Blir inte klok på Pavo Vital?

Bukefalos 30 år!

Tussinussen

Trådstartare
Jag hjälper en familj i stallet (nya hästägare) räkna ut vad deras ponny ska ha utifrån höanalysen som vi fick nyligen. De ville gärna att jag skulle räkna mineraler utifrån Pavo Vital, pga att de nyss köpt en dyr låda.
Men jag blir inte klok på den :banghead:
Värdena står som % överallt och då är det enl följande (om jag tar några viktiga värden) : Ca 1,44% P 0,26% Mg 0,12%. Sen står det att det är 2,5 mg selen/kg.
När jag räknar om % till g/kg (som Hästveriges program vill ha) får jag 14,4 g Ca 2,6 g P, 1.2 g Mg, sen 2.5 mg selen.

Om jag jämför med t ex Kraffts vanliga mineraler har den Ca 120, P 30, Mg 60 g/kg, samt selen 15 mg/kg. Samma med Granngardens egna mineraler Balans, som är 120/30/50 g/kg och selen 20mg/kg.

När jag räknar foderstaten utifrån Kraffts värden ser den helt OK ut, räknar jag utifrån vad jag uppfattar som Pavos värden varnar programmet hela tiden för att hästen får för lite av både det ena och det andra.

Är Pavo Vital verkligen såhär jättekonstig, eller räknar jag fel?

Help me O_o

Fördelen med Pavo Vital är väl att den inte innehåller tillsatt järn. Jag skulle kunna jämföra dina siffror med vad som står i PC Horse senare (foderstatsprogram som har de flesta foder i listor som det bara är att läsa in när man ska räkna) om du vill. Borde hinna ikväll men lovar inget :)

Det är väl inget konstigt med Pavo Vital? Jag ger själv det till min då jag inte har något behov av extra makromineraler. Du har dessutom räknat fel på selen. Det är 2.5 mg organiskt selen och 7.5 mg oorganiskt (totalt alltså 10 mg selen/ 1 kg mineraler).

Jag hjälper en familj i stallet (nya hästägare) räkna ut vad deras ponny ska ha utifrån höanalysen som vi fick nyligen. De ville gärna att jag skulle räkna mineraler utifrån Pavo Vital, pga att de nyss köpt en dyr låda.
Men jag blir inte klok på den :banghead:
Värdena står som % överallt och då är det enl följande (om jag tar några viktiga värden) : Ca 1,44% P 0,26% Mg 0,12%. Sen står det att det är 2,5 mg selen/kg.
När jag räknar om % till g/kg (som Hästveriges program vill ha) får jag 14,4 g Ca 2,6 g P, 1.2 g Mg, sen 2.5 mg selen.

Om jag jämför med t ex Kraffts vanliga mineraler har den Ca 120, P 30, Mg 60 g/kg, samt selen 15 mg/kg. Samma med Granngardens egna mineraler Balans, som är 120/30/50 g/kg och selen 20mg/kg.

När jag räknar foderstaten utifrån Kraffts värden ser den helt OK ut, räknar jag utifrån vad jag uppfattar som Pavos värden varnar programmet hela tiden för att hästen får för lite av både det ena och det andra.

Är Pavo Vital verkligen såhär jättekonstig, eller räknar jag fel?

Help me O_o
Finns många mineralfoder med låga mineralinnehåll så man måste ge större mängder tyvärr. Ser för mig ut som du räknat på rätt siffror.

Har de sagt varför de vill ha Pavo vital?
Kan de ha gått på något säljsnack?
Verkar ju vara en del både lucern och timotej i så det är klart att hästarna gärna äter det. Däremot undrar jag hur de räknat när de säger att hästarna bara behöver 100g.

En vän till mig ger något annat som var lika värdelöst, minns inte vilket. Tyvärr var hon inte riktigt mottaglig för att det blir billigare att ge annat.

Hade nog räknat på Pavon och något annat mineralfoder som blir bra i foderstaten och skrivit upp vad månadskostnaden för de två mineralalternativen skulle vara om det är så att det skiljer mycket.

Finns många mineralfoder med låga mineralinnehåll så man måste ge större mängder tyvärr. Ser för mig ut som du räknat på rätt siffror.

Har de sagt varför de vill ha Pavo vital?
Kan de ha gått på något säljsnack?
Verkar ju vara en del både lucern och timotej i så det är klart att hästarna gärna äter det. Däremot undrar jag hur de räknat när de säger att hästarna bara behöver 100g.

En vän till mig ger något annat som var lika värdelöst, minns inte vilket. Tyvärr var hon inte riktigt mottaglig för att det blir billigare att ge annat.

Hade nog räknat på Pavon och något annat mineralfoder som blir bra i foderstaten och skrivit upp vad månadskostnaden för de två mineralalternativen skulle vara om det är så att det skiljer mycket.

Fast hon har ju räknat fel på selenet. Pavo Vital innehåller 10 mg selen /1 kg mineraler. Mängden mineraler är dessutom uträknat enligt vikt, inte som tex Kraffts luddiga "lätt arbete/vila 80 h, medelhårt arbete 120 g" etc.

Jämförde Kraffs blåa mineraler med Pavo Vital nu lite snabbt. Om man bortser från att Krafft tillsätter extra kalcium, fosfor och magnesium ( vilket ju inte alla, exempelvis jag, inte har behov utav) så är mängden mikromineraler hyffsat lika i mängd mellan Krafft och Pavo Vital.

Vit E - 5000 ie K/ 6000 P
Selen- 15 mg K/ 10 mg P
Jod - 5 mg K/30 mg P
Zink - 3000 mg K/ 2500 mg P
Koppar - 900 mg K/ 800 mg P

Dessutom innehåller Kraffts mineraler extra tillsatt järn, och även melass och andra tillsatser. Pavo är bara gräs och lusern.

Fast hon har ju räknat fel på selenet. Pavo Vital innehåller 10 mg selen /1 kg mineraler. Mängden mineraler är dessutom uträknat enligt vikt, inte som tex Kraffts luddiga "lätt arbete/vila 80 h, medelhårt arbete 120 g" etc.

Jämförde Kraffs blåa mineraler med Pavo Vital nu lite snabbt. Om man bortser från att Krafft tillsätter extra kalcium, fosfor och magnesium ( vilket ju inte alla, exempelvis jag, inte har behov utav) så är mängden mikromineraler hyffsat lika i mängd mellan Krafft och Pavo Vital.

Vit E - 5000 ie K/ 6000 P
Selen- 15 mg K/ 10 mg P
Jod - 5 mg K/30 mg P
Zink - 3000 mg K/ 2500 mg P
Koppar - 900 mg K/ 800 mg P

Dessutom innehåller Kraffts mineraler extra tillsatt järn, och även melass och andra tillsatser. Pavo är bara gräs och lusern.
Jag tittade på makromineralerna Ts tog upp At någon påpekat att hon räknat fel på selenet gjorde att jag inte tyckte det var nödvändigt att ta upp det igen.

Jag skrev med flit inte att det var Kraffts mineral hon skulle använda, bara att hon kunde göra en jämförelse med en annan mineral. Det just eftersom jag läst att Krafft inte är bra enligt flera här på buke.

Men vi kanske bara kan vara överens om att vi tycker olika om Pavo vital?
Det mineralfoder jag ger går bra in i min foderstat medan Pavo vital aldrig skulle ge tillräckligt av makromineraler så jag förstår verkligen ts fråga.

Jag tittade på makromineralerna Ts tog upp At någon påpekat att hon räknat fel på selenet gjorde att jag inte tyckte det var nödvändigt att ta upp det igen.

Jag skrev med flit inte att det var Kraffts mineral hon skulle använda, bara att hon kunde göra en jämförelse med en annan mineral. Det just eftersom jag läst att Krafft inte är bra enligt flera här på buke.

Men vi kanske bara kan vara överens om att vi tycker olika om Pavo vital?
Det mineralfoder jag ger går bra in i min foderstat medan Pavo vital aldrig skulle ge tillräckligt av makromineraler så jag förstår verkligen ts fråga.
Det var jag som påpekade det med selenet. Jag lägger ingen värdering i huruvida Krafft är bra eller dåliga, utan det var mer en jämförelse att mängden mikromineraler är hyffsat lika mellan märkena (mot tex om du skulle jämföra med tex Minerals by Nordic tex som verkligen ingen borde fodra med pga minimala mängder) och att det för vissa (mig då) funkar bättre med Pavo Vital än mineraler med tillsatta makromineraler. Man måste ju kolla vad som funkar med ens foderstat och det är rätt uppenbart då att Pavo Vital inte riktigt är kompatibelt med ts stallkompisars foderstat 😊

Ja ni har rätt att skrev fel på selen, men det var här, jag hade tagit med rätt när jag räknade i programmet men det varnade ändå ang selen. Men jag tycker jag har fått svar på min fundering - man kan ge det här om man inte har behov av att tillföra makromineraler, det gäller inte i det här fallet.
Konstigt ändå att Pavo marknadsför det som något man kan ge till hästar som bara äter hö, för att täcka upp deras behov 🤷‍♀️

Tack för svar/diskussion

Jag har gett Pavos mineraler senaste fem åren typ. Började av en slump för att de sas vara smakliga. Det är de verkligen. Och de har passat in med grovfodret sen dess, genom olika stall, olika skördar och helt olika hästar med olika behov. Får tillsätta fosfor men det får man i princip alltid häruppe. Något år har jag fått tillsätta lite zink. Men thats it. Och då ger jag inte kraftfoder med undantag för krubbskrammel.

Liknande trådar

• Foderstatshjälp - mineralfoder
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Foder- och hullfunderingar
  • Hjälp med foderstat (dåliga värden)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat