Blir de hingstar så fort??

caradan

Trådstartare
Min bebis (shettis hingst på 1 år) har inte naffsat eller gjort några dumheter alls tills idag, nu bet han mig i armen och försökte springa över mig!

Han har gått ensam med en valack nu i ett par veckor men i går kom grann hästarna till sitt sommar bete (1 ev 2 ston, el 1 sto och en valck)

Kan hingsten i honom ha väckts på 1 dygn??
Eller hur fort ändrar de sitt beteende??

Suck, jag som hade hoppats på en en lugn hingst ett tag till...

Nu gäller det bara att han inte rymmer in till stoet, men egentligen så är det tekniskt omöjligt för honom att betäcka henne då hon är vbl på strax över 170cm och han är shettis på 79cm. (tror att det är omöjligt även om hon skulle lägga sig ner!)

Inget är omöjligt, dem kommer säkert på något, Vilken korsning :devil:

Hrm...vill bara berätta om en shettis som betäckte en shire på över 1,80m. :angel:

De fick gå tillsammans eftersom ägarna trodde att det var omöjligt. Tror du att de blev förvånade när stoet gick ned i ett djupt dike och sen var det fritt fram. Tror i och för sig aldrig att det blev ett föl, men ändå.

Tur, det finns inget dike i den storas hage, men faktiskt finns det ett ganska djupt i den lillas!!

Det blir till att dra mera tråd runt hagen för att slippa oroa sig, och sen kanske inskaffa ett riktigt starkt aggregat!

OH JA!! De kan bli hingstiga över ett dygn! :smirk:

Min ettåring var totalt omedveten om att han var hingst när han var här hemma. Brydde sig inte alls om stona.
Men efter att vi lämnat honom på ett annat ställe, för att köras in, tog det inte lång tid innan han blev en "monsterhingst", som var nästintill omöjlig att hantera när det fanns ston i närheten! :eek:
Han försökte även ta livet av deras lille shettishingst...

Så jag bestämde snabbt att kulorna skulle bort! Ville inte riskera att han skadar varken människor eller djur genom sitt beteende! :crazy:

Det tog inte lång tid efter kastreringen, innan han var lika cool och "o-hingstig" som före förvandlingen.
Nu struntar han totalt i om det står ett sto och brunstar framför näsan på honom. Det känns jättebra! :D

Jag hade hoppats på att jag skulle kunna behålla honom som hingst i vilket fall som helst så kan jag ändå inte kastrera honom förrens till hösten å alla flugor försvunnit så han får hålla sig i skinnet till dess!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 871
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 622
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 779
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 519
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka