Blindtarmsoperation, efterverkningar?

Ceta

Trådstartare
Opererades för inflammerad blindtarm för några dagar sen, och undrar mest vad ni buke-människor som genomgått samma sak fått för biverkningar eller så? Både sådana som man kan vänta sig och som är ofarliga, och sånna som man skall hålla ögonen på...

Fick dessutom inte så mycket reuglationer från sjukhuset annat än att ta det lugnt och känna efter liksom, men inget om vad jag bör/inte bör äta, eller om jag får sträcka på mig eller lyfta saker eller så... Nån som har några råd?

Och det viktigaste, när kunde ni rida "ordentligt" igen? :p ;)

Tråden kanske inte hör till "ryttarhälsa" eg, men moderator får gärna flytta den isf! :bow:
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

ingen som har några erfarenheter? :confused:

trodde det skulle vara en vanlig sak at ha gått igenom :p
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

Jag blev opererad som liten, till mitt stora förtrett fick jag inte rida på 3 veckor och inte vara med på gymnastiken. Jag var dock bara ett barn och de både skickar hem folk snabbare och ger mindre restriktioner. Känn dig för du bör nog hålla dig från hästryggen någon vecka åtminstone, så såret får läka ifred.
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

Min blindtarm opererades bort förrförra hösten, med titthål, så jag åkte hem dagen efter operationen (op på natten) och var i skolan dagen efter. Hade inga restriktioner men åkte inte och tränade på en vecka, det var ju bara små hål som läkte fort! Nu syns knappt ärren!
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

jag opererades för 14 år sedan, kirurgen var just på väg hem(det var sen kväll) o han tyckte jag var onödig..han måste bli o jobba..det var så, men sen har jag svängt till det o jag tror (inte på fullt alvar,men lite) att han hämnades med att skära upp halva magen..ärret är stort o fult o långt o brett..:mad:dessutom sydde han snett på nåt vis..

nå men, jag kunde inte mocka på en vecka åtminstone,hosta o nysa gjorde ont..red gjorde jag inte då för tillfället,men det var sjukt ganska länge,skulle nog inte ha hoppat upp på 3 veckor kanske.
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

Jag opererade bort min för 6 år sedan, med 3 små titthål. Det var precis för jul. Hade en skidresa inplanerad över nyår, och läkaren tyckte inte direkt att det var en strålande idé att åka slalom, men det var inte farligt heller. Jag mådde kasst med feber ca 1 vecka efter operationen, men när jag kom till Åre så mådde jag precis som vanligt, och kände ingenting.

Så du kan säkert rida så fort som du känner dig feberfri och frisk.
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

*kl*

Tack alla :bow:
Nu känner jag att jag har med "på fötterna".. Känner mig feber-fri och såå.. men är samtidigt väldigt öm i såren, och det gör ju vansinnigt ont att nysa... hosta kan jag inte ens göra. Men gör väl som läkarna säger då, och tar det som det kommer och försöker att känna efter bara :p
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

blev du kikhålsopererad?
mitt ärr är 20 cm långt o 1 cm brett..de jag sett har varit som tunna sträck bara..detta är kolosalt.inte för att det nu stör.men ändå..
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

nej mitt är titthål.. så har ett sår vid naveln, och två nedanför troslinjen.. Gissar att det bara är det vi naveln som kommer synas sen, de andra kommer nog bli knapt synliga :)
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

Jag gjorde inte titthål utan vanlig 15 cm långt ärr. Dom fick leta lite efter min men jag var uppe och dansade disco efter en vecka. Lyfta var det lite värre med.
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

Jag låg fortfarande kvar på sjukhuset efter 1 vecka ....

Mia
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

ojdå... vad hade hänt då? Eller var det länge sen och det var standard?
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

Blindtarmen brast och så tål jag inte pencellin så den enda antibiotikan jag tålde var jag tvungen att stanna kvar för att få på sjukhuset och med risk för bukinflammation var jag kvar längre .

Har varit med om flera bukopar men detta var det värsta jag varit med om iallafall när blindtarmen sprack ..

Opererades med öppet snitt men det vanliga är väll 2-3 dagarpå sjukhuset ?

Jag tog bort min blindtarm för 2 år sedan ;) Tydligen var det vanligare att man tog blindtarmen som yngre och inte så gammal som jag :o

Mia
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

ok...
Jag blev släpt ganska tidigt (ca 20h efter operation), men förstår ju att det beror på att min inte var så farligt inflammerad, jag behövde inte ens få pencillin... så så fort jag hade ätit kunde jag gå typ.... :)
Titthål dessutom...
 
Sv: Blindtarmsoperation, efterverkningar?

*kl*

Har en liten fråga till :laugh:

Det går framåt med ärren och så, även om jag fortfarande inte orkar så mycket...
Men däremot har jag fortfarande inga som helst hungerskänslor :crazy: Jätte tråkigt, tvingar givetvis mig att äta ändå, men det är så tråkigt och äckligt att äta när man blir mätt direkt :crazy:
De a inget om detta på sjukhuset, så jag vet inte om det beror på att jag svalt två dygn innan op, och magsäcken krymp, eller om den kan vara svullen på nått sett efter op fortfarnade? (Det var en vecka sen jag opererades)...

Nån som har nån tanke?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 947
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp