Blir så osäker...

YorkWann

Trådstartare
... Går ju hundköpartankar, och vill jobba med min hund. Har hittat en mycket trevlig BC hane (se tidigare tråd) som är tränad lydnad, agility, freestyle, lite vallning. Jag skulle ha hunden med hos hästen (vilket han är van vid sen innan) träna/tävla främst lydnad men även agility och freestyle om jag får tag i någon bra tränare. Ska även tillägga att de är de tre grenar hunden gått bäst i och tycker är roligast, han har vallat, och gjort det bra, men han tycker inte det är tokroligt.

Men alla jag pratar med rynkar på näsan åt justBC, de är väldigt aktiva, kommer förstöra inredningen om han inte får ordentligt med motion osv, osv. :crazy:

Jag VILL ju ha en aktiv hund! Men då till frågan, ni som har BC, vad har hänt om ni plötsligt ligger magsjuka i tre dagar och hunden bara får några korta kissvängar?

Behöver BC så mycket mental aktivitet varje dag? Om jag någon dag bara skulle gå/cykla (Ska tillägga att jag går eller cyklar ca en mil om dagen) till stallet och hunden skulle vara me där?

Efter alla påtryckningar från andra har jag nu hittat en till omplacering, en balandning mellan schäfer/terveuren, en tik på 10mån.
Men då ska man helt plötsligt inte ha schäfer heller, för de är ju så vassa, och kräver ju såå mycket.... :crazy:
båda hundarna verkar jättetrevliga, men med BC får jag ju en hund som är ganska "klar" med balndisen får jag ju jobba...

Mina kriterier har varit dessa;
Vill ha en vuxen hund alt unghund, grundtränad med kapacitet för mer, främst lydnad. Ska orka mycket fysiskt (Långa prommenader, cykelturer, ridning osv) men vill ej ha en stressad hund. Ska funka bra med andra hundar, djur.

Vet inte hur jag ska välja, behöver råd och funderingar!
Hur hade ni tänkt och valt om ni hade velat ha en hund att jobba med och vara med i stallet?
 
Sv: Blir så osäker...

Det viktigaste är ju att BC:n får tänka inte att den får mycket motion. Det beror ju på hur denna BC är, om han är typen som varvar ner och orkar ta det lugnt eller om han är stressad. Tycker att du ska göra som du själv vill. Schäfer/Terveuren är väl också krävande raser?!
 
Sv: Blir så osäker...

AnnikaW skrev:
Tycker att du ska göra som du själv vill. Schäfer/Terveuren är väl också krävande raser?!

Jo, men det är det jag vill. Skrev jag inte det... :crazy:

Tack för ditt svar, ska höra med henne hur BC är inne, och om man ev kan ha honom prov, och se hur han funkar?
 
Sv: Blir så osäker...

Tror du har en bättre hund i en Bc med svaga vallanlag än med den korsningshunden...
Nyfiket frågat, vad ska hon ha för hunden ? Är han HD-rtg ? Gk vallhund ?
 
Sv: Blir så osäker...

Du har också PM :)

Även om vallanlagen är svaga hos en BC, så finns ju arbetsviljan och lyhördheten kvar = Du vet vad du köper och vad du har att jobba med, det vet du ju Inte med en blandras tyvärr.
Du kommer, om allt stämmer mellan dig och hunden få en trogen kamrat som följer med på allt och som gör vad än du vill :)
 
Sv: Blir så osäker...

Jag tycker att det låter ypperligt med en vuxen hund. Du vet ju hur han "är". Hur mycket aktivitet han behöver om du är sjuk 3 dagar kan ju bara nuvarande ägare svara på :) Onödigt att försöka generalisera när han ändå redan finns och är :D
 
Sv: Blir så osäker...

YorkWann skrev:
Jo, men det är det jag vill. Skrev jag inte det... :crazy:

Tack för ditt svar, ska höra med henne hur BC är inne, och om man ev kan ha honom prov, och se hur han funkar?

Du frågade hur det blir om man är sjuk när man har en BC, det var därför jag skrev att den andra också har krävande raser. Det skulle ju vara jättebra att kunna ta honom på prov om hon går med på det. Jag har ju en BC valp, vi brukar ta det ganska lugnt när vi är inne och bara träna på att vara passiva. Just för att hon ska förstå att man jobbar o busar ute och inne slappnar man av (självklart busar hon inne också då men).
 
Sv: Blir så osäker...

Ok, då missförstod jag. De var iaf väldigt lugna. Man är inne för att äta, dricka och sova. :D
 
Sv: Blir så osäker...

Våra och många andras bc´s är också vanliga familjehundar utöver vallningen......
Är jag sjuk en vecka och dom inte får valla, så blir dom ju inte "galna" för det... Skulle dom däremot aldrig mer få valla, skulle dom bli tokiga och stressade, men då är ju också Mycket vallning i mina hundar.
Som jag förstått saken, så har han mkt Lite vallning i sig ? Så det bör inte alls vara några problem för dig ur den aspekten.!
 
Sv: Blir så osäker...

Precis. Bara han får annan stimulans, såsom agility, eller liknande, och det är ju det jag vill hålla på med. :)

Nu kommer han i veckan på prov ett tag, så får vi se om vi passar ihop. :)
 
Sv: Blir så osäker...

Jag har båda exemplena på Bc.

Vi tog en bc tik som omplacering när hon var 4 år.
Hon hade väl iprincip blivit utsläppt på gården nån gång/dag för att göra hennes behov... Mamman i familjen var dagmamma och Bc + dagbarn var ingen bra idé... När vi fick hem henne var hon som sagt 4.. Hon var understimulerad och hade börjat "äta på sig själv" hade 2 stora kala fläckar på ryggen. Hon hade inget självförtroende alls och var allmänt tjurig mot andra hundar.
Hon vart världens underbaraste... Docj gick det aldrig riktigt med barn, eftersom dagbarnen inte varit så snälla mot henne alla gånger, men hon gjorde aldrig ngt mor dem.

Nu har vi en Bc hane på snart 2 år. Han är helt underbar på alla sätt.
Hur bra som helst att ha me i stallet, på ridturer och överallt faktiskt :D.
Vi har försökt att inte stimulera vallen på honom, men dom har det ju i sig, men inte lika mkt som om vi hade stimulerat det. Man får hitta andra sätt att stimulera dom på om man inte vill ha en vallig hund.
Han är med i skogen då min pappa jagar, ska i framtiden gå eftersök är det tänkt.
Han är en gammeldags Bc, lite större och det är inte lika mkt tryck i honom som andra bc.

Det man kan behöva göra är att "bryta av" honom när han leker eller liknande eftersom dom inte riktigt har den "spärren" själva dom kämpar typ in i döden. Men han kan gå å lägga sig å sova, när som eg.

Mina erfarenheter med bc är positiva eftersom de är så smarta hundar, problemet är att dom ibland är lite för smarta för sitt eget bästa. :smirk:

Det vart långt de här, men nu vet du iaf :)

/fia
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 526
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 733
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp