat efter de där blindbrodden på tok för mycket så jag gav upp. Verkar inte finnas längre och jag fattar verkligen inte varför för alla andra sätt tycker jag varit mer eller mindre värdelösa.

Åh då är jag inte ensam! De finns på Hansbos hemsida, men tror inte man får köpa av dom som privatperson :( Då vet jag iaf att om jag hittar några så köper jag på mig några stycken, så man slipper detta eviga letande en gång till :D

Jag hojtar om jag hittar några någonstans!

Jag tycker som du och har bara haft min häst broddad i hagen några dagar under vår första vinter för fem år sedan. Annars har hagarna hållt sig halkfria.

Om affären inte har skruvbara blindbroddar så kanske de vet någon annan som har. Kom just på att min kompis köpte en grå broddlåda som innehöll "allt du behöver" i broddväg för några år sedan. Där var skruvbara blindbrodd med. Tror inte hon har dem kvar, annars kunde du säkert fått dem. Hoppas du får tag i det du behöver. :)

Edit: såg att broddlådan finns på Hööks fortfarande, men det verkar lite dyrt att köpa en hel låda när det bara är blindbrodden man vill åt... :p

Ja, känns betydligt bättre att brodda vid behov tycker jag :)

Aaw tack, synd att dom var borta :/

Ja, såg den lådan också, men som du sa så blir det ganska dyrt, speciellt eftersom jag har 4 broddhål per hov. Då måste jag köpa 2 lådor :o

Det var så lite så, jag kan bli ursinnig över sånt då man frågar om EN sak inte en annan sen är det klart att man kan komma in på sidospår men då ska man inte som TS få skit för att man inte gör som andra tycker att det ska vara det var inte vad allt handlade om. Tyvärr händer det alldeles för ofta här inne, men NOG OM DET!! Hoppas du hittar en bra lösning...

Ja, det är verkligen otroligt jobbigt! Och händer väldans ofta här har jag märkt. I början var det jobbigt då jag själv hade svårt att hålla mig trevlig i sådana lägen, men jag jobbar på det :angel:

Tack! :laugh:

Min hovis tipsade om silikon i broddhålen, som man sen lätt tar bort med söm eller liknande. :)

Jag köpte en sån där låda från Hööks för flera år sen. De där broddhålspluggarna i gummi är fortfarande oanvända, jag fattar verkligen inte hur de ska kunna sitta kvar ute i hagen. Jag har nog inte kommit på HUR man ska få fast dom ordentligt...
Blindbrodden som man skruvar i med insexnyckel är ju suveräna! Tyvärr har jag tappat bort en del så jag kanske har fyra kvar om jag har tur :( Jag kommer knappast köpa ett antal såna där lådor för att få tag på blindbrodden, för resten av broddarna är helt värdelösa.
Skulle gärna vilja köpa lösa sådana! Så om någon vet vart man kan köpa tar jag också gärna emot det tipset:D

Jag har köpt blindbrodd man skruvar med skiftnyckel (metallbrodd utan pigg) på H**ks i Borås, gjorde det i helgen, fanns vid kassan.

KL

Jag tror jag sett att B*rjes säljer blindbrodd som man skruvar i med hexagon/insexnyckel.

kKan tyvärr inte uttrycka mig om kvalitén. Men kan vara värt att kolla?

mvh Jasmine

Tänkte följa tråden för att få svar på samma fråga som TS hade.

Men faaan va otrevlig ton det va här. Min häst kan inte heller vara broddad hela tiden. och nej inga boots i världen kan rädda honom. Suck, folk ska läxa upp varandra för allt.

Hörni kolla här :D

Stoppskruv är nog vad vi letar efter. Här är en bild på underverken:
thumb_13AE89221.jpg

Jag förstår mig dock inte på storlekarna på alla hemsidor. Gängdimensionen ska ju vara 3/8 för vanliga ridhästskor (5/16 på trav). Och lämpligtvis 8-10mm långa beroende på hur tjocka skor man har, vanligtvis 8mm. Om någon kan googla och hitta exakt den storleken så skrik till :D

Hallå Börjes har på sin hemsida såg jag nu! :)

Senast ändrad:

Men de var också besvärliga att få bort smutsen i hålen innan man kunde skruva ur, jag fick hålla på.

Min häst har shivering så broddning är ett problem (jag får kämpa med att hålla hennes hov uppe), jag har fått lösa det genom att helt enkelt låta broddarna sitta i även om det inte behövs.

Följer den här tråden också annars för fler tips att hålla hålen rena.

De var fina, men jag håller mig nog till att inte använda ngt- plättlätt att rensa om man gör det dagligen. annars öronproppar. Neoprenpluttarna var faen helt omöjliga att få ur:mad:

En syl är bäst att rota med. Ni vet.. en vass grej med en stor kula att hålla i.

min kompis har lärt sina hästar att sätta ner hoven o vila på tå o kan då mecka utan att behöva hålla i.

Visst är det bästa att kunna ha dem i, men folk tänk! När de inte behövs så ska de ur.
Ser en del i södra S. som låter dem sitta in i Maj ..ja t o m i Juni.

Tänk på hästarnas ben.

Senast ändrad:

*kl*

Gummiduttarna från Hööks funkar bra så länge det tar stopp på baksidan sas, dvs hålet får inte hänga i luften utan hov bakom. För att få ur dem tar man en söm, sticker ner i ena kanten, lirkar in under och lyfter med tummen uppepå för att den inte ska sprätta iväg, hur enkelt som helst när man fått in tekniken =)

Annars funkar bitar på 1*2 cm av vanlig tvättsvamp bra.

Min hovis tipsade om silikon i broddhålen, som man sen lätt tar bort med söm eller liknande. :)

Åh!, När man tar ut silikonet sedan, blir det som något sort "skal" då, alltså så att allt hänger med ut?

Jag köpte en sån där låda från Hööks för flera år sen. De där broddhålspluggarna i gummi är fortfarande oanvända, jag fattar verkligen inte hur de ska kunna sitta kvar ute i hagen. Jag har nog inte kommit på HUR man ska få fast dom ordentligt...
Blindbrodden som man skruvar i med insexnyckel är ju suveräna! Tyvärr har jag tappat bort en del så jag kanske har fyra kvar om jag har tur :( Jag kommer knappast köpa ett antal såna där lådor för att få tag på blindbrodden, för resten av broddarna är helt värdelösa.
Skulle gärna vilja köpa lösa sådana! Så om någon vet vart man kan köpa tar jag också gärna emot det tipset:D

Det känns som att dom gummipluggarna verkligen inte sitter kvar i en lerig hage :O

Ja, jag hoppas hitta dom! Jag kommer att skriva här så FORT jag hittar dom, så att fler kan köpa :D

Jag har köpt blindbrodd man skruvar med skiftnyckel (metallbrodd utan pigg) på H**ks i Borås, gjorde det i helgen, fanns vid kassan.

Det är inte riktigt sådana jag är ute efter, de jag söker går inte utanför skon alls. De du tänker på är väl vanliga brodd fast utan kärnan?

Hörni kolla här :D

Stoppskruv är nog vad vi letar efter. Här är en bild på underverken:
thumb_13AE89221.jpg

Jag förstår mig dock inte på storlekarna på alla hemsidor. Gängdimensionen ska ju vara 3/8 för vanliga ridhästskor (5/16 på trav). Och lämpligtvis 8-10mm långa beroende på hur tjocka skor man har, vanligtvis 8mm. Om någon kan googla och hitta exakt den storleken så skrik till :D

Hallå Börjes har på sin hemsida såg jag nu! :)

Ja, exakt dom letar jag efter! Jag måste helt missat dom på Börjes sida, tyckte jag lusläste :O *Dyker in på deras sida igen*

Haha men jisses, jag hade missat att det fanns 2 sidor med brodd :angel:
Hoppas alla ni som söker ser detta nu, B*rjes har blindbrodd :D

Liknande trådar

Utrustning Skåning som numera bor i Danmark och har aldrig någonsin skruvat i/ut broddar… :o Men, förra året fick hästen nya skor på (utan... 2
Svar
34
· Visningar
4 889
Senast: Buck
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 980
Senast: Salinero
·
Utrustning När använder man sånna? Av vad jag har sett så sticker de ju knappt upp någonting ur skon..? :confused: En annan broddfråga...
Svar
12
· Visningar
7 696
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II