Blir galen!

G

Gilan

Vet inte vad jag ska göra!
har en underbar f.d travare men hon håller inte som det är nu till ordentlig ridning. kanske om hon får ordentlig vård. men trots klinik besök,å haft vanliga veterinärer ute så hittar dom inget fel på henne. men hon haltar när hon rids ordentligt! Så nu vet jag inte vad jag ska göra! Älskar miin häst så enormt mycket..Samtidigt som jag vill komma framåt i min ridning känns som jag kommer tappa intresset senare annars.
Å vem vill köpa en travar som inte går mer än att promenad rida på lixom. Men kan man va så egoist att man avlivar en häst bara för att man själv vill rida mer?! blööööh va jobbigt allt är..
 
Sv: Blir galen!

Folk letar ju efter sällskapshästar och promenadhästar ibland. Du får väl fundera på hur det påverkar din hästs livskvalité. Jag fick ta bort min för att han skulle gå på konvalescens (boxvila) 13 månader med 30% chans till att bli hel. Efter tre dagar var han omöjlig och bröt sig ut ur box och sjukhage. Då var det bara att se verkligheten i ögonen. Du kan kanske få ut försäkringen och triangelmärka, men leta runt efter någon som vill ha en sällskaps/promenadhäst. Krångligt och jobbigt det där.
 
Sv: Blir galen!

När jag var tvunget att ta beslutet att ta bort min älskade vän så sa min veterinär några kloka ord till mig han sa

-Det är Aldrig fel att ta bort en sjuk häst hon/han lider inte, det är bara vi som blir kvar som sörjer och trots att man inte tror det så läker tiden såren och senare kan man se tillbaka på alla fina stunder och då känns det rätt!!

och det stämmer till 100% (för mig iaf)

Om man ger bort en sällskaps häst kan man aldrig garantera att den inte säljs igen eller nån som tycker att den här är ju inte sjuk och börjar rída igen.

Så utan att verka kall och hård jag tycker att du ska låta din vän vandra vidare!
 
Sv: Blir galen!

Har du haft ute en equiterapeut?

Jag har själv en travare som kanske inte kommer att räcka till lite hårdare träning och har funderat på att sälja som promenad el. till avel men jag kan inte! Hon är min kompis endå och jag har lärt mig så mycket genom henne så jag kommer inte kunna sälja henne...

Jag har funderat lite på att kanske bli medryttare på en annan häst, kostar inte så mycket (ibland inget alls) och så kan jag utvecklas med den isåfall.=)
 
Sv: Blir galen!

Man ska aldrig avla på ett sto som inte håller för ridning om man inte vet varför hon är skadad. Kan ju vara ärftligt, och då är det fel att sätta fler hästar till världen som kan få dras med samma lidande.
 
Sv: Blir galen!

Det är jobbigt när det blir så....

Har ni kollat hovarna på henne, benställning osv.
Har ni kollat bara benen?
Ibland är det ju så att problemen kan sitta högre upp tex. bogen osv.

Hoppas att löser sig ändå....
 
Sv: Blir galen!

nej det vet jag. Bara ett alternativ om man skulle hitta vad det vad för fel och om hon inte kan ridas mera. Men är det ärftligt eller okänt så är det såklart uteslutet.
 
Sv: Blir galen!

hovar+ben är kollade ,kiropraktor har vart ute å masserat. Ultraljud har gjort på rygg..
Det är musklerna som spökar. Först va hon ju trvare å hade dom musklerna,sen blev hon ridhäst,sen stod hon 2 år. Å nu såfort man ökar ansträgningen lite så får hon ont i alla muskler..
 
Sv: Blir galen!

Jo så har jag åxå tänkt. För även om jag skulle ha kvar henne så skulle nog intresset svalna och tillslut så skulle hon ändå inte få den uppmärksamheten hon är värd.
 
Sv: Blir galen!

har nu tatt kontakt med hästjouren för dom förmedlar ju hästar å ser till att dom komer till riktigt goda hem..så dom sa att jag skulle ringa!
 
Sv: Blir galen!

Åååh glaad..prata med hästjouren nu. Dom tar Gärna emot henne..Ger henne några månader att bli frisk med hjälp av olika behandlingar åså..Går det inte att få henne frisk så avlivar dom henne..Men annars kommer dom försöka sälja henne som promenad/sällskaps hääst...Känns såå sköönt å jag är så glad trots att jag är så jävla lessen. Men här kommer hon få en ärlig chans att bli frisk och få ett bra hem
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp