blir skogstokig

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
jag har haft min nya häst i tre veckor på måndag. Hade lite problem i början men nu är hon helt underbar :love: tills man ska rida henne själv. Hon kan gå på hur fint som helst men rätt som det är stannar hon bara och vägrar gå frammåt. I början var jag hård mot henne och var på henne med spöt men det fick jag äta upp så nu har jag inte med spö längre. Det bästa man kan göra är att vänta ut henne för hon går till slut. MEN när hon backar tre m och går frammåt en m och håller på så i en timme så blir man ganska trött till slut. Hon kan gå fram jättefint och rätt som det är så stegrar hon sig och springer åt andra hållet. Hon litar på mig på marken o så fort jag går av så blir hon en annan häst och följer mig vart jag än vill gå. tror att det är brist på självförtroende hos hästen och att hon inte litar på mig som gör att hon vägrar gå framåt ibland eller så testar hon mig bara. Hon är jättefin att rida när vi är två st.. vet inte vad jag ska göra..tips?
 
Sv: blir skogstokig

Låt henne va ett tag! Låt henne landa på nya stället innan du börjar fara runt och kräva en massa! När jag tagit hem en ny häst får den landa och bekanta sig med nya kompisarna en månad cirka, de två första veckorna tar jag inte ut någon av de andra hästarna ur flocken, utan de får lära känna varann i lugn och ro. Sedan börjar jag promenera med nya hästen i omgivningarna, visar hur det ser ut och låter den undersöka farliga saker. SEN tycker jag man börjar rida ut med sällskap.

Men det är jag det :p
 
Sv: blir skogstokig

Jag tror att det enda du kan försöka göra att att göra olika saker som gör att hästen får förtroende för dig. Om hästen litar på dej till marken, led den förbi det den r rädd för. Trilskas inte med den, för då kanske förtroende på marken också spricker. Lycka till! :)
 
Sv: blir skogstokig

Det där brukar släppa bara man är konsekvent. Vänta ut vet jag inte om det är så bra, eftersom hästen inser att den kan stanna hur länge den vill utan att det händer nåt, kan hända att den utvecklar det till en olat. Istället för att försöka få den att gå framåt, har du testat att svänga åt sidorna, kanske rygga, göra en skänkelvikning osv så hästen kommer på andra tankar?
Eller lyssnar den inte överhuvudtaget? Om det är så tycker jag du ska sluta rida just nu och jobba enbart från marken tills hästen litar på dig såpass att den tycker det känns ok att du sitter på och att den vågar gå fram ute när du rider.
 
Sv: blir skogstokig

hon lyssnar på allt utom att gå framåt. Sidled, backa, vända allt går utom framåt. Självklart ska man inte låta henne komma undan, har jag aldrig gjort. Jag har, när jag ridit själv, och hon börjat "dumma" sig tvingat henne att gå en bit till och när hon går självmant vänt henne och gått hem för att hon ska förstå att när det går bra och hon gör som jag vill så får hon gå hem. Jag är helt övertygad om att hon kommer skärpa sig och jag tror hon är en häst som när man när vunnit hennes förtroende aldrig sviker. Hon är en "en ägar häst" och kan vara en riktig bitch..ibland orkar man inte bara..
 
Sv: blir skogstokig

*Gotlandsrusset* skrev:
jag har haft min nya häst i tre veckor på måndag. Hade lite problem i början men nu är hon helt underbar :love: tills man ska rida henne själv. Hon kan gå på hur fint som helst men rätt som det är stannar hon bara och vägrar gå frammåt. I början var jag hård mot henne och var på henne med spöt men det fick jag äta upp så nu har jag inte med spö längre. Det bästa man kan göra är att vänta ut henne för hon går till slut. MEN när hon backar tre m och går frammåt en m och håller på så i en timme så blir man ganska trött till slut. Hon kan gå fram jättefint och rätt som det är så stegrar hon sig och springer åt andra hållet. Hon litar på mig på marken o så fort jag går av så blir hon en annan häst och följer mig vart jag än vill gå. tror att det är brist på självförtroende hos hästen och att hon inte litar på mig som gör att hon vägrar gå framåt ibland eller så testar hon mig bara. Hon är jättefin att rida när vi är två st.. vet inte vad jag ska göra..tips?


Det finns mängder och åter mängder av trådar om detta och hundraåttiotusen råd. Det är fel i ledarskap och förtroende. Inget blir bättre av att hoppa av och på hästen och leda.
Varför gav du upp spöt?
Snälla lyssna inte på alla som säger att hästen ska "landa inna du ställer krav" osv. Om du väntar blir problemen större.

Detta är jättevanligt beteende när en häst är ny och osäker på ett ställe. Men förutom att rida ut och visa vägarna med andra hästar
så måste du se till att hästen går dit du vill när du vill det. Den ska inte säga "NÄÄÄ jag vill inte gå där" Då är den OLYDIG, inte rädd eller nervös eller annat.


En gång hade jag en envis en som bott på Täby galopp sen ettårsålder och aldrig varit utanför knappt. Han höll på sådär. Om jag var eftergiven och daltade blev han värre. Att bara slå och slå var inget alternativ, det är inte mitt sätt med hästar. Ett par rejäla rapp men går det inte får jag tänka om. I det här fallet blev jag så arg att jag började vända honom och backa/rygga 20 meter varje gång han stannade och konstrade. Han förstod tanken och la ner dumheterna. Sen hade jag aldrig problem med att han inte ville gå, den hästen kunde jag ha fått att gå genom eld om jag hade krävt det. Han gick fram överallt, oavsett vad. Hade varit ett ämne som polishäst....

Rädd var han aldrig. Men självklart fundersam över mycket i sitt nya liv. MEn ju mer man låter en häst ta för sej och "fundera" ju mer tar den för sig, dvs bestämmer vad den vill och inte vill. :cool: Till slut sitter man här och ber om råd hur man ska få hästen från stallet. :crazy:

Så sluta inte försöka men var smartare än hästen. Visa alla vägar med andra hästar i sällskap om du vill känna att du har gjort allt. Sen
är det bara för hästen att gå. Gå kortare rundor som du klarar först, öka ut mer och mer.
Jag känner inte din häst, men det gör ju du så tänk ut hur du ska överlista den, "lura" den att gå fast den inte har tänkt att göra det. Att rygga lååångt är ett sätt, det gillar hästen garanterat inte.


En riktig bitch (som du säger att hon är) har jag också nu. OM hon hade fått stanna och slippa när hon ville hade jag stått på stallplanen nu, varje ridtur. En liten bitch som växlar mellan att vara den raraste vänaste lilla varelsen, godmodig och kelig, till att bli en häxa som ögonen gnistrar på. Där har det varit rejäla rapp i rumpan som gällt, inte alls många, men ett par vid rätt tillfälle, för att tala om att hon ska tagga ner lite.

Bit ihop och bestäm att ni ska gå. Samla all beslutsamhet och bitchighet som du har själv i magen och bit ihop och väs åt henne att hon ska gå "död eller levande". Hästar brukar fatta läget utan att man behöver ta fram spöt ens, men min lilla drake har jag fått göra det på också ett par gånger. Men det är alltid det sista och det är sällan jag kommer så långt, det vill jag undvika. Men i 5-årsåldern var hon ibland riktigt utmanande några gånger och då blev det spöet som fick tala om vad som gällde.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: blir skogstokig

oopsie skrev:
Det finns mängder och åter mängder av trådar om detta och hundraåttiotusen råd. Det är fel i ledarskap och förtroende. Inget blir bättre av att hoppa av och på hästen och leda.
Varför gav du upp spöt?
Snälla lyssna inte på alla som säger att hästen ska "landa inna du ställer krav" osv. Om du väntar blir problemen större.

Detta är jättevanligt beteende när en häst är ny och osäker på ett ställe. Men förutom att rida ut och visa vägarna med andra hästar
så måste du se till att hästen går dit du vill när du vill det. Den ska inte säga "NÄÄÄ jag vill inte gå där" Då är den OLYDIG, inte rädd eller nervös eller annat.


En gång hade jag en envis en som bott på Täby galopp sen ettårsålder och aldrig varit utanför knappt. Han höll på sådär. Om jag var eftergiven och daltade blev han värre. Att bara slå och slå var inget alternativ, det är inte mitt sätt med hästar. Ett par rejäla rapp men går det inte får jag tänka om. I det här fallet blev jag så arg att jag började vända honom och backa/rygga 20 meter varje gång han stannade och konstrade. Han förstod tanken och la ner dumheterna. Sen hade jag aldrig problem med att han inte ville gå, den hästen kunde jag ha fått att gå genom eld om jag hade krävt det. Han gick fram överallt, oavsett vad. Hade varit ett ämne som polishäst....

Rädd var han aldrig. Men självklart fundersam över mycket i sitt nya liv. MEn ju mer man låter en häst ta för sej och "fundera" ju mer tar den för sig, dvs bestämmer vad den vill och inte vill. :cool: Till slut sitter man här och ber om råd hur man ska få hästen från stallet. :crazy:

Så sluta inte försöka men var smartare än hästen. Visa alla vägar med andra hästar i sällskap om du vill känna att du har gjort allt. Sen
är det bara för hästen att gå. Gå kortare rundor som du klarar först, öka ut mer och mer.
Jag känner inte din häst, men det gör ju du så tänk ut hur du ska överlista den, "lura" den att gå fast den inte har tänkt att göra det. Att rygga lååångt är ett sätt, det gillar hästen garanterat inte.


En riktig bitch (som du säger att hon är) har jag också nu. OM hon hade fått stanna och slippa när hon ville hade jag stått på stallplanen nu, varje ridtur. En liten bitch som växlar mellan att vara den raraste vänaste lilla varelsen, godmodig och kelig, till att bli en häxa som ögonen gnistrar på. Där har det varit rejäla rapp i rumpan som gällt, inte alls många, men ett par vid rätt tillfälle, för att tala om att hon ska tagga ner lite.

Bit ihop och bestäm att ni ska gå. Samla all beslutsamhet och bitchighet som du har själv i magen och bit ihop och väs åt henne att hon ska gå "död eller levande". Hästar brukar fatta läget utan att man behöver ta fram spöt ens, men min lilla drake har jag fått göra det på också ett par gånger. Men det är alltid det sista och det är sällan jag kommer så långt, det vill jag undvika. Men i 5-årsåldern var hon ibland riktigt utmanande några gånger och då blev det spöet som fick tala om vad som gällde.


Ett par rejäla rapp???
Det finns de som löser sådana här problem UTAN våld.
Visst kan man tvinga hästar att göra saker med våld men den kommer inte tycka att det är roligt längre.
Har du hört talas om en rundcorall? där man HELT UTAN VÅLD tränar hästar att acceptera ditt ledarskap. Jag har praktiserat på en sådan gård där hästar kom som jag aldrig trott skulle kunna ridas igen för dom var livsfarliga. Men alla blev bra på olika lång tid.

Sluta upp med våld budskapet, det är bara stenålders råd
 
Sv: blir skogstokig

Ok, det låter bra.
Så gjorde jag med mitt sto när jag red in henne och hon höll på och reste sig för att hon inte ville gå åt det håll jag tyckte vi skulle gå. Det funkar och man kan gå längre och längre sträckor åt "rätt" håll. Till sist är det inga problem att rida vart man vill. :)
 
Sv: blir skogstokig

Stenåldersmetod? Visst visst, men funkar uppenbarligen på endel även på 2000-talet....
 
Sv: blir skogstokig

Det där har man varit med om förut...

Det enda raka för mig är att hästen fanimej ska fram!! Vägrar den gå framåt sådär lyssnar den helt enkelt inte på ryttaren.

Själv kör jag på benen och det är hästen själv som får bestämma hur hård jag får bli. Stegrar den är det bara att ta tag i en tygel så har den inte balans att resa sig. Backar den blir jag stenhård med benen och ger den sig inte åker tygeln på baken en "snärt". Sen när hästen går framåt gör jag inget annat än smeker den på halsen. Släpper allt tryck och låter den gå framåt=berömmet.

Jag tycker det är upp till en själv om man vill kalla det här "våld" eller ej, beror på hur lydig häst man vill ha. För mig gör det knappast illa hästen, den väljer ju att inte lyssna och det ska ju inte var behagligt att inte lyssna, så den bestämmer själv. Jag vill då ha hästar som lyssnar på mig och som man utan problem kan gå på de flesta ställen!
 
Sv: blir skogstokig

Jo_bo skrev:
Ett par rejäla rapp???
Det finns de som löser sådana här problem UTAN våld.
Visst kan man tvinga hästar att göra saker med våld men den kommer inte tycka att det är roligt längre.
Har du hört talas om en rundcorall? där man HELT UTAN VÅLD tränar hästar att acceptera ditt ledarskap. Jag har praktiserat på en sådan gård där hästar kom som jag aldrig trott skulle kunna ridas igen för dom var livsfarliga. Men alla blev bra på olika lång tid.

Sluta upp med våld budskapet, det är bara stenålders råd

Jo_Bo:

Såna inlägg som dina gör att allt fler stackars hästägare sitter kvar hemma på stallplanen med en häst som "inte vill" och de har noll glädje av hästen de så länge önskat sej.

Ingen pratar om misshandel, men i vissa lägen måste du få 500-kilosvarelsen att förstå vem som har sista ordet, annars kan det bli outhärdligt för alla och hästen kan komma att bli betraktad som omöjlig och i värsta fall få ett mycket värre lidande än ett par rapp i rumpan.

En häst som tar över mår inte bra. Den blir allt värre för att den blir allt otryggare med vad som gäller. Hästar är flockdjur. De har hårda krav på ordning i vad som gäller. En häst som fått ta över och som sen möter en person som vågar ta tillbaka blir lugnare och mer harmonisk.
Sluta ge okunniga råd, ni skadar folk och hästar med det.

När mina tuffare hästar och jag har haft en "uppgörelse" (i ord eller med hjälp av något rapp, inte mer) för att de flyttar fram positionerna så fort de ser tillfälle, så blir de efteråt MER harmoniska, MER tillgivna och MER lugna ö h t. De VILL veta vad som gäller och att jag fortfarande är den som bestämmer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: blir skogstokig

*KL*

Kanske finns det en miljon sånna här trådar men jag ville ju ha svar på min häst olydnad. inte någon annans. tycker i alla fall att jag fått jätte bra svar och bockar och bugar :) kan tillägga att jag red henne igår, visseligen med en häst till men hon skötte sig mkt bra. Hon börjar fatta att hon ska flytta sig för skänkeln men är fort rädd för bussar mm. men det kommer nog gå över när hon blir tryggare i sig själv. Tack alla !!
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Cs218
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 984
Senast: SiZo
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 054
Senast: Badger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp